تاریخ انتشار: شنبه, 23 دی 1396 ساعت 15:00

میرسلیم: آنها که دم از اختلاف هاشمی و رهبری می‎زدند، از صمیمت میان آنها خبر نداشتند

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: مرحوم هاشمی با کدخدا منشی به امور جمهوری نگاه می‌کرد و از همان پیروزی انقلاب همین مشرب را داشت.

سید مصطفی میرسلیم گفت: "اصلاح طلبان" به مرور ایام شناخت دقیقتری نسبت به مرحوم هاشمی به دست آوردند و فهمیدند زیر چتر کدخدا منشانه هاشمی بهتر می‌توانند به منویات خود برسند.

اهم اظهارات میرسلیم به شرح زیر است:

*در دولت سازندگی، پس از خاتمه جنگ، کار بازسازی و نوسازی در مناطق مختلف کشور بویژه مناطقی که از جنگ خسارت دیده بودند آغاز شد. این اقدام نیازمند سرمایه گذاری بود و با توجه به گستردگی خرابی ها، باید برای نیل به مقصود نیروی انسانی و مصالح و مواد اولیه متنابهی به کارگرفته می‌شد اما محدودیتی که در هر دو زمینه در آن دوران وجود داشت یعنی کمبود نیروی با تجربه آماده به کار و نیز کمبود مصالح و لوازم در مقایسه با نیاز گسترده بازسازی، به افزایش جهشی نرخ خدمات و کالاها انجامید و این امر به نوبۀ خود بر سطح معیشت و توقعات مردم و نیز سبک زندگی مسئولان اثر گذاشت.

*مرحوم هاشمی رفسنجانی از خانواده متمولی بود و خود او و همسر و فرزندانش در رفاه زندگی می‌کردند، هرچند هیچگاه احساس نکردم که مرحوم هاشمی رفسنجانی شخصا دنیاطلب و شیفته مظاهر دنیوی بوده باشد اما دربارۀ همکاران و نزدیکان آن مرحوم نمی‌توانم ادعا کنم که معیار زهد بر زندگی آنها حکم فرما بوده و هست.

*{نسبت جناح راست با مرحوم هاشمی رفسنجانی چطور بود؟} برداشت من این بود که ایشان اعتقاد داشت باید تمام گرایشهایی که به نوعی در پیروزی انقلاب و برپایی نظام جمهوری اسلامی مؤثر و فعال بوده‌اند برای ساختن تمدن نوین اسلامی سهیم شوند. این امر در ترکیب اعضای دولت های پنجم و ششم تا حدودی دیده می‌شود. بنابراین وابستگی او را به این یا آن جناح و رهبری مقطعی آنها را تأیید نمی‌کنم اما انتقاد اصولگرایان به ایشان به گرایش اقتصادی ایشان در دوران سازندگی و عدم اشراف نظارتی بر حوزه فعالیت وزرا و در حاشیه قرارگرفتن امور فرهنگی و سپس مواضع ایشان نسبت به جریان فتنه 88 بر می‌گردد.

*درباره عملکرد مرحوم هاشمی در سال 88؛ موضع اولیه مرحوم هاشمی به تخلفات انتخاباتی بر می‌گشت و در جلسه مجمع من در پاسخ به ایشان گفتم که بنابه تجربه مجموع اشکالاتی که می‌توان به انتخابات ما گرفت فراتر از 5% نمی‌رود و ادعای تقلب در انتخابات بجا نیست و از ایشان خواستم نظر من را به عنوان کارشناس انتخابات بپذیرد و تا آنجا که به یاد دارم بعدها ایشان دیگر روی موضوع تخلفات انتخاباتی اصرار نورزید. هاشمی نسبت به سردمداران فتنه در مجمع، موضع علنی و رسمی ابراز نکرد.

*کسانی که برای ایجاد اختلاف بین مرحوم هاشمی و رهبر انقلاب تلاش کرده و این مطالب را می‌بافند از صمیمت مرحوم هاشمی با رهبر معظم انقلاب خبر ندارند. در چندین نوبت که چنان موضوعی نزد ایشان مطرح می‌شد ایشان از نسنجیده سخن گفتن مدعیان برآشفته می‌شد و بر عشق و علاقه قلبی خود نسبت به مقام رهبری تأکید می‌کردند. آخرین کلامی هم که ایشان در روز 11 دی در جلسه کمیسیون امور زیربنایی مجمع پس از دو ساعت بحث مفصل که دربارۀ موضوع انرژی انجام گرفت مطرح کرد این بود که مشکلات کشور بر طرف نمی‌شود مگر بین رهبری و ریاست جمهوری زاویه‌ای نباشد و به عنوان نمونه دوران ریاست جمهوری خود را مثال زدند که با همدلی بین ایشان و مقام معظم رهبری و همکاری صدا و سیما و هماهنگی با سپاه پیشرفت خوبی در فعالیتهای کشور حاصل شد.

منبع: تسنیم

892 نمایش

نظر دادن