تاریخ انتشار: سه شنبه, 20 تیر 1396 ساعت 13:39

روسیه: به دولت ترامپ گفته‌ایم که توافق هسته‌ای باید اجرا شود

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که کشورش به برجام به عنوان یک توافق غیر قابل اصلاح، لغو و تغییرمی‌نگرد و اعتقاد دارد که این توافق، مزایای زیادی برای امنیت جهانی به همراه خواهد داشت.

به گزارش آنا، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که به تهران سفر کرده است پیش از آغاز دیدار صبح امروزش با سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌و‌گو با آنا در این باره که واکنش روسیه به نقض احتمالی برجام از سوی آمریکا چیست و اصولا موضع دولت آمریکا در قبال برجام را چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: «تصور من این است که دولت ترامپ در حال بررسی رویکرد در قبال ایران است. آمریکا در حال بررسی ظرفیت‌های برجام و متناسب بودن برجام است.»

وی ادامه داد: «این موضوع برای ما دغدغه‌هایی ایجاد می‌کند. روسیه و همه طرف‌هایی که در مذاکرات شرکت داشتند تلاش می‌کنند که بر دولت آمریکا اثر بگذارند که هیچ راهکار جایگزینی برای برجام وجود ندارد. برجام یک ترتیبات سودمند و موثر هم برای ایران و هم برای امنیت منطقه و هم امنیت جهان است.»

ریابکوف افزود: «ما هرگونه تلاش برای تجدیدنظر در برجام یا بسته به مورد تفسیر مجدد برجام را رد می‌کنیم. به خاطر اینکه این توافق، توافقی متوازن و سازنده است. ما کاملا اعتقاد داریم که ایران و دیگر طرف‌هایی که به درستی برجام اعتقاد دارند قادر هستند که به روشی از مشکلات عبور کنند که آمریکا به برجام متعهد بوده و از آن منحرف نشود.»

معاون وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: «این همان نکته‌ای است که ما می‌خواهیم آمریکایی‌ها آن را بدانند.»

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به این سوال که آیا در ملاقات اخیر ولادمیر پوتین و دونالد ترامپ، روسای جمهوری روسیه و آمریکا در هامبورگ و در حاشیه اجلاس جی 20 درباره برجام صحبت شده است، گفت: «من دقیقا از این موضوع اطلاع ندارم اما ثبات منطقه‌ای و به ویژه تحولات مربوط به بحران سوریه و آنچه که ما نقش بسیار سازنده ایران می‌دانیم از سوی رئیس‌جمهوری (پوتین) مورد مذاکره قرار گرفت.»

ریابکوف افزود: «به عبارت دیگر، تمرکز اصلی بر بحران سوریه در کل و برخی از توافق‌ها در مورد آن، موضوع اوکراین، توافقات دو جانبه میان مسکو و واشنگتن و همچنین اتهامات آمریکا نسبت به روسیه درباره مداخله در انتخابات آمریکا که کاملا بی‌اساس هستند، بخش بیشتری از مذاکرات را به خود اختصاص داد.»

وی ادامه داد: «اما درسطوح مختلف ما این موضوع را اعلام کرده‌ایم که برجام از سوی آمریکا و همه طرف‌ها باید رعایت شود.»

382 نمایش

نظر دادن