تاریخ انتشار: شنبه, 23 دی 1396 ساعت 09:05

جهت گیری قیمت دلار با تصمیم برجامی ترامپ

روز پنج‌شنبه، قیمت دلار دو نیمه کاملا متفاوت را تجربه کرد. در ابتدای آخرین روز هفته، دلار تا آستانه ۴ هزار و ۴۵۰ تومان بالا رفت، ولی در نهایت با پایین آمدن از سقف روزانه با قیمت ۴ هزار و ۴۱۴ تومان به کار خود پایان داد. این قیمت که ۴ تومان بالاتر از روز چهارشنبه بود، منجر به ثبت رشد هفتگی ۹/ ۱ درصد دلار شد.

به گفته فعالان، نوسانات متناقض دلار در روز آخر هفته بیشتر ناشی از انتظارات متفاوت معامله‌گران در ساعات مختلف روز بود. در ابتدای روز معامله‌گران با جوسازی پیرامون تصمیم احتمالی ترامپ مبنی‌بر تمدید نکردن لغو تحریم‌های ایران قیمت را بالا بردند، اما پس از آن خبرهای حمایت برخی از اعضای مهم اتحادیه اروپا از برجام و انعقاد قرارداد خط اعتباری فاینانس به ارزش ۵ میلیارد یورو بین ایران و ایتالیا تا حد زیادی حس بازار را تغییر داد و در نتیجه روند قیمت عوض شد.

در مجموع می‌توان گفت، روز پنج‌شنبه بازار دلار بیش از عوامل بنیادی تحت‌تاثیر جو روانی و اخبار قرار داشت. البته در این میان بازارساز نیز ارز زیادی را به بازار عرضه کرد. به گفته فعالان، روند قیمت دلار امروز نیز تا حد زیادی تحت‌تاثیر تصمیم ترامپ در مورد تمدید یا عدم تمدید تعلیق تحریم‌های ایران قرار خواهد داشت. در این میان، معامله‌گران بازار ۳ تفسیر متفاوت از تصمیم ترامپ و اثر آن بر بازار داشتند.

دسته اول معتقد بودند، اگر ترامپ تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کند و واکنشی مانند گذشته داشته باشد، قیمت دلار در بازار با موج ریزشی مواجه خواهد شد. از اواخر روز پنج‌شنبه تا اواسط روز جمعه بخشی از رسانه‌های خارجی از تمدید تعلیق تحریم‌ها خبر دادند. همچنین روز پنج‌شنبه بیشتر کشورهای اروپایی از ادامه همکاری‌ها با ایران در چارچوب برجام استقبال کردند.

مجموع این اخبار موجب شد که دلار از بعدازظهر پنج‌شنبه وارد فاز کاهشی شود و حتی روز جمعه در معاملات پشت خطی به زیر مرز ۴هزار و ۴۰۰ تومان برود. دسته دوم معامله‌گران اعتقاد داشتند، اگر ترامپ تمدید تعلیق تحریم‌ها را امضا کند، باید سایر شرایط را نیز مد نظر قرار داد. از نظر آنها باید دید تحریم‌های جدیدی وضع خواهد شد و در صورت وقوع این اتفاق، اثرگذاری آنها تا چه میزان خواهد بود. به نظر این دسته از معامله‌گران، در‌صورتی‌که چنین اتفاقی رخ دهد، ممکن است که قیمت در ابتدا در مسیر کاهشی قرار بگیرد، ولی با هضم بیشتر شرایط، وضعیت کاهشی می‌تواند ادامه‌دار نباشد.

دسته آخر که عده کمتری را پوشش می‌دادند، معتقد بودند اگر ترامپ تمدید تعلیق تحریم‌ها را امضا نکند یا ابتکار جدید و غیرمنتظره‌ای را صورت دهد، می‌تواند قیمت‌های بازار را با افزایش مواجه کند. البته عده‌ای از معامله‌گران نیز باور داشتند، قیمت دلار هر گونه اتفاق ممکن را پیش‌خور کرده است و آمادگی رشد بیشتر را ندارد. روز پنج‌شنبه در شرایطی که دلار تحت‌تاثیر جو روانی قرار داشت، سکه تمام بهار آزادی نیز در مقطع کوتاهی از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کرد، ولی در نهایت با قیمت یک‌میلیون و ۴۸۹ هزار تومان به کار خود پایان داد.

منبع: اقتصادنیوز

743 نمایش

نظر دادن