تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 مهر 1396 ساعت 15:39

سهم کرمانی‌ها از پست‌های ارشد حکومتی

روزنامه اعتماد نوشت:

رابطه تنگاتنگ اقتصاد و سیاست یا خاصیت سیاستمدارپروری مناطق مرکزی هرکدام که باشد نتیجه‌اش این است که استان‌های مرکزی ایران سهم مهمی در ترکیب سیاستمداران ایران دارند. اگر بخواهیم به بهانه سخنان فرمانده سپاه کرمان سهم سیاستمداران کرمانی در ساختار سیاسی کشور و همین‌طور گرایش‌های سیاسی آنها را بررسی کنیم، لازم است نگاهی بیندازیم به ترکیب اعضای نهادهای حاکمیتی تا مشخص شود کرمانی‌ها چه تعداد از این کرسی‌ها را در اختیار دارند. علاوه بر این سیاستمداران متنفذ کرمانی هم با وجود خط‌کشی‌های سیاسی خود روابط نزدیکی به فراخور منافع با یکدیگر دارند.

سهم کرمانی‌ها از پست‌های ارشد حکومتی
با نگاهی به این ترکیب معلوم می‌شود دست کم ٨ کرسی ارشد حکومتی در اختیار کرمانی‌هاست.
از میان فرماندهان ارشد نظامی و نیروهای مسلح سهم کرمانی‌ها ٥ درصد از کل فرماندهان ارشد است. از میان ٢٠ فرمانده ارشد سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس تنها کرمانی حاضر در میان آنهااست.
اما در میان مسوولان و نمایندگان ارشد قوه مقننه از میان ٢٧ مقام ارشد شامل رییس و اعضای هیات رییسه تا روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، کرمانی‌ها با ریاست محمد مهدی زاهدی بر کمیسیون آموزش و تحقیقات سهم‌شان از این بخش ٧/٣ درصد است. همچنین در میان مسوولان ارشد قوه مجریه از رییس‌جمهور تا وزرا و معاونین و روسای ارشد سازمان‌ها سهم کرمانی‌ها ٢ درصد است. در واقع با وجود اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور کرمانی‌ها یک کرسی از ٤٩ کرسی مسوولان ارشد قوه مجریه را در اختیار دارند. در میان مسوولان مجمع تشخیص مصلحت نظام هم کرمانی‌ها از ٣٢ کرسی مجمع تشخیص مصلحت سه کرسی را در اختیار دارند. محمدعلی موحدی کرمانی، مجید انصاری و محمدرضا باهنر سه کرمانی عضو مجمع هستند. و بر این مبنا ٣/٩ درصد از کرسی‌های مجمع در اختیار کرمانی‌هاست. همچنین در ترکیب هیات رییسه مجلس خبرگان در دور پنجم هم از مجموع ٧ کرسی کرمانی‌ها با وجود موحدی کرمانی در مقام نایب‌رییس خبرگان ١٤ درصد ترکیب آن را در اختیار دارند. اما در ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم از ٤٤ کرسی این شورا کرمانی‌ها یک کرسی مربوط به محمدمهدی زاهدی را در اختیار دارند. این یعنی کرمانی‌ها ٢/٢ درصد ترکیب این شورا را در اختیار دارند. این را هم باید اضافه کرد که در میان مسوولان ارشد شورای نگهبان و اعضای آن، شورای عالی امنیت ملی و مسوولان ارشد قوه قضاییه کرمانی‌ها نماینده‌ای ندارند. اما به لحاظ گرایش سیاسی از میان این ٨ کرسی ارشد حکومتی، ٧٥ درصد آن به لحاظ سیاسی در اختیار کرمانی‌های اصولگراست. چه آنکه سردار سلیمانی، زاهدی (دو کرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست کمیسیون آموزش در مجلس)، محمدرضا باهنر و موحدی‌کرمانی (دو کرسی نایب‌رییسی مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام) اصولگرایانی هستند که بر این ٦ منصب حاکمیتی تکیه زده‌اند. در مقابل تنها دو چهره کرمانی اصلاح‌طلب در میان چهره‌های ارشد حکومتی حاضرند. اسحاق جهانگیری در مقام معاون اولی رییس‌جمهور و مجید انصاری در مقام عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ٢٥ درصد از سهم حاکمیتی در اختیار کرمانی‌ها را تشکیل می‌دهند.

گعده‌های سیاستمداران چپ و راست کرمانی
اما گذشته از مناصب حکومتی که در اختیار کرمانی‌هاست، این استان چهره‌های سیاسی موثری هم دارد که در مناسبات و بزنگاه‌های سیاسی کشور نقش‌آفرینی می‌کنند. در این ترکیب هم اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در کنار یکدیگر قرار دارند. گذشته از آیت‌الله هاشمی که یک سال پیش درگذشت، محمدرضا باهنر، محمدمهدی زاهدی، سید محمد حسینی و موحدی کرمانی از چهره‌های متنفذ راست در کرمان و اسحاق جهانگیری، حسین مرعشی و مجید انصاری از چهر‌های متنفذ اصلاح‌طلب در این استان هستند. آیت‌الله موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز است که حالا بعد از درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی نقش ریش سفید جریان اصولگرایی را بازی می‌کند. او از اصولگرایانی است که وزن زیادی برای آیت‌الله هاشمی قایل بود و در جریان انتخابات دور پنجم خبرگان در لیست مورد حمایت آیت‌الله هاشمی قرار گرفت. محمدرضا باهنر از پارلمانتاریست‌های معروفی است که به قدرت لابی‌هایش در دوره‌های مختلف مجلس شهره است. باهنر بعد از مجلس نهم ترجیح داد ٧ دوره نمایندگی پیاپی در مجلس را رها کند و در انتخابات مجلس دهم کاندیدا نشود. او بعد از درگذشت عسگراولادی حالا دبیرکل جبهه پیروان خط امام و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین است و از چهره‌های موثر در لابی‌های پشت پرده محسوب می‌شود. محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم دولت اول محمود احمدی‌نژاد که حالا ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را بر عهده دارد در جریان انتخابات گذشته در جلسات جمنا شرکت می‌کرد و حتی تمایل اولیه خودش را برای کاندیداتوری در ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود. هرچند هرگز نتوانست در جمع برگزیدگان جمنا برای کاندیداتوری قرار بگیرد. بحث برانگیزترین موضوع درباره او جلسه دفاع وزیران کابینه احمدی‌نژاد بود، بسیاری از نمایندگان اصولگرا در مجلس هفتم از جمله عمادالدین افروغ، نسبت به سابقه علمی او ابراز تردید کردند. مهم‌ترین سابقه مورد بحث، انتخاب او از سوی مرکز بین‌المللی زندگینامه‌ها (کمبریج) به عنوان نابغه ریاضی قرن بود. در حالی که مرکز بین‌المللی کمبریج که ادعا شده وزیر پیشنهادی را مرد علم سال کرده نه تنها هیچ ارتباطی با دانشگاه کمبریج ندارد بلکه موسسه‌ای است که نوعی آگهی‌سازی می‌کند.

محمد حسینی وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد هم برخلاف برادرش حمید حسینی از چهره‌های اصولگرای کرمانی است. در کنار اینها اما اسحاق جهانگیری و حسین مرعشی دو عضو ارشد حزب کارگزاران و از چهر‌ه‌ای موثر اصلاح‌طلب محسوب می‌شوند. مجید انصاری هم از روحانیون با سابقه مجمع روحانیون مبارز است که در دولت یازدهم به عنوان معاون حقوقی رییس‌جمهور فعال بود. از این میان تنها اسحاق جهانگیری در مقام معاون اولی رییس‌جمهور حضورش در دولت دوازدهم تداوم پیدا کرد و انصاری از اصلاح‌طلبانی بود که با شروع دولت دوم روحانی از ترکیب آن کنار گذاشته شد. این سیاستمداران کرمانی اما به فراخور اتفاقات مختلف سیاسی و غیر سیاسی گاه روابط تنگاتنگی با یکدیگر پیدا می‌کنند. گذشته از چهر‌ه‌هایی مانند زاهدی یا حسینی که در دورترین بخش طیف راست نسبت به اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند اما اصولگرایان میانه‌رویی مانند سردار سلیمانی یا باهنر روابط نزدیکی با اصلاح‌طلبان دارند. از جمله دیدار عیدانه سردار سلیمانی با مادر اسحاق جهانگیری به عنوان مادر دو شهید در نخستین روز نوروز ٩٦ است که جهانگیری تصاویر آن را در صفحه ایسنتاگرام خودش منتشر کرده بود و در توضیح آن نوشته بود: «نخستین روز بهار سردار قاسم سلیمانی به دیدار مادرم به عنوان مادر شهیدان یعقوب و محمد آمد. ایشان رسم دارد که به دیدار خانواده‌های شهدا برود. از مادرم پرسیدم؛ مادر چقدر سردار را دوست داری؟ با لحنی مهربان و مادرانه گفت: خیلی. رفتار مادرم با سردار مثل فرزند خود بود و به ایشان عیدی هم داد. امروز سردار سلیمانی در نزد ملت بزرگ ایران، قهرمان ملی است.»افزون بر اینها گعده‌های مرتب باهنر و مرعشی و جهانگیری را هم نباید از یاد برد. اگرچه هیچ‌وقت خبرهای رسمی از این دیدارها رسانه‌ای نشده است اما در جریان انتخاب کابینه دوازدهم هم حسین مرعشی و محمدرضا باهنر جلسات مرتبی برای معرفی وزرای مورد نظرشان برگزار کردند.

995 نمایش

نظر دادن