AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: سه شنبه, 20 تیر 1396 ساعت 13:46

توضیح نوبخت درباره خبر دیدار روحانی با رهبری و عارف درباره چینش کابینه/قرارداد توتال محرمانه نیست

سخنگوی دولت گفت: قرار نیست همچون گذشته برنامه توسعه را در پاکت بگذاریم و به تک تک مدیران و مجریان بدهیم زمانی که رئیس مجلس برنامه را ابلاغ کرد قانون می‌شود و ما هم مجریان را توجیه کرده‌ایم.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری این هفته اظهار کرد: دولت در رابطه با کارهای اداری نوآوری هایی داشته، یکی از این نوآوری ها این بود که ما توانستیم در ارتباط با مجوزهایی که برای اجرای برنامه ها احتیاج داشتیم و آنها در سالهای پیش توسط مجلس صادر شده بودند، یک حکم دائمی بگیریم.

اهم اظهارات سخنگوی دولت را به نقل از خبرگزاری ها در ادامه بخوانید؛

*چند کار مهم و درشت را انتخاب کردیم و بر آنها متمرکز شدیم. مثلا در عرصه مسئله حیاتی آب و محیط‌ زیست نیز فعالیتهای خوبی داشتیم. همچنین در مورد فعالیتهای دانش بنیان، گردشگری و حمل ونقل و ریلی نیز فعالیتهای خوبی انجام دادیم.

*{با اشاره به تصمیمات دولت در حوزه کلان اقتصادی} ما گفتیم که 950 هزار فرصت شغلی را به طور متوسط ایجاد میکنیم و تا پایان برنامه نرخ بیکاری تک رقمی می شود. پیش بینی ما این بود که این مقدار فرصت شغلی باید با 770 میلیارد تومان انجام شود درحالی که پیش از آن مبلغ اختصاص یافته برای این کار 300 هزار میلیارد تومان بود.

*از همین رو است که مقام معظم رهبری هم فرمودند دولت باید کار بزرگی انجام دهد. افزایش این مبلغ خودش کار بزرگی است. ما سیاست های کلی مقام معظم رهبری را در این امور در نظر گرفتیم.

* 770 میلیارد تومان سرمایه گذاری احتیاج به سرمایه گذاری های خارجی دارد. قرار شد 65 میلیارد دلار سالانه از منابع خارجی استفاده کنیم. این بدان معنا نیست که ما چشم به بیرون داریم بلکه در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری هم این موضوع تصریح شده که می توانیم از سرمایه گذاری خارجی استفاده کنیم.

*{ با اشاره به تعامل مجلس و دولت در ارتباط با این موضوع} مجلس این 770 میلیارد تومان را امضا کرد اما به دلیل علاقه و عشقی که به مردم دارد هزینه هایی را هم با مصوبات به دولت تحمیل کرد. مجلس محترم فکر می کرد با این کار می تواند به مردم کمک کند اما ما در مقابل می گفتیم که در هزینه های جاری باید صرفه جویی کنیم تا بتوانیم در حوزه های کلان به ویژه اشتغال به موفقیت برسیم.

* ما اعتراض کردیم و اعتراض خود را به مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان اعلام کردیم. خیلی از مواردی که بار مالی غیرقابل تحملی به دولت به جهت سرمایه گذاری ایجاد می کرد با اعتراض ما توسط مجمع تشخیص و شورای نگهبان حل شد اما بخشی از آن هنوز باقی مانده است.

*تا تاریخ 18تیر بالغ بر 5میلیون و 700هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، ارزش ریالی این میزان، 7هزار و 470میلیارد تومان است که تاکنون 4 هزار میلیارد و 360میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شد.

*تا تاریخ 18تیر بالغ بر 17هزار و 826میلیارد تومان و تسهیلات به 25هزار و 390 بنگاه کوچک و بزرگ پرداخت شده است.

*یکی دو ماه آینده قطار کرمانشاه افتتاح می‌شود، در ماه های آینده قطار ارومیه، قزوین رشت و میانه تبریز افتتاح می شود.

*اینکه عده‌ای می‌گویند دولت برنامه ششم توسعه را اجرا نمی‌کند درست نیست.

*قرار نیست همچون گذشته برنامه توسعه را در پاکت بگذاریم و به تک تک مدیران و مجریان بدهیم زمانی که رئیس مجلس برنامه را ابلاغ کرد قانون می‌شود و ما هم مجریان را توجیه کرده‌ایم.

*{ درباره اینکه نمره اش به عملکرد ایران در برجام و طرف امریکایی چند است}برجام یک قرارداد چند جانبه است؛ در کلیات بحث یه قرارداد برد- برد بود. امروز کشور‌های اروپایی طرف مقابل که تعهداتی را امضا کرده‌اند آنها هم نسبت به دولتمردان امریکا اظهار نگرانی می‌کنند. دیوار تحریمی که به دور اقتصاد ایران کشیده بودند، فرو ریخت.

*{درباره گلایه برخی از نمایندگان مجلس از محرمانه بودن قرار داد توتال} هیچ چیزی برای نمایندگان محرمانه نیست، وکلای ملت می‌توانند از ابزار‌های قانونی خود استفاده کنند، حق تحقیق و تفحص دارند. هرجایی که فکر می‌کنند کار خلاف قانونی صورت گرفته می‌توانند به دستگاه‌های نظارتی اطلاع بدهند.

* طرح سه فوریت برای توقف توتال لازم نیست، اگر این قرارداد خلاف قانون است نمایندگی مدارک خود را به قوه قضاییه بدهند، در قرار داد توتال هیچ امر محرمانه ای برای نمایندگی وجود ندارد.

*مجلس ترکیب خوبی دارد و دولت به رسانه‌های مردمی نیاز دارد.

*{ خطاب به خبرنگاران} رسالت مقدس و حرفه‌ای خود را دنبال کنید و شفاف اخبار را اطلاع رسانی کنید.

*{راجع به بحث نظام سلامت}از سه مسیر سلامت را دنبال و پیگیری می‌کنیم که یکی اختصاص ۱۰ درصد از یارانه‌ها است، منابع دیگر بیمه‌های موجود است که تاخیر در پرداخت دارند که سازمان برنامه و بودجه سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان اوراق به سازمان بیمه داد. راه سوم دفترچه بیمه بود که سازمان تأمین اجتماعی مشکل داشت که سازمان برنامه و بودجه ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق به آن‌ها داد.

*{درباره اصلاح نظام بانکی و موسسات غیر قانونی }در آخر بانک مرکزی نباید وارد شود، بلکه باید اقدامات را قاطعانه انجام دهد. این بانک باید حافظ منابع سپرده‌گذارن باشد.

* بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد بانک‌ها تمامی ذخایر خود را تسهیلات دهد که بانک‌ها از این ناراحت هستند.

*{درباره کارگران هپکو}این بخش در دست خصوصی است و دولت در تلاش است تا این بخش سرپا بماند، من کارگران هپکو را ستایش می‌کنم روزی که به بازدید این واحد صنعتی رفتم کارگران با وجود اینکه چند ماه بود حقوق نگرفته نبودند روی کاغذی نوشته بودند کمک کنید هپکو زنده بماند.

*وقتی می‌گوییم دستوری عمل نمی‌کنیم منظور این نیست که به هر طریقی اقدام کنید، بانک‌ها تسهیلاتی که دادند بخشی از آن باز نگشته، دولت با کمک قوه قضاییه پیگیر بدهکاران بانکی است.

*خود دولت هم یکی از بدهکاران به بانک‌ها است، وقتی دولت را تحویل گرفتیم بدهی داشت و با سود ۴ درصدی در حال بازپرداخت آن هستیم.

*{درباره کارگروه‌هایی برای چینش کابینه تشکیل شده است و آیا این کارگروه‌ها نظرات خود را به رئیس‌جمهور ارائه می‌دهند} تاکید می‌کنم کارگروهی از سوی رییس‌جمهوری برای گزینش افراد و انتخاب آن‌ها در کابینه تعیین نشده است.

*هر شخص می‌تواند بر اساس مسئولیت اجتماعی و سیاسی کارگروهی تشکیل دهد و افرادی را به رئیس جمهور برای حضور در کابینه معرفی کند ایشان هم با کمال علاقه آن‌ها را مطالعه می‌کند. لذا کارگروهی از سوی رییس‌جمهور مسئول پیگیری کابینه نشده است افراد با توجه به میزان علاقه خود به دولت این کار را انجام می‌دهند.

*رییس جمهور تجربه کافی و شناخت لازم را نسبت به افراد دارد. او عمکلرد تک تک حاضر در کابینه را زیر نظر دارد و شناخت خوبی نسبت به این افراد پیدا کرده‌ است.

*معرفی کابینه دوازدهم برای موفقیت دولت و پیگیری مطالبات مردم است که به آن امید بسته‌اند.

*{درباره دیدار رییس فراکسیون امید در مجلس و رییس جمهوری} اطلاعی از این دیدار ندارم.

*{ درباره گلایه برخی اعضای فراکسیون امید و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در خصوص اینکه با داشتن درخواست‌های متعدد تاکنون موفق به دیدار با رییس‌جمهور نشده‌اند} در این مورد اطلاعی ندارم اما باید نکته‌ای را یادآوری کنم و آن این است که در این روز‌ها رییس‌جمهور بسیار مشغله دارد ایشان در ماه مبارک رمضان دیدارهای زیادی با گروه‌های مختلف داشته‌اند.

*{درباره دیدار روحانی با رهبری راجع به چینش کابینه}جلسات منظمی بین رییس‌جمهور و مقام معظم رهبری درباره مسائل کشور برگزار می‌شود آن‌ها در این جلسات مسائل مهم روز را مورد بررسی قرار می‌دهند که کابینه هم می‌تواند یکی از آن‌ها باشد. قطعا دو شخص اول مملکت طبق اصل قانون ۱۱۳ اساسی در مورد چنین مواردی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

713 نمایش