تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 شهریور 1395 ساعت 00:21

اعتراض توکلی به تیتر عجیب روزنامه اصلاح‌طلب+عکس

نماینده سابق مجلس در کانال تلگرامی‌اش به تیتر روزنامه فرهیختگان در مورد صحبت‌هایش در یک نشست خبری واکنش نشان داد.

به گزارش آخرین نیوز تصویر و متن یادداشت احمد توکلی به شرح زیر است:

امام خمینی -رضوان خدا بر او باد- یکبار به یکی از مسئولان روزنامه ها فرموده بود که وقتی شما تیتری بزنید که با متن خبر سازگار نباشد،پول فروش آن روز روزنامه شبهه ناک است.

در اقتصاد نشان داده میشود که هرچه اطلاعات در دسترس یکایک عوامل بازار بیشتر، درست تر و همگن تر باشد، کارکرد بازار بهتر است. کارایی بازار وقتی بیشتر میگردد که بازار شیشه ای فرض شود بدین معنا که همه کس از همه اطلاعات لازم برای مبادلات خود برخوردار باشند، در این صورت همه به بهترین انتخاب موفق میشوند.

 به همین دلیل سازمانهای حامی مصرف کنندگان در غرب نسبت به اطلاعاتی که تولید و عرضه کنندگان بر روی بسته بندی های خویش در مورد کیفیت وکمیت های کالاها مینویسند، بسیار حساسند.

گرچه در استحکام این مدل حرف زیاد است ولی از فایده برای توضیح واقعیت بی بهره نیست.

اگر بازارسیاست را هم تسامحا شبیه بازار اقتصادی تصور کنیم به طور متناظر باید بگوییم که هرچه بازار سیاست شفاف تر باشد و مردم از اطلاعات درست تر و همگونی اطلاعات بیشتری برخوردار باشند، زمینه برای انتخاب نمایندگان و رئیس جمهوری که منافع مردم را بیشینه سازند، فراهم تر است.

بدین ترتیب نقش رسانه ها در اعتلای سیاسی مردم، یا به قولی توسعه سیاسی، اطلاع رسانی صادقانه و تلاش برای شفاف تر شدن محیط سیاسی است. اگر رسانه ای خبر دروغی را منتشر سازد، یا با ترفندهای روزنامه نگاری حرف راستی را چنان نقل کند که خواننده یا شنونده امری غیر از مقصود گوینده را از آن دریابد، باز دروغ گفته است. در هردو حال و باید از طرف جامعه مجازات شود. درست مانند برخوردی که سازمانهای مردم نهاد یا حکومتی حامی مصرف کنندگان با کسی که مشخصات کالای خویش را به نادرستی اعلام میکند. در این صورت رسانه یک گناه  نکرده است بلکه به تعداد تمام خوانندگان آن تیتر، گناه تکرار شده است. گیرم که در این دنیا مردم فریب خوردند و رسانه مزبور از مجازات رست، با خدای خبیرکه از حق الناس نمیگذرد چه میکنند؟

 روز شنبه 20 شهریور در نشستی خبری با موضوع واگذاری زمین به مدیران شهرداری و مبارزه با فساد، مطلبی در دفاع از مبارزه با فساد گفتم بدین شرح:" اگر آقای روحانی در ماجرای فیش های حقوقی برخورد قاطع می کرد و هنوز هم وقت دارد بکند ،  در 96 رئیس جمهور می شود و حقش هم هست که بشود، اما اگر مبارزه نکند ممکن است فرصت را از دست بدهد. من افتخار می کنم که آقای روحانی با فساد مبارزه کند رئیس جمهور بشود  یک دوره برود استراحت کند و دوباره دو دوره بیاید رییس جمهور شود. برای اینکه رئیس جمهوری که به مهمترین مسئله  نظام اهتمام دارد، آدم لایقی است ولو اینکه ضعفهای دیگری داشته باشد."

هر فارسی زبانی از این جملات می فهمد گوینده به این شرط آقای روحانی را شایسته برنده شدن میداند که ایشان با فساد قاطعانه مبارزه بکند. ولی تا حال نکرده است که فرصت را از دست خواهد داد. جمله آخر هم نشان اهمیت مبارزه با فساد در نزد گوینده است و این که در صورتی به صدارت آقای روحانی تمایل خواهد داشت  و حتی بدان افتخار میکند، که ایشان مهمترین مسئله کشور را که مبارزه با فساد است، وجهه همت خویش قرار دهد. 

به رغم این امور روشن روزنامه ای روز یک شنبه تیتر دوم صفحه اولش چنین بود: " توکلی ... به تحلیل فضای سیاسی کشور پرداخت، ریاست جمهوری دوره بعد حق روحانی است". پیام این روتیتر و تیتر میگوید توکلی با تحلیل فضای سیاسی نتیجه گرفت که رئیس جمهور آینده حتما روحانی است، و شایسته هم هست که باشد. درست عکس واقعیت! این نوع رفتار در درجه اول تدلیس با خوانندگان است و همان وزر و وبال فوق الذکر را برایشان دارد. خدا همه ما را عاقبت بخیر کند. انتظار این است تا روزنامه مزبور با انتشار این یادداشت بخشی از حق الناس تباه شده را جبران کند.

4439 نمایش

نظر دادن