تاریخ انتشار: شنبه, 27 مرداد 1397 ساعت 16:35

کوفی عنان درگذشت

کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل درگذشت.

خبرگزاری به نقل از اسکای نیوز عربی: کوفی عنان امروز شنبه در سن ۸۰ سالگی در بیمارستانی در برن سوییس پس از سپری کردن یک دوره کوتاه بیماری درگذشت.

وی که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ به عنوان هفتمین دبیرکل سازمان ملل فعالیت کرد، اخیرا به عنوان رییس کمیسیون مسئول رسیدگی به بحران میانمار فعال بود و پیش از آن هم نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه بود که کاری از پیش نبرد و جای خود را به استفان دی‌میستورا داد.

در سال ۲۰۱۶ بنیاد کوفی عنان و دفتر مشاوره دولتی به درخواست آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار یک کمیسیون مشورتی را برای ایالت راخین میانمار بنا نهاد. این کمیسیون یک نهاد ملی بود و اکثر اعضای آن از میانمار بودند. وظیفه اصلی آن بررسی چالش‌های پیچیده ایالت راخین و ارائه پیشنهادات برای برطرف کردن این چالش‌ها عنوان شده بود.

عنان هم‌چنین موفق شده بود در سال ۲۰۰۱ به همراه سازمان ملل جایزه صلح نوبل را به دلیل فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌ به خود اختصاص دهد.

دوره دبیرکلی کوفی عنان در سازمان ملل با بحران‌هایی جهانی چون شیوع ایدز و همچنین اشغال عراق از طرف نیروهای آمریکایی و انگلیسی و متحدانشان همراه بود. وی اشغال عراق را "غیرقانونی" خوانده بود.

کوفی عنان در ۸ آوریل ۱۹۳۸ در غنا به دنیا آمد. وی اولین آفریقایی و اولین دبیرکلی بود که از میان خود پرسنل سازمان ملل برای این سمت برگزیده شد.

کوفی عنان نخست به عنوان یکی از کارکنان سازمان بهداشت جهانی به سازمان ملل پیوست.

پس از آن مقام‌هایی در کمیساریای عالی پناهندگان و دفتر دبیرکل سازمان ملل داشت و سپس در مقام‌های مختلف دستیار دبیرکل بود.

عنان در دوره نسل کشی رواندا و همچنین جنگ بوسنی مسئول صلحبانان سازمان ملل بود و به همین خاطر هدف انتقادهای زیادی قرار گرفت.

او سرانجام در حالی جانشین پطروس غالی شد که سازمان ملل در آستانه ورشکستگی بود.

کوفی عنان به تعدیل نیرو در سازمان ملل پرداخت و هزار نفر از نیروی انسانی این سازمان را در مقر نیویورک کم کرد.

او، که به خاطر نقشش در اجازه مداخله در جنگ بوسنی مناسبات خوبی با دولت آمریکا داشت، از آمریکا خواست بدهی خود به سازمان ملل را بپردازد.

حمله دولت جورج بوش پسر به عراق با بهانه مداخله پیشگیرانه و سلاح‌های کشتار جمعی دولت صدام حسین، باعث شد که کوفی عنان رابطه قبلی را با دولت آمریکا نداشته باشد.

کمی بعد او درگیر رسوایی مالی نفت در برابر غذا شد. در جریان کمک‌های سازمان ملل به عراق در دوران تحریم نفتی پیش از سقوط صدام فساد مالی رخ داده بود، و مشخصا پسر کوفی عنان هم درگیر این رسوایی بود.

810 نمایش

نظر دادن