تاریخ انتشار: سه شنبه, 20 شهریور 1397 ساعت 11:15

چراغ سبز دولت به ترخیص خودروهای متوقف در گمرک

در حالی که دو روز پیش دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از موافقت رییس‌جمهور با ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک خبر داده بود، رییس انجمن واردکنندگان خودرو خبر را تایید و اعلام کرد که دولت با ترخیص خودروهای متوقف در گمرک موافقت کرده است.

کوروش مرشدسلوک در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به دنبال ممنوع شدن واردات خودرو از ابتدای تیر ماه، از ترخیص خودروهای وارد شده به گمرک جلوگیری شد. در این رابطه اخیرا طرحی به دولت ارائه شد که براساس آن خودروهایی که پول آنها پرداخت شده و وارد گمرک شده‌اند ترخیص شود. رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: براساس جدیدترین اخبار به دست آمده دولت با ترخیص خودروهای متوقف در گمرک موافقت کرده است که امیدواریم دستورالعمل مربوطه هرچه زودتر به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ و اجرایی شود. وی افزود: در این شرایط امیدواریم در قدم بعدی دولت با واردات خودروهایی که پیش از ممنوع شدن واردات، ثبت سفارش شده و پول آنها نیز پرداخت شده است اما به دلیل ممنوعیت واردات وارد کشور نشده‌اند نیز موافقت کند. مرشدسلوک با بیان اینکه تعداد قابل توجهی خودرو در انبار تولیدکنندگان خارجی و همچنین در بندر جبل‌علی امارات دپو شده است، تصریح کرد: با توجه به آنکه از یک سو پول این خودروها به خودروسازان خارجی پرداخت شده و از سوی دیگر این خودروها به صورت پیش‌فروش به خریداران داخلی واگذار شده است امیدواریم با واردات و ترخیص این خودروها نیز موافقت شود. وی خاطرنشان کرد: موافقت دولت با واردات خودروهای متوقف در گمرک و همچنین موافقت با ورود باقی خودروهای ثبت‌سفارش و خریداری شده تاثیر مثبتی بر بازار خودروهای وارداتی داشته و باعث تعدیل نرخ‌های فعلی در بازار خواهد شد.

امیدواری به کاهش 30 درصدی قیمت خودروهای خارجی
این در حالیست که دو روز پیش مهدی دادفر در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین با اشاره به نامه‌ای که در زمینه آزادسازی واردات خودرو به وزیر صمت داده شده و و ایشان به رییس جمهور ابلاغ کرده‌، اظهار کرد: رییس جمهور با آزادسازی خودروهای دپو شده در گمرک موافقت کرده است. دادفر اضافه کرد: با آزاد شدن واردات خودرو، اگرچه اوضاع به حالت قبل باز نمی‌گردد اما بی‌تاثیر نیز نخواهد بود. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این که در این حالت قیمت خودروی خارجی حدود 30درصد کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: با توجه به این که خودروی خارجی یک جور شاخص قیمت‌گذاری است بنابراین شاهد آرامش در این بازار خواهیم بود. دادفر درباره تاثیر این اقدام بر بازار خودرو‌های داخلی، افزود: این اقدام در بازار خودروهای داخی نیز تاثیر می‌گذارد و یقینا منجر به کاهش قیمت این خودرو‌ها نیز خواهد شد. این فعال بازار خودرو ادامه داد: با وارد شدن خودروهای خارجی کسی حاضر نیست برای خودروی داخلی و خارجی یک قیمت بپردازد بنابراین داخلی‌ها مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند.

608 نمایش

نظر دادن