تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 تیر 1398 ساعت 13:04

ناوچه اسپانیایی از ناوگان آمریکا در خلیج فارس جدا شد

ال پاییس روز سه شنبه نوشت: ناوچه جنگی "مندز نونیئز" مدل اف ۱۰۴ اسپانیا، از گروه ضربت آمریکا جدا شد و ناو هواپیمابر "یو اس اس آبراهام لینکلن" را در خلیج فارس همراهی نخواهد کرد.

به گزارش روزنامه ال پاییس چاپ مادرید، پس از دو ماه حرف و حدیث و کشمکش، اسپانیا به طور قطعی تصمیم گرفت ناو خود را "برای مدتی محدود و به شکل موقت" به دلیل افزایش تنش میان آمریکا و ایران از گروه جنگی آمریکا خارج کند.

ایزابل سلائا سخنگوی دولت پدرو سانچز گفت: به خاطر غیر منتظره و غیرقابل پیش بینی بودن تصمیمات دولت آمریکا ما دستور دادیم تا ناوچه مندز نونیئز، ناو هواپیمابر آمریکایی را همراهی نکند. این تصمیم ما محتاطانه و با تدبیر اتخاذ شده است.

بنا به این گزارش، ناوچه اسپانیایی در بنادر بمبئی و مسقط توقف داشته و منتظر گروه جنگی بوده تا مسیر خود را به سمت شرق ادامه دهد، اما تنش در خلیج فارس به جای کاهش، افزایش یافته و نقطه پایانی برای آن دیده نمی‌شود، به همین دلیل وزارت دفاع اسپانیا تصمیم گرفت ناو مندز نونیئز راه خود را از این پس به تنهایی ادامه دهد.

مقامات دولت اسپانیا دو ماه پیش در پاسخ به این مسأله که چرا این کشور ناوچه جنگی خود که ناو آبراهام لینکلن را در خلیج فارس همراهی می‌کرد، فرا خوانده، گفتند که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا غیر قابل پیش بینی است و تصمیمات یکجانبه می‌گیرد.

«جوسپ بورل» وزیر امور خارجه اسپانیا در این باره گفته بود: دولت همه جوانب این مساله را سنجیده و سپس تصمیم به فراخوان ناو خود گرفته است. آن منطقه از جهان پر از تنش است که البته نباید این موضوع را خیلی مهم جلوه داد و پیچیده کرد.

«مارگاریتا روبلس» وزیر دفاع اسپانیا نیز در این خصوص گفت که این اقدام فنی و نظامی بوده و تصمیم سیاسی نبوده است. وی تأکید کرد که "ما به تصمیم آمریکا مبنی بر تغییر مأموریت اولیه احترام می‌گذاریم و دولت این کشور نیز باید به خاطر پایبندی ما به توافق اولیه منعقد شده میان دو کشور در این زمینه احترام بگذارد".

الحاق ناوچه مندز نونیئز به ناو گروه جنگی آمریکا، دستکم یک سال بود که برای بهبود قابلیت همکاری و آموزش مشترک برنامه ریزی شده و قرار بود تا ۳۱ اکتبر ادامه یابد و ناوچه اسپانیایی پس از گذر از مدیترانه، دریای سرخ، اقیانوس هند، دریای چین و اقیانوس آرام، از بندر سن دیگو در کالیفرنیا حرکت کرده و به اسپانیا بازگردد.

یورو نیوز نیز گفت: اسپانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک ناوچه خود را موقتاً از گروه ضربت دریایی آمریکا در خلیج فارس خارج کرده است.

احتمالاً این نشانه‌ای از تفاوت نگاه سیاسی اروپا و آمریکا بر سر موضوع ایران است.

وزارت دفاع اسپانیا دلیل مشخصی برای جدایی ناوچه اسپانایی از ناو آمریکایی آبراهام لینکلن اعلام نکرده است.

مارگاریتا روبلس، سرپرست وزارت دفاع اسپانیا با تأکید بر اینکه مادرید «شریکی جدی و قابل اعتماد» برای آمریکاست، افزود: «مادرید تنها به توافقاتی که در چارچوب اتحادیه اروپا و ناتو حاصل شده، پایبند خواهد بود.»

منبع: ایرنا

443 نمایش

نظر دادن