تاریخ انتشار: شنبه, 29 تیر 1398 ساعت 14:26

سرپرست آموزش و پرورش چشم این وزارتخانه را نشانه گرفت!

سرپرست وزارت آموزش و پرورش معتقد است حراست چشم بینای سازمان و نظام است اما معلوم نیست چرا مدیر این کلیدی‌ترین بخش‌ آموزش و پرورش را بی‌سر و صدا تغییر داد و مراسم تکریم بدون حضور مدیر قبلی حراست برگزار شد!

به گزارش فارس، وزارت آموزش و پرورش این روزها با سرپرست اداره می‌شود؛ مدیریتی که باید آن را به‌گونه‌ای مدیریت لرزان نام نهاد؛ در این شرایط گمانه‌زنی و یارکشی‌ها برای انتخاب وزیر مطرح است و بیش از آنکه فضای وزارتخانه، فضای کار و تلاش را تجربه کند، فضای غبارآلودی را می‌گذراند؛ هر چند که زحمات خیلی از فرهنگیان و مدیران دلسوز را نباید هیچگاه نادیده گرفت.

اما در هرحال وزارتخانه‌ای که با سرپرست اداره می‌شود دارای شرایط بسیار متفاوت است و به نوعی می توان گفت ثباتی ندارد در چنین شرایطی تغییر و تحول در وزارتخانه توسط سرپرست ابهام‌برانگیز است آن هم اگر کلیدی‌ترین بخش آموزش و پرورش تغییر کند.

25 تیرماه امسال، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش طی حکمی «جلال دلقندی» را به عنوان سرپرست مرکز حراست آموزش و پرورش منصوب کرد و همان روز مراسم تکریم و معارفه را برگزار کرد؛ نکته جالب توجه این است که مظفر مظاهری در این مراسم حضور نداشت به عبارت دیگر، مراسم تکریم بدون حضور مدیرقبلی حراست برگزار شد.

حسینی در این مراسم اظهار کرد: «حراست خوب از سطحی نگری، کمیت گرایی، سیاست زدگی جلوگیری می‌کند؛ کار حراست ها به صورت فعالیت اداری نیست زیرا بنا بر ضرورت خارج از وقت اداری، کارمندان آن باید انجام وظیفه کنند».

وی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت می‌تواند در یک محیط آرام و روشن، مؤثرتر باشد و این محیط به مدد حراست میسر است، ادامه داد: «حراست چشم بینای سازمان و نظام است و نجیب ترین و مخلص ترین نیروها در این مراکز خدمت می کنند؛ دومین وظیفه حراست صیانت از نیروی انسانی است لذا در آموزش و پرورش صیانت از یک میلیون پرسنل فرهنگی، کار سنگینی است که بر عهده این مرکز قرار دارد».

حسینی افزود: «حراست مانند نورافکنی است که می‌تواند با روشن کردن تاریکی‌ها مانع بسیاری از تصمیم‌های اشتباه شود؛ همچنین ضربه‌گیری سازمانی، چهارمین وظیفه حراست است؛ بسیاری از امواجی که سایر قسمت‌ها را دچار اخلال می‌کند و باعث تصمیم‌گیری های نابجا می‌شود می‌تواند به وسیله حراست دفع شود».

ظاهر این اتفاق در یک تغییر رئیس مرکز حراست است؛ اما نکته جالب توجه این است که بعد از تغییر رئیس مرکز حراست آموزش و پرورش، عده‌ای به جشن و پایکوبی پرداختند و برخی در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری و غیرخبری به تمجید از حسینی در تغییر رئیس مرکز حراست پرداختند.

در شرایطی که حسینی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، تغییر رئیس مرکز حراست با ابعاد حساس کاری آن، مبهم به نظر می‌رسد؛ نکته جالب توجه اینکه مظاهری چند ماه پیش به عنوان نماینده وزیر و بازرس ویژه در صندوق ذخیره فرهنگیان منصوب شد و در راستای به ثمررسیدن پرونده صندوق ذخیره فعالیت‌های مختلفی کرد.

نکته مهم‌تر اینکه مظاهری به دنبال پیگیری برخی پرونده‌های تخلفات در آموزش و پرورش بود و این سؤال مطرح می‌شود که آیا این تغییر با آن پرونده‌های تخلف ارتباطی دارد؟

مظاهری 22 تیر ماه در آیین معارفه رئیس جدید اداره حراست اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه عملکرد درخشان واحد حراست باید به معنای واقعی آن تلقی گردد، گفت: «حراست حافظ و پشتیبان و همکاران فرهنگی است و با تمام توان به این مهم توجه خواهد کرد».

وی افزود: «حوزه حراست باید با حذف اضطراب و استرس کارکنان و ایجاد آرامش و محیط آرام برای خدمتگزاران تعلیم و تربیت فضایی را فراهم آورد تا ضمن حمایت از معلمین ،پیشگیری از هر نوع آسیب را نیز مورد نظر و اصل حفظ حرمت، حمایت و هدایت را ملاک قرار دهد؛ ماموریت اداره حراست همواره مأموریت خطیر و ارزشمند بوده است که توانسته آرامش را برای سیستم خود به ارمغان آورد و با رصد امور خطرات را به فرصت تبدیل کند».

نکته جالب درباره شخصیت مظاهری این است که بهمن سال گذشته قرار بود همایش تخصصی رؤسای حراست آموزش و پرورش در استان خراسان رضوی برگزار شود اما اتفاق جالبی افتاد و مرکز حراست تصمیم گرفت که به جای برگزاری همایش، صرفه‌جویی کند؛ اتفاقی که ان‌شاءالله در تمام بخش‌های آموزش و پرورش باب شود و تا آنجا که می‌توان از همایش‌های غیرضروری و هزینه‌بر کاست و از راه‌های جایگزین چون ویدئو کنفرانس بهره برد.

مظفر مظاهری رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش آن زمان از لغو همایش تخصصی رؤسای حراست این وزارتخانه در بهمن‌ماه 97 با هدف صرفه‌جویی خبر داد؛ وی درباره علت لغو این همایش گفت: «با توجه به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه به هیأت وزیران و به استناد بند (ح) تبصره 20 ماده واحده قانون بودجه سال 97 کشور با موضوع جلوگیری از هزینه‌کرد اعتبارات در امور غیر، همچنین با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرضروری، این مرکز تصمیم‌گرفت همایش تخصصی روسای حراست آموزش و پرورش کشور را لغو کند».

مظاهری با تأکید بر اینکه مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش تا پایان سال هیچ همایشی برگزار نخواهد کرد، اعلام کرد: «برنامه‌ریزی برای برگزاری هم‌اندیشی تخصصی روسای مراکز حراست آموزش و پرورش در سراسر کشور از طریق ویدئو کنفرانس به عنوان جایگزین همایش لغو شده در دستورکار قرار گرفته است که در زمان مناسب برگزار می‌شود».

حال سؤال این است که ضرورت تغییر رئیس مرکز حراست آن هم در دوران سرپرستی و آن هم برگزاری مراسم بدون حضور وی، چقدر ضروری بوده است؟ و این ضرورت از چه باب تعریف شده است؟

434 نمایش

نظر دادن