AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 بهمن 1396 ساعت 11:22

کوهکن: مدیران بانک مرکزی کاملا از دلایل نوسان‌های نرخ ارز اطلاع دارند

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است وضعیت نابسامان این روزهای بازار ارز حاکی از تقاضای کاذب یا واقعی بالا در بازار ارز داشته که موجب برهم خوردن تعادل معمول عرضه و تقاضا در این بازار شده است.

محسن کوهکن در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: معتقدم متولیان دولتی بازار ارز به ویژه مدیران بانک مرکزی کاملا از دلایل نوسان‌های نرخ ارز اطلاع داشته و دلیلی ندارد وقتی از آنها پرسیده می شود پاسخ دهند « نمی دانیم».

به گفته نماینده مردم لنجان در مجلس، درآمدهای ارزی ناشی از گاز و نفت و فرآوردهای نفتی و گازی، عایدی دولت و درآمدهای ارزی ناشی از صادرات کالاهای غیرنفتی، عایدی بخش غیردولتی است و این دو بازیگر بزرگ نرخ ارز را در بازار کنترل می کنند.

وی در عین حال آثار روانی را بر قیمت ارز، سکه و طلا موثر دانست و افزود: هیچ کس منکر آثار اقتصادی که متاثر از آثار روانی است، نمی شود اما بانک مرکزی با توجه به مکانیزم‌های کنترلی که در اختیار دارد می تواند این آثار را به حداقل برساند.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ذخایر بانک مرکزی برای تزریق به بازار ارز هیچگاه تا این حد خوب نبوده است.

وی نسبت به برخورد بانک مرکزی با برخی صرافی‌ها و دستفروشان ارز در بازار غیررسمی هیچ موضع‌گیری نکرد و افزود: این اقدام بانک مرکزی مبهم است.

کوهکن افزایش 25 درصدی نرخ ارز در شرایط رکودی اقتصاد را غیرقابل قبول دانست و خواستار شفاف سازی مدیران اقتصادی دولت و بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی مجلس شد.

وی ادامه داد: قطعا با پایان رسیدگی مجلس به لایحه بودجه 97 کمیسیون‌هایی که مستقیما با ارز مرتبط هستند و همچنین کمیسیون‌هایی که آثار نوسانات نرخ ارز بر قیمت تمام شده کالاها تاثیرگذار است، ابعاد مختلف نابسامانی‌های نرخ ارز را مورد رسیدگی قرار خواهند داد.

وی یادآور شد: بالا رفتن قیمت ارز همواره موجب خوشحالی صادرکنندگان و نارضایتی واردکنندگان و کاهش یافتن آن باعث خوشحالی واردکنندگان و نارضایتی صادرکنندگان می شود.

وی متذکر شد: اما آنچه که مسلم است افزایش بی رویه قیمت نرخ ارز پیام مثبتی برای اقتصادمان ندارد.

735 نمایش