تاریخ انتشار: شنبه, 15 تیر 1398 ساعت 09:49

دادگاه جبل‌ الطارق توقیف نفتکش ایرانی را ۱۴ روز تمدید کرد

منابع رسانه‌ای گزارش دادند که مقام‌های جبل‌الطارق توقیف نفتکش ایرانی را به مدت دو هفته تمدید کردند.

به گزارش ایرنا، روزنامه «جبل‌الطارق کرانیکل» با انتشار یک رشته توئیت اعلام کرد: «مایکل لاماس» دادستان کل جبل الطارق خبر داد دیوان عالی این منطقه توقیف این نفتکش را تا ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) تمدید کرده است.

آسوشیتدپرس گزارش داد که مقام‌های جبل الطارق در حال انجام تحقیقاتی در خصوص مبدا و مقصد احتمالی این نفتکش هستند. بنا بر این گزارش، شواهد اولیه حاکی است که این نفتکش حامل نفت خام ایران و عازم پالایشگاهی بوده که در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه قرار دارد.
توقیف این کشتی باعث بروز اختلافاتی میان انگلیس و اسپانیا شده است.
«جوسپ بورل» سرپرست وزارت خارجه اسپانیا اعلام کرد که مادرید اوضاع و تحولات مربوط به توقیف نفتکش ایران در تنگه جبل الطارق را بررسی می‌کند.
مقام‌های جبل الطارق با انتشار گزارشی اقدام خود در توقیف نفتکش ایرانی را تشریح کردند که نشان می‌دهد این اقدام بر اساس اطلاعاتی بوده که آمریکا در اختیار انگلیس قرار داده است.
آنها مدعی شدند که این کشتی در آب‌های سرزمینی انگلیس بوده است.
منبعی در وزارت خارجه اسپانیا گفته که مادرید رسماً با تحویل شکوائیه‌ای به لندن نسبت به اقدام انگلیس در تعرض به آب‌های اسپانیا اعتراض خواهد کرد.
بورل که به عنوان نامزد جانشینی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شده است، اظهار داشت: ما در حال تحلیل اوضاع و نحوه تأثیر این مساله بر حاکمیت خود هستیم.
طبق گزارش‌هایی که در رسانه‌ها منتشر شده، لندن مدعی است که مادرید را نسبت به حضور نفتکش ایرانی مطلع کرده و هشدار داد است که «نیروهای انگلیسی برای توقیف این کشتی در بندر جبل الطارق وارد عمل خواهند شد.»
اما توقیف این کشتی در بندر جبل الطارق صورت نگرفته بلکه در آب‌هایی بوده که اسپانیا آن را متعلق به خود می‌داند. اسپانیا حاکمیت انگلیس بر آب‌های اطراف جبل الطارق را به رسمیت نمی‌شناسد.
بورل گفت واشنگتن درباره حضور این نفتکش در آب‌های اروپا به لندن خبر داده بود، نه به اسپانیا.
در پی توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد.

419 نمایش

نظر دادن