تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 تیر 1398 ساعت 15:29

مشاور مکرون در دیدار با شمخانی: به عنوان میانجی به ایران نیامده ام/ حامل پیام آمریکا نیستم

«امانوئل بون»، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهوری فرانسه در دیدار با شمخانی گفت: من به عنوان میانجی به ایران نیامده‌ام و حامل هیچ‌گونه پیامی از سوی آمریکا برای تهران نیستم.

«امانوئل بون» مشاور رئیس‌جمهوری فرانسه صبح امروز (چهارشنبه)با «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون ساز وکارهای اجرای تعهدات کشورهای اروپایی در برجام و مسائل منطقه ای و دوجانبه با وی گفتگو کرد.

علی شمخانی در این دیدار با انتقاد از بی عملی کشورهای اروپایی برای اجرای تعهدات‌شان در برجام و فقدان اراده کافی برای مقابله با اقدامات تخریبی آمریکا در این توافقنانه چند جانبه اظهار داشت: باتوجه به عدم استفاده اروپا از فرصت یک ساله اجرای تعهدات یک طرفه از سوی ایران،تصمیم قاطع کشور ما اجرای تعهدات، متناسب با اقدام متقابل طرف‌های دیگر است و زمان انجام اقدامات یک طرفه به پایان رسیده است.

شمخانی ، اجرای برنامه کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای را راهبرد غیر قابل تغییر ایران برشمرد و گفت: این مسیر در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام تا زمان تحقق کامل حقوق ایران ادامه خواهد یافت.

وی سیاست فشار حداکثری آمریکا را راهبردی شکست خورده عنوان و خاطرنشان ساخت: ایران در عمل اثبات نموده که در ابعاد اقتصادی،سیاسی و دفاعی توانمندی و ظرفیت مدیریت و مقابله با تنشها و چالشهای مختلف را دارد و با کشوری با این مشخصات نمی توان با زبان زور سخن گفت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: امریکا امروز استقلال اروپا را نیز به گروگان گرفته و کشورهای اتحادیه اروپا باید بدای دفاع از هویت و استقلال خود در برابر یکجانبه گرایی امریکا بایستند.

«امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در این دیدار گفت: من به عنوان میانجی به ایران نیامده ام و حامل هیچ گونه پیامی از سوی آمریکا برای تهران نیستم.

وی با اشاره به آگاهی فرانسه از قدرت تاب آوری ایران در برابر فشارهای مختلف که طی ۴۰ سال گذشته و عبور از تحریمهای مختلف به اثبات رسیده است خاطرنشان کرد: علی رغم میل، اراده و اقدامات آمریکا، قدرت، نفوذ و جایگاه ایران طی ۲۰ سال گذشته در معادلات منطقه ای و بین المللی رشد قابل توجهی داشته است.

مشاور رییس جمهور فرانسه گفت: امانوئل مکرون بدنبال دستیابی به ابتکارات مشترک برای ایجاد آتش بس در جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران بوده و معتقد است که این اقدام به کاهش تنش‌های رو به تزاید در منطقه منجر خواهد شد.

وی در پایان افزود: با توجه به نقش و اثرگذاری غیر قابل انکار ایران در منطقه ، پاریس علاقه‌مند به تداوم گفت‌وگو و همکاری با ایران برای مدیریت بحران‌های جاری در سوریه، یمن، عراق و لبنان است.

528 نمایش

نظر دادن