تاریخ انتشار: چهارشنبه, 14 مهر 1395 ساعت 11:41

ممکن است روحانی در انتخابات شرکت نکند!

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آیت‌الله هاشمی به احزاب اصلاح‌طلب هشدار دادند که اگر به صورت مجزا فعالیت انتخاباتی کنند ممکن است جریان حامی دولت با چند کاندیدا وارد انتخابات شود که به مصلحت کشور نیست.

حجت الاسلام محسن رهامی در مورد ديدار دبيركل احزاب اصلاح‌طلب با آيت‌ا...‌هاشمي گفت: در اين جلسه دغدغه‌هاي احزاب و موانع توسعه احزاب در كشور با آيت‌ا...‌هاشمي در ميان گذاشته شد. ايشان نيز تاكيد زيادي روي نقش احزاب در حل مشكلات كشور داشتند و معتقد بودند بسياري از مشكلات كشور از طريق احزاب حل شدني است و از دبيركل احزاب خواستند كه از تمام توان خود در جهت پيشرفت تحزب در كشور استفاده كند.

اهم سخنان وی به شرح زیر است:

*آیت الله هاشمی يك نگراني و دغدغه نسبت به انتخابات رياست‌جمهوري داشتند و به احزاب اصلاح‌طلب هشدار دادند كه اگر در شرايط كنوني احزاب قصد داشته باشند به صورت مجزا فعاليت انتخاباتي كنند ممكن است جريان حامي دولت با چند كانديدا وارد انتخابات شود كه به هيچ عنوان به مصلحت كشور نيست. ديدگاه ايشان اين بود كه در شرايط كنوني همه احزاب حامي دولت بايد با يك كانديدا در انتخابات حاضر شوند و از هرگونه چند دستگي و تفرقه پرهيز شود.

* آيت‌ا...‌هاشمي معتقد بودند اگر جريان‌هاي حامي دولت آقاي روحاني دچار چند دستگي و تفرقه شوند ممكن است آقاي روحاني در انتخابات شكست بخورد و كشور دوباره به وضعيت هشت سال دولت احمدي‌نژاد بازگردد. در شرايط كنوني يكي از دغدغه‌هاي اصلي آيت‌ا...‌ هاشمي اين است كه كشور به وضعيت گذشته و افراط و تفريط بازنگردد و بلكه مسير اعتدالي كه دولت آقاي روحاني در مديريت كشور در پيش گرفته همچنان ادامه پيدا كند.

* نكته ديگر اينكه آيت‌ا...‌ هاشمي به احزاب اصلاح‌طلب تاكيد كردند كه در شرايط كنوني بهترين گزينه براي مديريت كشور آقاي روحاني است و از احزاب خواستند كه حول محور آقاي روحاني اجماع كنند و به صورت قاطع از ايشان حمايت كنند.

*آيت‌ا...‌هاشمي جرياني را در فضاي سياسي نمايندگي مي‌كند كه هم در جريان اصلاحات داراي پايگاه است و هم اينكه داراي پشتوانه اجتماعي اصولگرايي است. به همين دليل ايشان از قدرت مانور بالايي در بين جريان‌هاي سياسي برخوردار است.

* در شرايط كنوني آيت‌ا...‌هاشمي تلاش زيادي از خود نشان مي‌دهند كه مانع از تشتت و چنددستگي در بين حاميان آقاي روحاني شوند. به همين دليل نيز جلسات مختلفي با بازاريان، تكنوكرات‌ها و اقشار مختلف مردم برگزار مي‌كنند تا به اين وسيله ديدگاه‌هاي وحدت آفرين خود را در انتخابات تشريح و تببين كنند.

*اين احتمال نيز وجود خواهد داشت كه آيت‌ا...‌هاشمي جلسات و مذاكراتي را با بزرگان جريان اصولگرايي در راستاي حمايت از آقاي روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري آينده برگزار كند. البته شنيده‌هاي ما حاكي از آن است كه ايشان جلساتي نيز با برخي از بزرگان اصولگرايي داشته و در اين جلسات تلاش كرده استدلال‌هاي لازم براي ادامه مديريت آقاي روحاني در كشور را براي بزرگان جريان اصولگرايي تبيين كند.

*از سوي ديگر به تازگي برخي جلسات نيز بين اصلاح‌طلبان و آقاي باهنر و نزديكان آقاي قاليباف درباره انتخابات رياست‌جمهوري آينده برگزار شده كه در اين جلسات طرفين ديدگاه‌هاي خود را درباره كيفيت حضور در انتخابات رياست‌جمهوري بيان كرده‌اند.

*به نظر مي‌رسد برخي از اصولگرايان معتدل نيز مانند اصلاح‌طلبان و آيت‌ا...‌ هاشمي نگران بازگشت كشور به وضعيت دوران احمدي‌نژاد يا رويكردي شبيه به رويكرد ايشان هستند. به همين دليل عقلاي هر دو جريان سياسي به دنبال اين مساله هستند كه مانع از بازگشت كشور به دوران پرخطر گذشته شوند.

*آقای عارف از رفتار برخی از وزرای آقای روحانی و همچنین حامیان دولت در مسئله انتخاب رئیس مجلس آزرده‌خاطر و دلگیر شده‌اند. با این وجود آقای عارف شخصیت فرهیخته و با تجربه‌ای است و اجازه نمی‌دهد که این رنجش خاطر به دو دستگی و انشقاق در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 منجر شود.

*اصلاح‌طلبان قصد دارند در «طول» آقای روحانی کاندیدا معرفی کنند و نه در «عرض» ایشان. در ماه‌های آینده گزینه‌های موردنظر اصلاح‌طلبان با سفر به مناطق مختلف کشور و سخنرانی در این شهرها از نظر سیاسی خود را عرضه خواهند کرد تا استقبال مردم از آنها موردسنجش و ارزیابی قرار بگیرد. در نهایت نیز اصلاح‌طلبان با بررسی‌های دقیق و موشکافانه یک گزینه را در کنار آقای روحانی معرفی خواهند کرد.

*{با اشاره به کاندیداتوری عارف در سال 96} اصلاح‌طلبان به ایشان هم فکر می‌کنند. برخی از روایت‌ها بیانگر این مسئله است که ممکن است آقای روحانی در انتخابات شرکت نکند. به همین دلیل آقای عارف گزینه‌ای است که ممکن است در چنین شرایطی مورداستفاده اصلاح‌طلبان قرار بگیرد. اصلاح‌طلبان براین باورند که اگر در انتخابات آینده تنها روی یک گزینه سرمایه‌گذاری کنند آسیب پذیری جریان اصلاحات شدیداً بالا می‌رود و جریان اصلاحات نمی‌تواند به خوبی برنامه‌های انتخاباتی خود را اجرا کند.

منبع: روزنامه آرمان

1205 نمایش

نظر دادن