AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 تیر 1397 ساعت 15:00

احتمال تغییر نرخ سود بانکی قوت گرفت

قائم مقام بانک مرکزی از احتمال بازنگری نرخ سود سپرده‌ها خبر داد و گفت: با مطالعاتی که در جریان است نرخ‌های سود بانکی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. در چند سال اخیر، با روی کار آمدن موسسات مالی، مسابقه‌ای با نام نرخ سود در سیستم بانکی کشور ایجاد شد و حتی نرخ سپرده‌ها به مرز ۳۰ درصد هم رسید که با هرج مرج و آشفتگی که در بازار ایجاد شد، بانک مرکزی وارد عمل شد و اقدام به تغییر و کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی کرد.

قائم مقام بانک مرکزی از احتمال بازنگری نرخ سود سپرده ها خبر داد و گفت: با مطالعاتی که در جریان است نرخ های سود بانکی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

اکبر کمیجانی درباره احتمال تغییر نرخ سود بانکی، افزود: با مطالعاتی که در جریان است نرخ های سود بانکی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرد: البته بررسی متغیرهای پولی و به خصوص نرخ های سود همواره از اولویت های مطالعاتی و سیاست گذاری بانک مرکزی است و بنا به شرایط در این باره تصمیم گیری خواهد شد.

وی درباره حمایت بانک مرکزی و سیستم بانکی از بخش تولید و اشتغال کشور، اظهار داشت: بخشی از منابع پیش بینی شده برای تسهیلات دهی بانک ها طی سال های ۹۵ و ۹۶، به بحث حمایت از تولید و اشتغال بنگاه های کوچک و متوسط اختصاص یافت.

کمیجانی افزود: خوشبختانه با توجه به بررسی های صورت گرفته موارد اثر بخش بوده و با توجه به تمامی این اقدامات و بررسی های صورت گرفته، جمع بندی لازم انجام شده و ظرف چند روز آینده برنامه و سیاست بانک مرکزی در این زمینه اعلام خواهد شد.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: تخصیص بخشی از توان تسهیلات دهی پرداختی بانک ها به صنایع کوچک و متوسط (SME ) و همچنین اشتغال زایی به دنبال سیاست های اجرایی در سال ۹۵ و ۹۶، از جمله برنامه ها و اولویت های بانک مرکزی است.

در چند سال اخیر، با روی کار آمدن موسسات مالی غیر مجاز، مسابقه ای با نام نرخ سود در سیستم بانکی کشور ایجاد شد و حتی نرخ سپرده ها به مرز ۳۰ درصد هم رسید که با هرج مرج و آشفتگی که در بازار ایجاد شد، بانک مرکزی وارد عمل شد و اقدام به تغییر و کاهش نرخ سود سپرده های بانکی کرد.

در همین جهت بانک مرکزی به دفعات نرخ سود را از حدود ۳۰ درصد کاهش داد و در آخرین مرحله شهریور ۱۳۹۶ تاکنون، نرخ سود سپرده ها ۱۵ درصد اعلام شد. اما با نزدیک شدن به شهریور امسال و سررسید اوراق مشارکت ریالی با نرخ ۲۰ درصدی شایعات و اظهار نظرهای متفاوتی درباره تغییر نرخ سود سپردهای بانکی به گوش می رسد.

منبع: تسنیم

1024 نمایش