تاریخ انتشار: دوشنبه, 02 ارديبهشت 1398 ساعت 12:55

معافیت از تحریم به کسانی که با سپاه ارتباط دارند

واشنگتن قصد دارد به برخی کشورها، سازمان‌ها و نهادهای خارجی‌ که با سپاه پاسداران در تعامل هستند معافیت از تحریم بدهد.

سه مقام کنونی و سه مقام سابق آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن قصد دارد برای دولت‌های خارجی، نهادها و سازمان‌های مردم نهادی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در تعامل هستند معافیت از تحریم قائل شود.

این معافیت‌ها توسط «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا داده می‌شود و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال رویترز گفته که مقامات کشورهایی نظیر عراق که ممکن است با سپاه پاسداران ایران در تعامل باشند ضرورتاً از دریافت ویزای آمریکا منع نمی‌شوند.

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ علی‌رغم هشدارها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» کشورش اضافه کرد. اقدام دولت آمریکا برای فشار بر سپاه، در ادامه سیاست‌هایی است که این کشور برای تنبیه گروه‌هایی در پیش گرفته که با اقدام علیه گروه‌های تروریستی واشنگتن را در پیشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، «معافیت از تحریم‌های آمریکا می‌تواند درباره مدیران خارجی که در تعامل با ایران هستند و همچنین سازمان‌های بشردوستانه که در مناطقی نظیر شمال سوریه، عراق و یمن فعال هستند اجرا شده و این سازمان‌ها بدون نگرانی از قوانین آمریکا درباره سازمان‌های تروریستی، با سپاه پاسداران در تعامل باشند.»

در گزارش رویترز آمده است: «اگر چه دولت آمریکا معافیت از تحریم‌هایی را در نظر گرفته اما این حق را برای خود حفظ خواهد کرد که هر فرد، دولت خارجی، شرکت یا سازمان مردم نهادی را که به پشتیبانی از سازمان‌هایی بپردازند که در لیست تروریستی آمریکا قرار دارند تحریم کند.»

وزیر خارجه آمریکا چندی پیش اعتراف کرده بود که دولت این کشور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به خاطر رژیم صهیونیستی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» آمریکا قرار داده و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم گفته بود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به درخواست او سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است.

دولت آمریکا در حالی این اقدام را علیه سپاه پاسداران ایران انجام داد که شواهدی در دست است که نشان می‌دهد هیئت حاکمه آمریکا بعد از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه از مارس ۲۰۱۱ و حمله داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ به دنبال بهره‌برداری‌های مستقیم و غیرمستقیم از گروه‌های تروریستی برای پیشبرد اهدافش در منطقه بوده است.

در جریان تحولات سوریه و عراق، ائتلاف تحت رهبری آمریکا که ادعا می‌کرد برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تشکیل شده در مقاطعی حتی به نفع داعش وارد عمل شد و با بمباران مواضع گروه‌های در حال مبارزه با این گروهک تروریستی راه را برای پیشروی‌های آن هموار کرد.

منبع: فارس

536 نمایش

نظر دادن