تاریخ انتشار: شنبه, 18 خرداد 1398 ساعت 09:58

مرور آخرین اخبار انتخاباتی؛ کاهش حداقل آرا، تشکیل جبهه‌های جدید و جواب منفی خانم بازیگر به پیشنهاد کدخدایی

در روزهای گذشته دو جبهه برای انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تأسیس شد. کدخدایی از یک بازیگر برای نظارت بر انتخابات دعوت کرد و ستاد انتخابات کشور بیست درصد آرای صحیح را حداقل آرای مورد نیاز برای حضور در مجلس عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد که این جریان راه خود را از افراد فرصت‌طلب جدا می‌کند. همچنین اعلام شد که سامانه ساماندهی و یکپارچه‌سازی تبلیغات انتخاباتی راه‌اندازی می‌شود. مهلت قانونی استعفای داوطلبان انتخابات نیز آغاز شد. ستاد انتخابات کشور به داوطلبان انتخابات مجلس توصیه کرد که وعده‌های تقسیمات کشوری به مردم حوزه انتخابیه خود ندهند.

در ادامه مهم‌ترین اخبار انتخاباتی در روزهای گذشته را مرور می‌کنیم:

ورود به مجلس با کسب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح حوزه انتخابیه

ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که حداقل رأی مورد نیاز برای ورود به مجلس، ۲۰ درصد آرای صحیح است.

سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: «موادی از قانون انتخابات مجلس در تاریخ ۹۵/۳/۳ اصلاح شده و بر اساس ماده ۸ این قانون، در انتخابات مجلس شورای اسلامی، فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از کل آرا را کسب نماید. در دوره گذشته در سال ۹۴ نصاب رأی آوری برای ورود به مجلس ۲۵ درصد بود؛ البته انتخابات در مرحله دوم و هم چنین میاندوره ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است.»

وی ادامه داد: «به استناد تبصره ۳ ماده ۱۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، ملاک انتخاب منتخب، کسب بیست درصد از آرا صحیح است نه کل آرا مأخوذه آن حوزه انتخابیه. به عبارت دقیق‌تر، برای تجمیع و اعلام اسامی منتخب یا منتخبین انتخابات، آرا نامزدها بر تعداد آرا صحیح حوزه انتخابیه تقسیم و درصدگیری خواهد شد.»

تشکیل جبهه در قم و تهران

جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم به مدت یک سال و در موضوع انتخابات و جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی برای فعالیت‌های مختلف از جمله انتخابات تشکیل شد.

جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم شامل جمعیت ایثارگران انقلاب، جمعیت جانبازان انقلاب، جمعیت وفاداران انقلاب، جمعیت پیشرفت و عدالت انقلاب، جمعیت آبادگران و جمعیت رهپویان انقلاب است. و احزابی همچون انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، انجمن اسلامی معلمان، مجمع ایثارگران، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، انجمن اسلامی جامعه پزشکی، حزب ندای ایرانیان، حزب همبستگی دانش آموختگان ایران، سازمان عدالت و آزادی و حزب همبستگی ایران اسلامی تشکیل دهنده جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی هستند.

البته جواد امام دبیرکل حزب مجمع ایثارگران با اشاره به اینکه «تمامی احزاب عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به عضویت "جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی" درآمدند و به کمیسیون ماه ۱۰ احزاب هم اطلاع داده شد است، گفت: «اسامی احزاب معدودی از اعضای این جبهه در رسانه‌ها منتشر شده است درحالیکه ۳۰ حزب اصلاح‌طلب در این جبهه حضور دارند. جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی در ادامه مسیر شورای عالی سیاست‌گذاری فعالیت می‌کند.»

حمید ملانوری مدیرکل سیاسی وزارت کشور درباره شرایط تشکیل جبهه یا ائتلاف‌های سیاسی بیان کرد که «راه اندازی ائتلاف‌های سیاسی از سوی تعدادی از احزاب شناسنامه دار و با اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ احزاب انجام می‌شود؛ بدین جهت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، مجوز شکل‌گیری ائتلاف‌ها را صادر نمی‌کند بلکه در این خصوص جایگاه استرشادی و استطلاعی دارد.»

وی ادامه داد: «چون جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم و جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی تأسیس خود را به کمیسیون ماده ۱۰ اعلام کرده‌اند، فعالیت آنها بلامانع است.»

۱۶ خرداد آخرین فرصت استعفای داوطلبان

مهلت استعفای داوطلبان انتخابات که مشمول ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس می‌شوند از 10 خرداد آغاز و تا ۱۶ خرداد ادامه داشت.

سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه ۱۶ خردادماه آخرین مهلت پذیرش استعفای مقامات برای داوطلبی در انتخابات مجلس است، گفت: «گواهی رسمی پذیرش استعفا هنگام ثبت نام از سوی داوطلبان انتخابات باید ارائه شود. ملاک در این قانون پذیرش استعفا توسط مقام ذیصلاح تا قبل از ۱۶ خردادماه است نه صرفاً ارائه استعفا. افراد مشمول این قانون باید در هنگام ثبت‌نام گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و عدم اشتغال به مشاغل تصریح شده در ماده ۲۹ را به همراه سایر مدارک به فرمانداری‌ها ارائه کنند.»

از میان مدیران وزارت کشور در استان تهران، فقط امرالله حقیقی سرپرست فرمانداری شهرستان پردیس برای حضور در انتخابات مجلس، استعفای داده است که مراسم تودیع او نیز برگزار شد.

هم‌چنین سیدمحمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش به دلیل شرکت در انتخابات مجلس از سمت خود استعفا داده است.

راه‌اندازی سامانه ساماندهی و یکپارچه‌سازی تبلیغات انتخاباتی

سیداسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه سامانه ساماندهی و یکپارچه‌سازی تبلیغات انتخاباتی راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: «در واقع این سامانه بستری است برای تجمیع فعالیت‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی بدین ترتیب که همه داوطلبانی که در فضای مجازی فعالیت کرده و سایت و کانال دارند، آدرس آن پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را در این سامانه ثبت می‌کنند و این پایگاه‌ها به مراجع رسمی تبلیغات نامزدها معرفی می‌شود.»

وی ادامه داد: «هدف از طراحی این سامانه تجمیع فعالیت انتخاباتی و پیشگیری از تخلفات احتمالی است. ممکن است در جریان تبلیغات انتخابات مطالبی به نام یک نامزد در فضای مجازی منتشر شود که هدف آن تخریب این نامزد باشد. با طراحی این سامانه مشخص می‌شود که نامزدهای انتخاباتی چه مطالبی را بیان کرده‌اند و مردم هم مطمئن می‌شوند که مطالبی که در این پایگاه‌ها منتشر شده است صحبت‌های واقعی نامزدهای انتخاباتی است.»

تقسیمات کشوری؛ وعده دروغ و غیرعملی 

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین به داوطلبان انتخابات مجلس توصیه کرد که وعده‌های تقسیمات کشوری به مردم حوزه انتخابیه خود ندهند زیرا تقسیمات کشوری در حوزه اختیارات دولت است.

موسوی درباره احتمال دادن وعده از سوی نامزدهای انتخاباتی به مردم برای تقسیمات کشوری تصریح کرد: «وزارت کشور هیچ بنایی برای تغییرات استانی ندارد. البته ممکن است در یک روال عادی دولت یک روستا را به شهر یا بخش را به شهرستان تبدیل کند که این یک روال معمول دارد اما در انتخابات پیش رو، نامزدهای انتخاباتی توجیه می‌شوند که درباره تقسیمات کشوری وعده ندهند چون تقسیمات کشوری از اختیارات دولت است نه نمایندگان مجلس. وعده‌های غیرعملی و دروغ می‌تواند جز تخلفات انتخاباتی محسوب شود.»

دهم تیر، اعلام اسامی احزاب مجوزدار

وزارت کشور تا دهم تیرماه اسامی احزاب دارای مجوز فعالیت سیاسی را اعلام می‌کند. احزابی که اسامی آنها اعلام نشود، حق فعالیت سیاسی نخواهند داشت.

حمید ملانوری مدیرکل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه «احزابی که دارای پروانه فعالیت بوده و خود را با شرایط قانون جدید احزاب تطبیق داده باشند، می‌توانند با اسم و برند خود فعالیت انتخاباتی داشته باشند»، گفت: «ما در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تا کنون ۱۰۵ حزب را که شرایط خود را با قانون جدید احزاب تطبیق داده‌اند به خانه احزاب معرفی کرده‌ایم. ۱۰ حزب هم در حال طی کردن فرآیند تطبیق خود هستند که در ارائه مدارک خود یا برگزاری مجمع عمومی نواقصی داشتند که به آنها اطلاع داده‌ایم این نواقص را رفع کنند.»

وی همچنین اظهار کرد: «پایان خرداد آخرین زمان برای تکمیل پرونده احزاب است. البته مجمع عمومی یک حزب هم در اول تیر برگزار می‌شود و بعد از آن ما دیگر هیچ مدرکی از احزاب برای تطبیق با قانون جدید احزاب نمی‌پذیریم. بعد از این تاریخ احزابی که شرایط خود را تطبیق نداده‌اند برای فعالیت سیاسی باید تقاضای تأسیس جدید ارائه کنند و نمی‌توانند با برند قبلی فعالیت کنند و فعالیت آنها در این شرایط غیر قانونی است. ما تا دهم تیر تمامی احزاب دارای پروانه را اعلام خواهیم کرد.»

انتقاد از باز بودن راه فریب مردم

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از باز بودن راه فریب مردم در انتخابات انتقاد کرد. او در توییتی نوشت: «محاکمه به دلیل دروغ‌گویی در تبلیغات انتخاباتی! بوریس جانسون به دلیل دروغ‌گویی در تبلیغات انتخاباتی به دادگاه فراخوانده شده است. موضوعی که در قوانین انتخاباتی ایران به‌درستی در نظر گرفته نشده است و راه فریب مردم را باز گذاشته است.»

دعوت از پگاه آهنگرانی برای نظارت بر انتخابات

کدخدایی همچنین از پگاه آهنگرانی برای نظارت بر انتخابات دعوت کرد. او در توییت دیگری نوشت: «خانم آهنگرانی سوالاتی پیرامون انتخابات سال ۸۸ داشتند که تلاش کردم به آنها پاسخ دهم. در پایان از ایشان دعوت کردم به عنوان یکی از ناظران مردمی شورای نگهبان بر فرایند انتخابات پیش رو نظارت کنند تا از نزدیک با نحوه عملکرد ناظران ما آشنا شوند.» البته این پیشنهاد از سوی آهنگرانی رد شد.

شورایی‌ها در بهشت

هیچ‌کدام از اعضای شورای شهر تهران قصدی برای حضور در انتخابات مجلس نداشته و استعفا نداده‌اند. این خبر را محسن هاشمی اعلام کرد.

رئیس شورای شهر تهران هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اعضای شورای شهر برای حضور در انتخابات مجلس استعفا داده‌اند یا نه؟ گفت: «هیچ کدام از اعضای شورای شهر استعفایی را برای این منظور ارائه ندادند و همه تا ۱۴۰۰ در خدمت مردم هستند.»

تقلای اصلاح‌طلبان برای جدایی از فرصت‌طلبان

محمدرضا عارفِ زخم‌خورده از برخی از اعضای لیست امید در انتخابات ۹۴، تاکید کرد که راه خود را فرصت‌طلبان جدا خواهد کرد.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: «در انتخابات مجلس یازدهم باید راه خود را از افراد فرصت‌طلب و کسانی که می‌خواهند از اعتبار جریان اصلاح‌طلب سوءاستفاده کنند جدا کنیم.»

684 نمایش

نظر دادن