تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 تیر 1397 ساعت 12:20

ترامپ: فکر نمی‌کنم در موضوع سوریه از روس‌ها دور باشیم

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با رسانه مورد علاقه خود مدعی شد که دیدگاه‌های او و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در خصوص بحران سوریه چندان از هم دور نیست.

به گزارش فارس، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با مجری سرشناس «فاکس نیوز» درباره دیدار با رئیس‌جمهور روسیه در فنلاند، از تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا و ادعای تبانی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با مسکو به شدت انتقاد کرد و از نزدیک شدن مواضع دو کشور درباره سوریه خبر داد.

«شان هانیتی» در ابتدا از «دونالد ترامپ» درباره پاسخ «ولادیمر پوتین» درباره تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و ادعای تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ با مسکو سوال کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «اول از همه، او (پوتین) گفت که هیچ تبانی وجود ندارد. فکر می‌کنم که او قویا این را (در کنفرانس خبری مشترک) هم گفت. آنها(روس‌ها) هیچ اطلاعات و اخباری درباره ترامپ ندارند. اظهارات جالبی هم مطرح شد. خیلی سال‌های قبل من آنجا (روسیه) بودم. او گفت که بازرگانان و تاجران بسیار زیادی آنجا بودند. منصفانه است که بگوییم من بازرگان موفقی بودم البته من تنها یکی از تعداد بسیار زیاد بازرگانانی بودم که آنجا حضور داشتند. یک چیز قطعا مشخص است. اگر آنها (روسیه) اطلاعاتی از من داشتند، آن را درز می‌دادند. او (پوتین) گفت که چنین چیزی اصلا معقول نیست. او همچنین گفت که قطعا هیچ تبانی وجود ندارد».

وی ادامه داد: «فکر می‌کنم که این شرم آور است. ما داریم درباره گسترش سلاح‌های اتمی، سوریه، کمک‌های انسان دوستانه و همه دیگر موضوعات مختلف حرف می‌زنیم اما از ما سوالاتی درباره ساحره‌گیری می‌پرسند (ساحره گیری اصطلاحی است که ترامپ درباره تحقیقات درباره روسیه و ادعای تبانی کارزار او با به کار می‌برد) من فکر می‌کنم مردم در کشور ما اهمیتی به این موضوعات نمی‌دهند اما خبرنگاران دوست دارند که این سوالات را امتحان کنند. فکر می‌کنم رئیس‌جمهور پوتین (در برابر این سوالات) خیلی خیلی قوی بود».

مجری درباره دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه سوال کرد و نظر ترامپ را درباره این دیدار جویا شد.

ترامپ گفت: «ما دیداری خیلی طولانی داشتیم و دیدار خوبی بود. ما درباره مسائل بسیار و متفاوتی از قبیل سلاح اتمی، جنگ و صلح، مسائل اقتصادی، سوریه، اوکراین و دیگر موضوعات بحث کردیم و در پایان این صحبت طولانی که فقط ما دو تا به همراه مترجمان بودیم و در پایان به نتیجه‌گیری‌های بسیار خوبی رسیدیم، به نتیجه‌گیری بسیار خوبی برای اسرائیل رسیدیم. او (پوتین) معتقد به اسرائیل و هوادار بی بی (لقب بنیامین نتانیاهو) است و واقعا به او بسیار کمک می‌کند و ما به او کمک خواهیم کرد چرا که این برای همه ما خوب است».

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «ما (ترامپ و پوتین) در موضوع سوریه، داریم خیلی به هم نزدیک می‌شویم. فکر می‌کنم که این دارد به یک وضعیت انسان دوستانه تبدیل می‌شود. تعداد بسیار زیادی از مردم سوریه به کشورشان برخواهند گشت، از ترکیه، از اردن و جاهای بسیار دیگر به (سوریه) برخواهند گشت. البته تعداد کمتری از اروپا به سوریه برخواهند گشت اما از دیگر نقاط به سوریه برخواهند گشت. من فکر نمی‌کنم که ما در موضوع سوریه، آن چنان از هم دور باشیم».

مجری فاکس نیوز سوال کرد: «آیا شما می‌توانید با روسیه مشارکت کنید تا شاید تحریک و برانگیختن حملات تروریستی و جنگ‌های نیابتی(در منطقه غرب آسیا) پایان یابد. آیا این موضوع (بین شما و پوتین) مورد بحث قرار گرفت؟»

ترامپ جواب داد: «بله این موضوع مورد بحث قرار گرفت و من فکر می‌کنم که اگر ما بتوانیم چنین کاری بکنیم، این کاری بزرگ خواهد بود. ما درباره تروریسم رادیکال اسلامی گفت‌وگوهای مفصلی داشتیم چرا که آنها هم با این مشکل مواجه هستند. ما درباره داعش صحبت کریم. همانطور که می‌دانید ما تقریبا داعش را در خاورمیانه ریشه کن کردیم و کاری قدرتمندانه انجام دادیم. البته ما درباره داعش و تهدید داعش و تروریسم صحبت کردیم».

مجری به موضوع پیمان‌های امضا شده بین واشنگتن و مسکو در حوزه اتمی، دفاع موشکی و لزوم تمدید معاهده استارت در سال ۲۰۲۱ و همچنین معاهده پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد (INF) پرداخت و پرسید: آیا این موضوعات مورد بحث قرار گرفت و شما پیشرفتی در این موضوعات داشتید؟»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «در ابتدا باید بگویم که این موضوع بسیار مهمی است. برای من مهم‌ترین موضوع، موضوع اتمی است. می‌دانم که رئیس‌جمهور اوباما گفت که گرم شدن جهان، بزرگترین مشکل ما است اما من می‌گویم، نه جنگ اتمی بزرگ ترین مشکل ما است. در موضوع مشکل اتمی ما باید خیلی مراقب باشیم. آمریکا ور وسیه ۹۰ درصد سلاح های اتمی جهان را دارند. او (پوتین) همچنین گفت که می‌خواهد در قضیه کره شمالی می‌خواهد کمک کار باشد. ما در قضیه کره شمالی داریم خوب پیشرفت می‌کنیم. ما زمان داریم و عجله ای نداریم چرا که سال‌های طولانی و بسیاری این قضیه ادامه داشته است اما داریم خیلی خوب جلو می‌رویم. می‌دانید که (اجساد نظامیان آمریکایی کشته شده در جنگ دو کره) گروگان‌هایمان را برمی‌گردانیم، هیچ آزمایش اتمی و انفجار اتمی توسط کره شمالی انجام نشده است، دیگر هیچ موشک کره شمالی بر فراز ژاپن پرواز نمی‌کند و ۹ ماه است که این چنین بوده است».

ترامپ در بخش دیگری از این مصاحبه، باز هم درباره ادعای تبانی کارزار او با روسیه و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا صحبت کرد.

او گفت: «وقتی ما (دیدارمان) را شروع کردیم، یکی از چیزهای اولیه که رئیس‌جمهور پوتین گفت آن بود که این (تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و ادعای تبانی) واقعا مایه تاسف است چرا که ما می‌توانیم کارهای زیادی با هم انجام دهیم از قبیل ارائه کمک‌های انسان دوستانه به سراسر خاورمیانه و نه فقط سوریه، چه درباره امنیت و ایمنی سلاح های اتمی».

مجری فاکس نیوز در ادامه از ترامپ سوال کرد که شما دوست دارید در موضوعات مرتبط با کره شمالی و روسیه، در چه وضعیتی باشید؟

رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داد: «درباره روسیه ما امروز خیلی خوب پیش رفتیم. روابط ما قبل از امروز، وحشتناک و خطرناک بود. امروز عالی بود اما قبل از امروز خیلی بد بود. او (پوتین) به من گفت که اینطور حس می‌کند که برای من توافق و معامله با او به خاطر این ساحِره گیریِ بی معنا، سخت است».

1042 نمایش

نظر دادن