تاریخ انتشار: شنبه, 26 مرداد 1398 ساعت 13:28

دستیار ایرانی وزارت خزانه‌داری آمریکا را بشناسید +عکس

سیروس امیر مکری در دوره ریاست جمهوری اوباما به عنوان دستیار وزارت خزانه داری یا همان اتاق جنگ اقتصادی آمریکا در موسسات مالی توسط مجلس سنا آمریکا منصوب شد.  

ایالات متحده آمریکا سالهاست جنگ تمام عیار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته است و در این کارزار فشار حداکثری هسته مرکزی اقدامات آمریکا ، وزارت خزانه داری می باشد که در حکم اتاق جنگ آمریکا عمل می نماید. اتاق جنگی متشکل از کارشناسانی که وظیفه سلاح سازی از ابزار مالی اعم از استفاده از سلطه دلار بر جهان، تحریم ها و امثالهم علیه مخالفان خود در سراسر جهان را دارند.

خبرگزاری رویترز طی گزارشی وزارت خزانه داری آمریکا را اینگونه توصیف می کند: «اتاق جنگ مدرن آمریکا چیزی شبیه به این است: ساعت‌های روی دیوار، زمان را در کابل، تهران و بوگوتا (پایتخت کلمبیا) نشان می‌دهد. افراد پشت میز، بیشترشان جوان هستند. صحبت بر سر اهداف مورد نظر است و در نیمه های شب ، تماس هایی با اروپا انجام می‌گیرد. اما این اتاق جنگ جدید، نه در وزارت دفاع آمریکا، بلکه در وزارت خزانه‌داری این کشور است. سلاح‌های مورد استفاده نیز نه پهپاد و موشک کروز، بلکه تحریم‌های اقتصادی است که با هدفی مشابه و به منظور ضربه زدن به منافع اقتصادی دشمنان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند».

خوان زاراته (Juan zarate) معاون سابق اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا در کتاب خود تحت عنوان «جنگ خزانه‌داری» کارشناسان وزارت خانه داری را چریک های کت و شلواری می خواند و می‌ نویسد: «زرادخانه آمریکا شامل هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های تام‌هاوک و چریک‌هایی با کت و شلوار خاکستری است. وظیفه این چریک‌ها تبدیل ابزار مالی و اقتصادی به سلاحی قوی، علیه دشمنان آمریکاست».

لازمه مواجه در جنگ اقتصادی شناخت کامل از طرف متخاصم است، لذا در سلسه گزارش هایی به معرفی افراد شاخص اتاق جنگ آمریکا در وزارت خزانه داری خواهیم پرداخت:

سیروس امیر مکری دستیار ایرانی وزارت خزانه داری آمریکا
سیروس امیر مکری متولد 1334 تهران است. او پس از انقلاب به همراه خانواده خود در سال 1981 به آمریکا مهاجرت کرد. وی در سال 1986 از دانشگاه هاروارد در رشته بیوشیمی فارغ التحصیل شد. س‍‍‍‍‍‍پس در رشته تاریخ در دانشگاه شیکاگو با گرایش تاریخ مدرن خاورمیانه ادامه تحصیل داد. امیر مکری کمک هزینه تحصیلی سال پایان‌نامه خود را از بنیاد ملون (Mellon Foundation) دریافت کرد. پایان نامه دکترای وی در مورد تاریخ مشروطه ایران بود. سرانجام وی موفق به اخذ مدرک دکترای تاریخ و همزمان با آن، کارشناسی از دانشگاه شیکاگو شد.

امیر مکری پس از معرفی اوباما در 10 سپتامبر2011 به عنوان دستیار وزارت خزانه داری یا همان اتاق جنگ اقتصادی آمریکا در موسسات مالی توسط مجلس سنا آمریکا منصوب شد. مطابق قوانین آمریکا، وزیر خزانه‌داری این کشور از کمک ۱۰ دستیار ویژه برخوردار است که وظیفه هر یک از این افراد نظارت و سیاست‌گذاری بر یکی از ارکان نظام مالی کشور آمریکا است. سمت دستیار وزیر خزانه‌داری در زمینه موسسات مالی، زیر مجموعه معاونت امور مالیه داخلی بوده و موظف است که به قائم‌مقام وزیر گزارش بدهد.

سیروس امیرمکری پیش از این به عنوان مشاور ارشد حقوقی رئیس کمیسیون معاملات حوالجات در آمریکا مشغول به کار بوده است. او همزمان معاون نماینده این کمیسیون در شورای نظارت بر ثبات مالی بود. امیرمکری پیش از شروع به کار در دولت آمریکا، به عنوان وکیل در نیویورک فعالیت کرده است.

از دیگر منصب‌های وی، منشی‌گری قاضی "بروس ام. سیلا" (Bruce M. Selya) در دادگاه تجدیدنظر است. مکری قبل از اینکه وارد دستگاه دیپلماسی امریکا بشود، در موسسات حقوقی Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom LLP به عنوان سهامدار فعالیت داشت.

سیروس امیرمکری معمولا وکالت پرونده‌های پیچیده‌ تجاری را بر عهده گرفته است. امیرمکری مدال افتخار جزیره الیس که مختص غیربومیان موفق آمریکا می‌باشد، دست یافته است و در زمینه های پیگیری پرونده های محکومین حقوق بشری و اعدام فعال می باشد.

سیروس امیرمکری در مقاله ای در مجله فارن افرز برای اقتصاد ایران پس از رفع تحریم ها نسخه پیچی کرد و نوشت: «پایان تحریم ها برای جذب سرمایه خارجی کافی نیست. اگر ایران حقیقتا خواهان جذب سرمایه است، باید دست به انجام طیف گسترده ای از اصلاحات بزند؛ از جمله تحکیم حق مالکیت، انتقال دارایی های حکومتی به بخش خصوصی، و اعطای استقلال به بانک مرکزی.»

منبع: فارس

740 نمایش

نظر دادن