تاریخ انتشار: دوشنبه, 02 ارديبهشت 1398 ساعت 18:23

کاخ سفید: معافیت‌های نفتی ایران دیگر تمدید نمی‌شود

کاخ سفید دقایقی قبل از نشست خبری وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور تصمیم گرفته است معافیت‌های نفتی ایران را دیگر تمدید نکند.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که دونالد ترامپ تصمیم گرفته است استثنائات مربوط به کاهش خرید نفت از ایران را که در ماه مه به پایان می‌رسند (معافیت‌های تحریمی) تمدید نکند.

بنا برگزارش فارس، بر اساس اعلام کاخ سفید، هدف از این تصمیم رساندن صادرات نفت ایران به صفر است تا این کشور به منابع اصلی درآمد خود دست نیابد.

در این بیانیه آمده است که آمریکا، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و دیگر متحدان و دوستانمان تلاش خواهند کرد که بازار نفت از تامین نفت کافی برخوردار باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است، ما بر روی یک روند زمانبندی شده به توافق دست یافته‌ایم که همزمان با برچیده شدن نفت ایران از بازارهای جهانی، تقاضاهای احتمالی نفت پاسخ داده شود. آمریکا و متحدانش همچنین متعهد شده اند تا فشارهای اقتصادی علیه ایران افزایش دهیم تا این کشور دست از اقدامات بی ثبات کننده خود که تهدیدی برای آمریکا و متحدانمان و امنیت منطقه است بردارد.

یک شنبه شب روزنامه واشنگتن پست به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داده بود: «روز دوشنبه صبح به وقت واشنگتن، وزیر امور خارجه آمریکا به رسانه‌ها اعلام خواهد کرد که از روز دوم ماه مه، واشنگتن دیگر هیچ معافیت تحریمی جدیدی به کشورهایی که پیش از این دارای معافیت برای خرید نفت از ایران بودند اعطا نخواهد کرد.»

مایک پمپئو در نشست خبری که به صورت مستقیم از رسانه ها پخش شد تصمیم کاخ سفید درباره تمدید نشدن معافیت های نفتی ایران اعلام کرد و از قول عربستان و برخی کشورهای منطقه برای جبران خسارت خروج نفت ایران از بازار جهانی خبر داد.

او گفت که آمریکا اکنون یک تولید کننده نفت است و قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

پمپئو در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت که از هیچ گروه ضد ایرانی از جمله «مجاهدین خلق» حمایت نمی کنند و قصدشان حمایت از مردم ایران است.

او ادعاهای خود را تکرار کرد و گفت فشار حداکثری اقتصادی از سوی آمریکا علیه ایران اعمال می شود و رهبر ایران باید شخصا تصمیم بگیرد که پای میز مذاکره با آمریکا بنشیند و به خواسته‌های این کشور تن دهد.

پمپئو در پاسخ به سوال درباه سردار سلامی گفت که نظری درباره او ندارد.

341 نمایش

نظر دادن