تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 خرداد 1397 ساعت 08:01

داریوش قنبری: جنس دلواپسی‌ِدلواپسان معلوم نیست که هم با برجام دلواپس شده‌اند و هم برای از دست رفتن برجام!

داریوش قنبری، استاد دانشگاه در مطلبی با عنوان " دلواپسی با برجام و بی‌برجام! " در روزنامه آرمان نوشت:

یکسال از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم می‌گذرد و کارنامه دولت پیش‌روی ماست، اما برای ارزیابی هم باید بحث انتظارات مردم را در نظر بگیریم و هم بحث واقعیات جامعه، امکانات کشور و دولت را. قطعا یک تحلیل واقع بینانه، تحلیلی است که امکانات کشور، نظام و منابع موجود را در نظر داشته باشد و با توجه به امکانات موجود دست به ارزیابی بزنیم. قطعا انتظارات مردم بالا و بحق است.

مردم مشکلات جدی و اساسی در حوزه‌های اقتصادی دارند و در مجموع مسائل و مشکلاتی چون فقر، بیکاری و گرانی قابل انکار نیست. مردم هم انتظار دارند که مسائل روزمره زندگی‌شان حل شود و امیدوار به این بودند که با تدابیر دولت روحانی وضعیت به سمت مناسبی پیش رود.

آقای روحانی هم تلاش خود را در جهت رسیدن به این خواسته‌ها و مطالبات مردم کرده است اما کشور ما درگیر یک جنگ اقتصادی ناخواسته با دشمنان ملت ایران شد. البته در این جنگ اقتصادی ناخواسته که با تحریم‌ها شروع شد، دولت قبل از آقای روحانی مقصر است. فردی در جایگاه رئیس دولت تحریم‌های شورای امنیت را کاغذپاره می‌دانست ما را گرفتار کرد که این گرفتاری سال‌هاست ادامه دارد. صاحبنظران و دلسوزان نظام همان زمان هشدار می‌دادند و مورد توجه واقع نمی‌شد ولی اکنون خودنمایی می‌کند.

هرچند دکتر حسن روحانی تا حدودی با به ثمر رساندن برجام اوضاع را مدیریت کرد و جلوی خسارت‌های بیشتر را گرفت و با اینکه الان هم با یکی از طرف‌های برجام که عنصر مزاحمی برای برجام بوده دچار چالش شدیم اما ما دیگر به وضعیت به آن معنا بحرانی برنگشتیم. هرچند باید تلاش کنیم این عنصر مزاحم موفق نشود که بقیه را با خودش همراه کند. قطعا با جدا کردن متحدانش بر آمریکا فشار وارد خواهد شد که مجددا به عمل در چارچوب برجام بازگردد. در شرایطی که هنوز سایه تحریم‌ها را بالای سرمان داریم، انتظار اینکه آقای روحانی معجزه کند، انتظاری بیهوده است. دکتر روحانی همچنان کار آواربرداری از دولت قبل از خود را انجام می‌دهد. نباید با به ثمر رسیدن برجام مردم را آنقدر امیدوار می‌کردیم که انتظاراتشان بالا رود. به هر حال با برجام شرایط به سمت عادی شدن پیش می‌رفت و در این مسیر درحال حرکت بودیم.

اکنون هم نسبت به زمانی که آقای روحانی سر کار آمده، شرایط به نسبت عادی‌تر شده، هرچند کاملا عادی نشده و تا زمانی که شرایط کاملا عادی نشود اینکه توقع داشته باشیم دولت بتواند مشکلات را حل کند، انتظاری قابل برآورده شدن نیست. وقتی در نظام بین‌الملل به یک وضعیت عادی برگردیم خواهیم توانست با دیگران به مراودات اقتصادی بپردازیم و به نحوی در سایه این عادی شدن روابط می‌توانیم از ظرفیت‌های اقتصادی‌مان و همین‌طور ایجاد اشتغال و رفع فقر استفاده کنیم.

فراموش نکنیم که همه تلاش دولت در جهت بالا بردن رضایتمندی بوده، دولت مسئولانه عمل کرده، اما به دلیل شرایط بیرونی، دولت با محدودیت‌هایی مواجه است که همچنان علیه آن می‌جنگد و به‌رغم محدودیت‌ها تلاش می‌کند بر سرنوشت کشور تاثیرگذار نباشد.

با اینکه برجام را به نتیجه رساندیم اما قرار بود که بعد از مدت زمان خاصی همه تحریم‌ها برداشته شوند. در سایه همین وضعیت خیلی از بانک‌ها و شرکت‌های تجاری بزرگ هنوز ریسک مبادلات اقتصادی با ایران را به جان نخریدند. با وضعیتی هم که اخیرا پیش آمده، دولت تلاش می‌کند که این شرایط را مدیریت کند. به هر حال عملکرد روحانی با توجه به شرایط و وضعیت حاکم و کارشکنی‌هایی که علیه دولت صورت گرفته و فشارهای موجود، قابل دفاع است، البته مردم نباید مأیوس شوند.

آنها که امروز به دولت روحانی می‌تازند، همان‌ها هستند که بحران‌های پی‌درپی را برای کشور درست کردند و زمانی که دکتر روحانی تلاش کرد کشور را از بحران خارج کند، اعلام دلواپسی کردند و جالب اینکه با خروج آمریکا از برجام باز هم دلواپس شده‌اند! درواقع جنس دلواپسی‌شان معلوم نیست که هم با برجام دلواپس شده‌اند و هم برای از دست رفتن برجام! دولت در بسیاری از موارد دست بازی نداشته که بخواهد برای خواسته‌ها و مطالبات مردم عمل کند.

با تمام این تفاسیر و با توجه به محدودیت‌هایی که در عرصه داخلی و خارجی با آنها مواجه بوده، عملکرد قابل دفاعی دارد. هر دولت دیگری هم جای آقای روحانی بود نمی‌توانست عملکرد بهتر داشته باشد. در کل ما اتلاف منابع و از دست رفتن فرصت‌ها را در دولت روحانی کمتر دیدیم.

503 نمایش

نظر دادن