تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 دی 1396 ساعت 09:45

تحلیل و راهکارهای «لاریجانی» درباره حوادث ۲۰ روز گذشته کشور

رییس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست وضعیت نفتکش ایرانی را مورد پیگیری قرار دهد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس با بیان اینکه آتش سوزی کشتی نفتکش در طول هفته اخیر نگرانی زیادی را در جامعه ایجاد کرد، اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی مجلس مستمرا پیگیری‌های لازم را از طریق دستگاه‌های مختلف انجام داد، ستاد بحران با کمک دولت چین فعال شد، حادثه بسیار تاسف برانگیز است و لازم است کمیسیون امنیت ملی موضوع را در مراحل مختلف دنبال کند.

وی افزود: حوادثی که در ۲۰ روز گذشته در کشور رخ داد از ابعاد مختلف در رسانه های مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه یکشنبه گذشته نیز مسئولین امر گزارش هایی پیرامون این حوادث به مجلس ارائه کردند. اهمیت این موضوع و زوایای پنهان آن به نحوی است که باید مورد واکاوی بیشتر قرار گیرد اما فصل مشترک اکثر این تحلیل‌ها چند موضوع است. یکی اینکه مشکلات اقتصادی و بیکاری، نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد کرده که انتظار عمومی سرعت عمل در حل آنها است.

رئیس مجلس با بیان اینکه حل برخی امور پیجیده اقتصادی در کشور نیازمند زمان است، ادامه داد: در چنین شرایطی ضرورت دارد اولا دولت و مجلس متناسب با شرایط کشور از تحمیل فشارهای اقتصادی جلوگیری کنند، ثانیا افزایش تولید محور اصلی بودجه سال آینده باشد و عمران کشور فرع بر هزینه‌های جاری تلقی نشود و نادیده انگاری نشود. ثالثا هرچه در حل مسائل اقتصادی از توان مردم استفاده شود و مردم مشارکت داشته باشند، زمان حل مسائل کاهش می یابد و نیز به دلیل مشارکت مردم زمان طبیعی حل مسائل قابل درک می شود. لازمه تحقق این امر این است که مسائل به روشنی برای مردم توضیح داده شود و راه‌حل های مختلف با آنها در میان گذاشته شود و با همفکری مردم گام‌های توسعه برداشته شود.

لاریجانی همچنین گفت: مسئولان توسعه‌ای کشور باید با کمک رسانه‌ها در حرکت‌های توسعه‌ای کشور تفاهم لازم با مردم را اصل قرار دهند. توسعه با بخشنامه و دستورات اداری سامان نمی یابد. تفاهم با نخبگان و توده مردم و متقاعد نمودن آنها در اقدامات اصلاحی اقتصادی ضروری است.

وی با اشاره به نقش صداوسیما و سایر رسانه ها در این زمینه یادآور شد: آنها باید وظیفه خود را بشناسند و به درستی عمل کنند.

رئیس مجلس در ادامه تلاش‌های کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ برای تنظیم بهتر بودجه سال آینده را درخور تقدیر دانست و افزود: مخصوصا گام‌هایی که کمیسیون تلفیق در جهت برداشتن تبعیض در حقوق‌ها و پاداش پایان خدمت برداشته، ارزشمند بوده است. همه ما در مجلس باید تلاش کنیم پیام بودجه سال آینده حرکت معنادار در تولید، صادرات و عمران کشور و نزدیک شدن درآمدها به یکدیگر و رفع تبعیض باشد.

وی خاطرنشان کرد: برخی مشکلات در کشور به وجود می آید که نیازمند سرعت عمل در حل آنها است. نظیر مسائلی که در موسسات مالی و اعتباری حادث شد. وقت زیادی در کشور صرف هماهنگ سازی در این زمینه شد و همین باعث نگرانی سپرده‌گذاران شد. گرچه امروز در مراحل نهایی حل این مشکل قرار داریم ولی لازم است با سرعت عمل بیشتری پیگیر حل این موضوع باشیم.

لاریجانی ادامه داد: کشمکش‌های سیاسی در جامعه ما به نحو آزار دهنده‌ای مردم را از عرصه سیاست فراری داده و کاهش اعتماد را باعث شده است. انتخابات یک ابزار مبارک برای مردم سالاری است. اگر در جامعه فضای انتخابات به درون زمان تلاش و کار امتداد یابد، انتخابات به ابزار و هدف تبدیل شده و عملا مانع توسعه می شود. انتخابات باید پس از رای مردم توسط نخبگان سیاسی به مبدأ اشتراک عمل سیاسی جامعه بدل شود نه آغاز مناقشات. متاسفانه برخی تحلیل‌ها در رسانه‌ها نشانگر این است که پس از گذشت هفت ماه از انتخابات همچنان فضای ردوبدل سیاسی با پس زمینه انتخابات آن هم گاه با سیاه نمایی ادامه دارد و این امر نتیجه انتخابات را که باید مبنای وفاق سیاسی باشد، به چالشی جدید با فرسایش بدل کرده که نتیجه آن چیزی جز سرخوردگی و عقب افتادگی در توسعه نیست.

وی همچنین تاکید کرد: رهبری معظم در تحلیل جامع خود همه را دعوت به همگرایی، همراهی و هم‌افزایی کردند و این یک نکته مهم برای حال و آینده کشور است. اهمیت این موضوع از نقایص اقتصادی کمتر نیست. بستر حل مشکلات اقتصادی در فهم ضرورت همگرایی سیاسی است.

لاریجانی سخنان دو روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا را حیرت‌آور توصیف کرد و گفت: او با کلمات بسیار زننده سایر ملت‌ها را مخاطب قرار داد. بعید است در تاریخ بشر چنین موجودی را عنصر سیاسی پنداشته باشند البته دشمنی برخی از کشورها در این حوادث نیز برای همه طبقات ملت ایران درس آموز بود.

وی تصریح کرد: اقدام اخیر آمریکا در تحریم برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی کشورمان غیرقانونی بود. گرچه رفتار ناهنجار ایالات متحده در این زمینه به نحوی شده که تحریم‌های آنان باعث آبرو و افتخار اشخاص می شود. مجلس ایران تغییر در ساختار توافق هسته‌ای را نمی پذیرد. اگر چنین افکاری در سر دارند، لازم نیست تا چند ماه دیگر صبر کنند بدانند سر آنها به سنگ خواهد خورد.

رئیس مجلس در پایان در گذشت عباسعلی نورا نماینده ادوار مجلس از استان سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت و یادآور شد که مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان نیز درگذشت وی را به خانواده آن مرحوم تسلیت گفته است.

503 نمایش

نظر دادن