تاریخ انتشار: چهارشنبه, 29 شهریور 1396 ساعت 06:42

واکنش‌ها در آمریکا به سخنان ضد ایرانی ترامپ

در حالی که سخنان جنگ طلبانه ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل با استقبال چهره های تندرو آمریکا به مانند 'جان بولتون' روبرو شده است، محافل سیاسی و حتی برخی از جمهوریخواهان کنگره از سخنان ترامپ علیه ایران انتقاد و ابراز نگرانی کردند.

به گزارش ایرنا 'اد رویس'، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه به سی. ان. ان. گفت که ترامپ به جای از میان برداشتن برجام به فکر اجرای قاطعانه و شدید آن باشد.

وی تصریح کرد: به نظر من باید بشدت به دنبال اجرای توافق باشیم و ایران را وادار به اجرای تعهداتش کنیم.

اما سناتور 'دایان فینستاین' با انتقاد صریح از سخنان ترامپ، آن را زمینه ساز انزوای بین المللی آمریکا خواند.

وی با انشار بیانیه ای تصریح کرد: هدف سازمان ملل متحد گسترش صلح و همکاری بین المللی است. اما رییس جمهور ترامپ از آن برای تهدید به جنگ استفاده کرد.

'لورنس اودانل' خبرنگار MSNBC نیز در صفحه توییتر خود نوشت: چه کسی به ترامپ خواهد گفت که لغو توافق هسته ای با ایران، تنها کره شمالی را مطمئن خواهد کرد که در آینده هیچ توافقی با آمریکا در کار نخواهد بود.

'کلسی داونپورت'، مدیر'سیاستگذاری منع گسترش جنگ افزار هسته ای' در انجمن کنترل جنگ افزار هم در واکنش به سخنان جنگ طلبانه ترامپ نوشت: جای خوشبختی است که رییس جمهوری فرانسه درباره خطرات خروج از برجام و سودمندی های حفظ آن صحبت کرده است.
'ریچارد نفیو' مذاکره کننده سابق هسته ای نیز هشدار داد که سخنان ترامپ باعث می شود که از حمایت بین المللی در خصوص برجام برخوردار نشود.

وی در صفحه توییتر خود نوشت: برای این دولت (ترامپ) بسیار دشوار خواهد بود که ثابت کند هدفش چیزی جز اجرای برجام با دوز و کلک باشد.
تریتا پارسی، رییس شورای نایاک نیز با جنگ طلبانه توصیف کردن سخنان ترامپ، آن را سخنانی توخالی برای مردم ایران خواند.

وی با انتشار بیانیه ای گفت: ترامپ به مردم جهان ثابت کرد که خطری فوری برای جهان است. پس از فرمان منع سفر و نکوهش کردن مردم ایران پس از حملات داعش در تهران، او تلاش می کند خود را دوست مردم ایران جا بزند. اما عمل همیشه از حرف مهمتر است.
از سوی دیگر سناتور 'تام کاتون' خواستار لغو توافق هسته ای با ایران شد.

این سناتور جمهوریخواه روز سه شنبه به تارنمای 'واشنگتن اگزمینر' گفت که ترامپ نباید پایبندی ایران به برجام را تایید کند.
وی مدعی شد: واقعیت ها نمی تواند ثابت کند که توافق هسته ای در راستای منافع ملی آمریکاست.

همچنین جان بلوتون نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل سخنان ترامپ را بهترین سخنرانی وی دانست و گفت که وی صریح و مستقیم حرف زد.

'شان اسپایسر' سخنگوی اخراج شده کاخ سفید و 'سباستین گورکا'، مشاور سابق کاخ سفید نیز سخنان ترامپ را در سازمان ملل متحد ستودند.

رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل درمورد توافق هسته ای گفته بود: این بدترین و یکی از یک طرفه ترین توافقی بوده که امریکا تاکنون در ان حضور داشته است.

دونالد ترامپ روز سه شنبه افزود: این بدترین و یکی از یکطرفه ترین توافقی بوده که آمریکا تاکنون در آن حضور داشته است. این توافق مایه دردسر و نگرانی برای آمریکا شده است.

ترامپ خاطر نشان کرد: ما اجازه نخواهیم داد ایران سلاح هسته ای بسازد. ما نمی توانیم اجازه دهیم که ایرانی ها از توافق هسته ای به عنوان پوششی برای جنگ افراز هسته ای خود استفاده کند.

در واکنش به سخنان ترامپ، وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان‌ ملل متحد در نیویورک بسر می برد، در صفحه توییتر خود نوشت: سخنان وی بویژه آنجا که به ملت بزرگ ایران اشاره داشت چنان سخیف، شعاری و بی محتوا بود که ارزش پاسخ ندارد.

759 نمایش

نظر دادن