تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 شهریور 1396 ساعت 12:02

ترامپ باید دوباره درباره تعلیق تحریم ها علیه ایران تصمیم بگیرد

کنگره آمریکا در سال 2015 قانونی را تصویب کرد که تحریم های مالی و بانکی علیه ایران اعمال می کرد و به رئیس جمهوری اجازه می داد که در باره تعلیق این تحریم ها و یا اجرای آن تصمیم بگیرد.

مطابق برجام، تحریم‌های ثانویه آمریکا، که عمدتا شامل بخش‌های مالی و بانکی، نفتی و تجاری هستند، در بازه‌های زمانی 120 روزه و 180 روزه تعلیق خواهند شد و پس از این بازه‌های زمانی، رئیس جمهوری آمریکا بر اساس اصل موسوم به Waiver یا اختیار توقف موقت، باید تصمیم بگیرد که تعلیق‌ها را ادامه می دهد یا نه.

دونالد ترامپ بعد ازحضور در سمت ریاست جمهوری در27 اردیبهشت ماه امسال این تحریم ها را تعلیق کرد و فردا (پنجشنبه) باید برای بار دوم در این باره تصمیم بگیرد.
مقامات آمریکایی در مدت چهار ماه گذشته پیام های متفاوتی در باره تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای تمدید و یا عدم تمدید این تحریم فرستاده اند که در تعدادی از آنها عنوان شده است که ترامپ از تمدید این تحریم ها خودداری خواهد کرد و برخی دیگر عنوان کرده اند که ترامپ این تحریم ها را تعلیق می کند.
مهمترین پیام را نیکی هِیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در هفته گذشته ارسال کرد. وی در سخنانی در موسسه 'آمریکن اینترپرایز' بعد از دیدار با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت:دونالد ترامپ ممکن است ماه آینده پایبندی ایران به برجام را تایید نکند اما این به معنای خروج از برجام نیست و تصمیم در این باره به کنگره واگذار خواهد شد.
این در حالیست که هشتمین گزارش مدیر کل ژانس بین المللی انرژی اتمی در تایید پایبندی ایران به برجام در روز دوشنبه گذشته منتشر شد و آب پاکی را بر دستان ترامپ و نماینده او در سازمان ملل ریخت.
این هشتمین گزارش آژانس از روز اجرای برجام مصادف با 26 دی ماه 1394 تاکنون و سومین گزارش این نهاد از زمان آغاز به کار دولت ترامپ بود.
آمانو در گزارش خود اعلام کرد که تعهدات هسته ای ایران مطابق با برجام، در حال اجراست و آژانس عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده جمهوری اسلامی طبق توافق پادمان را تایید می کند.
بعد از انتشار این گزارش آمریکایی ها خواستار توجه کاخ سفید به گزارش آژانس در مورد ایران شدند، بطوری که 'توماس کانتری من' دستیار وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در امور امنیت بین المللی و هسته ای با تاکید بر ملاک عمل بودن گزارش آژانس برای ارزیابی پایبندی ایران به برجام، هشدار داد که طرح ادعاهای بی اساس علیه تهران به انزوای بین المللی آمریکا منجر می شود.
تارنمای آمریکایی آنتی وار نیز با تاکید بر سودمند بودن برجام برای همه طرف های امضاکننده آن بویژه آمریکا، واشنگتن را به بهبود روابط با ایران به جای تهدید و تحریم این کشور ترغیب کرد.
در این میان، دیپلمات های ارشد روسیه گفته اند که مقام های کاخ سفید می کوشند ایران را به خروج یک جانبه از برجام سوق دهند تا واشنگتن مجبور نشود برای سرپیچی خود از اجرای این توافق بین المللی، به شرکای اروپاییش توضیح دهد.
فرانسوی ها نیز از برجام حمایت کرده، بطوری که 'ژرارد آرود' سفیر فرانسه در آمریکا گفته است که پاریس از تجدید نظر و بازنگری توافق هسته ای پشتیبانی نمی کند و این توافق همانگونه که هست، باید اجرا شود.

منبع: ایرنا

412 نمایش

نظر دادن