تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 ارديبهشت 1398 ساعت 10:10

بازگشت ظریف به تهران و تلفن مایک پومپئو به وزیر خارجه چین

پومپئو و ونگ‌یی (شنبه ۱۸ مه) تلفنی با هم گفتگو کرده‎اند و وزیرخارجه چین به پومپئو گفته که آمریکا نباید در جریان اختلافات تجاری میان دو کشور "زیاده‌روی" کند. ونگ‌یی همزمان تاکید کرده که پکن خواستار از سرگیری دوباره گفتگوهای تجاری میان دو کشور است.

انتخاب: محمدجواد ظریف پس از دیدار با رهبران آسیا به تهران بازگشته است. همزمان مایک پومپئو، وزیرخارجه آمریکا در گفتگو با ونگ‌یی همتای چینی خود از آنچه "مشکل‌ دو جانبه با ایران" خوانده شده سخن گفته اما وزیرخارجه چین آمریکا را به خودداری از افزایش تنش دعوت کرده است.

به گزارش رویترز، پومپئو و ونگ‌یی (شنبه ۱۸ مه) تلفنی با هم گفتگو کرده‎اند و وزیرخارجه چین به پومپئو گفته که آمریکا نباید در جریان اختلافات تجاری میان دو کشور "زیاده‌روی" کند. ونگ‌یی همزمان تاکید کرده که پکن خواستار از سرگیری دوباره گفتگوهای تجاری میان دو کشور است.

در جریان این گفتگو دو دیپلمات ارشد همچنین درباره تنش اخیر میان واشنگتن و تهران گفتگو کرده‌اند و آن طور که خبرگزاری رویترز نوشته وزیر خارجه چین گفته از هر دو طرف می‌خواهد از اقداماتی که به افزایش تنش بیا‌نجامد خودداری کنند.

گفتگوی تلفنی مایک پومپئو با همتای چینی خود تنها دو روز پس از آن صورت گرفته که گزارش شده بود یک نفتکش ایرانی در چین پهلو گرفته و حدود ۱۳۰ هزار تن نفت تخلیه کرده است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه (۱۶ مه) به طور اختصاصی گزارش کرده بود که یک تانکر حامل نفت ایران در بندر جواشان چین پهلو گرفته است.

اقدامی که از نظر واشنگتن نقض تحریم نفتی ایران محسوب می‌شود.

با وجود این، مورگن اورتگس، سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا روز شنبه ضمن تایید گفتگوی آقایان پومپئو و ونگ‌یی درباره ایران از جزئیات این گفتگوی تلفنی سخن نگفته است.

566 نمایش

نظر دادن