تاریخ انتشار: سه شنبه, 20 آذر 1397 ساعت 09:52

راز توجه ناگهانی عربستان و امارات به موریتانی چیست؟

چند ساعت پس از پایان سفر ولی عهد سعودی به موریتانی، ولی عهد ابوظبی، محمد بن زاید نیز از قصد خود برای سفر به نواکشوت سخن گفت. هر چند که این سفر به دلیل روابط سابق دو کشور، عجیب به نظر نمی رسد، اما زمانبندی ان، سوال برانگیز است.

راز توجه ناگهانی عربستان و امارات به موریتانی چیست؟

عربی پست به نقل از منابع آگاه خود ادامه داد: کمی بعد از پایان سفر بن سلمان به موریتانی، تصمیم محمد بن زاید به این کشور، نشان دهنده حمایت عربستان و امارات از دولتی است که به سمت ائتلاف انها علیه قطر متمایل شده و رابطه دیپلماتیک خود با این کشور عربی را قطع کرده است.

در سوی دیگر، موریتانی هم برای تقویت همکاری با عربستان و امارات، در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی تلاش می کند و در جریان پرونده قتل خاشقجی، با قدرت در کنار ریاض ایستاد.

ولد احمد، تحلیلگر مسائل مربوط به کشورهای عربی می گوید:«امارات برای ایجاد منطقه نفوذی در بین دولتهای موریتانی، مالی و بورکینافاسو تلاش می کند و موریتانی دروازه ورود به این دولتهاست؛ همین مساله، علت اهتمام او به حمایت همه جانبه از این کشورها و سرمایه گذاری در آنهاست.

عربستان و امارات در زمینه نزدیکی به موریتانی با یکدیگر رقابت دارند؛ همانطور که بلافاصله پس از سفر بن سلمان به موریتانی، بن زاید هم عزم سفر کرد تا در این قائله از سعودیها عقب نماند. در واقع، امارات تلاش می کند بر سرمایه گذاریها در موریتانی مسلط شده و قراردادهای متعددی در زمینه های مختلف با آن امضا کند. این در حالی است که عربستان چند ماه پیش، توافق های نظامی متعددی با دولتهای افریقایی امضا کرده و در راستای تامین سلاح ۶ دولت آفریقایی، مذاکراتی سرّی با فرانسه انجام داد.

در همین رابطه، قرار است لیست سلاح های درخواستی دولتهای آفریقایی که بهای آن به ۳۰ میلیون دلار می رسد، به وزارت خزانه داری عربستان ارائه شود، تا با پرداخت این هزینه موافقت کند!

این معاملات و طرحهای گسترده که به ناگاه بر دولتهای آفریقایی سرازیر شده است، باب سوالات زیادی را در مورد نقشه های دو هم پیمان برای نواکشوت، می گشاید.

 

منبع: انتخاب

537 نمایش

نظر دادن