تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 ارديبهشت 1395 ساعت 07:00

ابهام در سرنوشت «رهروان ولایت»!

به گزارش آخرین نیوز، مجلس دهم چه تعداد فراکسیون خواهد داشت؟ این سوالی است که برای بسیاری از افراد با توجه به تغییر آرایش سیاسی مجلس ایجاد شده است. بسیاری از کارشناسان و قانونگذاران فعلی کشور دو فراکسیونی‌شدن مجلس آینده شامل فراکسیون اصولگرایان و فراکسیون امید را پیش‌بینی می‌کنند.

در این مرحله یکی از مهم‌ترین سوال‌ها این است که با افزایش جمعیت اصلاح‌طلبان در مجلس آینده و احتمال ایجاد فراکسیون امید که بر اساس شنیده‌ها متشکل از نماینده‌های اصلاح‌طلب و اعتدالیون نزدیک به دولت خواهد بود سرنوشت فراکسیون رهروان ولایت چه خواهد بود؟

فراکسیونی که با 200 عضو متشکل از اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان در ابتدای مجلس نهم اعلام موجودیت کرد.
با وجود حضور علی لاریجانی و کاظم جلالی به عنوان روسای این فراکسیون در مجلس آتی و قرار گرفتن جلالی در لیست امید تداوم حیات این فراکسیون در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. پیش از برگزارشدن انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی سخنگوی این فراکسیون از برنامه‌ریزی روسای این فراکسیون برای تبدیل آن به حزب خبر داده بود.

خبری که بعد از گذشت مدت کوتاهی از انتشار آن با این ادعا که زمان کافی برای طی روند اداری این اقدام وجود نداشته وبه احتمال زیاد این اقدام به مجلس آینده موکول می‌شود، منتفی اعلام شد. بعد از مشخص شدن نتایج دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و حذف تعداد زیادی از اعضای این فراکسیون خبرهای ضد و نقیضی از تداوم یا منتفی شدن فعالیت این فراکسیون در مجلس آینده شنیده شد.

یکی از اعضای این فراکسیون با بیان اینکه این فراکسیون با تصمیم کاظم جلالی موجودیت خود را در مجلس آتی حفظ خواهد کرد در مورد روند تبدیل این فراکسیون به حزب گفت که این مهم در مجلس بعدی محقق خواهد شد در حالیکه دیگر عضو این فراکسیون با بیان اینکه ادامه حیات فراکسیون رهروان ولایت به اقتضای شرایط مجلس بعد بستگی دارد تبدیل به حزب شدن این فراکسیون را برنامه انتخاباتی دانست که در مجلس دهم دلیلی برای پیگیری آن وجود نخواهد داشت.

روند حزبی شدن فعالیت فراکسیون رهروان ولایت در مجلس دهم ادامه می‌یابد

دخیل‌عباس زارع‌زاده مهریزی عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم در مورد عاقبت حیات فراکسیون رهروان ولایت در مجلس دهم به «ابتکار» گفت: این فراکسیون ظاهرا شکل خود را حفظ می‌کند چراکه دکتر جلالی در این رابطه گفتند که قرار بر این شده فعالیت این فراکسیون در داخل فراکسیون اصولگرایان به همین روال ادامه داشته باشد اما در داخل مجموعه اصولگرایان مجلس آینده قرار بگیرد.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس افزود: اعضای فراکسیون رهروان ولایت در مجلس دهم کم نخواهند بود بنابراین این فراکسیون موجودیت خود را حفظ خواهد کرد کمااینکه هم‌اکنون بحث پیرامون این موضوع است که این فراکسیون متشکل از جمعیت نمایندگان اعتدالگرای مجلس آینده باشد.

نماینده مردم ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان این فراکسیون را در مجلس آینده همراهی خواهند کرد، تصریح‌کرد: بی‌تردید اصلاح‌طلبان از فراکسیون رهروان ولایت جدا خواهند شد چراکه آنها در مجلس نهم نیز به این دلیل که در جمعیت اقلیت مجلس قرار داشتند در این فراکسیون حضور پیدا کردند ولی با توجه به اینکه در مجلس آینده تعداد آنها قابل توجه بوده از این فراکسیون جدا شده و همکاری خود را با رهروان ادامه نخواهند داد.

زارع‌زاده مهریزی در مورد تبدیل به حزب شدن فراکسیون رهروان ولایت که قبل از انتخابات اخیر مجلس مطرح شده بود، تاکیدکرد: صحبت حزبی بودن فعالیت فراکسیون رهروان ولایت همچنان وجود دارد و هدف آقای لاریجانی هم برای مطرح کردن این موضوع این بود که این فراکسیون را در قالب یک حزب قرار دهد بنابراین به طور قطع روند تبدیل به حزب شدن این فراکسیون در مجلس آینده نیز ادامه داشته و آقای لاریجانی پیگیر این تصمیم خواهد بود.

تبدیل به حزب شدن فراکسیون رهروان ولایت در مجلس دهم منتفی است

احمد آریایی‌نژاد عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم درباره میزان احتمال تداوم فعالیت فراکسیون رهروان ولایت در مجلس آینده به «ابتکار» گفت: این فراکسیون در ظاهر تلفیقی از اصولگرایان و تعدادی از افرادی که به نوعی طرفدار دولت بودند، می‌شد ولی به احتمال زیاد نمایندگان در مجلس دهم دو شاخه خواهند شد به این صورت که یک طرف اصولگرایان و طرف دیگر اصلاح‌طلبان قرار خواهند گرفت و اینکه چه اسمی برای فراکسیون‌های خود انتخاب کنند به این بستگی دارد که چه مقتضی بشود بنابراین باید منتظر شویم و ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: همانطور که می‌دانید در گروه‌های سیاسی طیف‌بندی وجود دارد برخی نمایندگان به نظر معتدل بوده و در برخوردها ملایم‌تر رفتار می‌کنند و برخی مواضع تندتری دارند بنابراین به طور قطع بر اساس روندی که نمایندگان در مجلس دارند مجلس آینده به دو فراکسیون امید و اصولگرایان تقسیم خواهد شد البته در مجلس نهم نیز فراکسیون‌ها در عمل دو تا بودند و تنها تعدادی از اصلاح‌طلبان این اخیر تحت‌عنوان «صدای‌ملت» خط خود را جدا کرده بودند اما در کل در مجلس دو فراکسیون وجود داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تبدیل به حزب شدن فراکسیون رهروان ولایت که پیش از انتخابات اخیر مجلس مطرح شده بود، تصریح‌کرد: این اتفاق نیفتاد چراکه تبدیل به حزب‌شدن این فراکسیون برنامه انتخاباتی بود کمااینکه فعالیت احزاب در ایران نزدیک به انتخابات جدی می‌شود و افراد در قالب حزب سعی می‌کنند که احتمال کسب آرای انتخاباتی خود را افزایش دهند و فعالیت در این قالب تنها برای رای‌آوری است ضمن‌اینکه تصمیم برای تبدیل‌کردن فراکسیون رهروان ولایت به حزب تنها برای تحقیقات میدانی بوده و به نظر من پیگیری این موضوع در مجلس آینده منتفی خواهدشد.

رغبتی برای تبدیل فراکسیون مجلس به حزب در 9 دوره اخیر وجود نداشته است

ایرج ندیمی عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم در مورد میزان احتمال تداوم فعالیت فراکسیون رهروان ولایت در مجلس آینده به «ابتکار» گفت: فراکسیون‌های ایران حول محور سیاست شکل گرفته البته در مجلس هم حول کاندیداهای ریاست شکل می‌گیرند کمااینکه در مجلس نهم دیدیم آقای لاریجانی و آقای حدادعادل که دو گزینه ریاست بودند جریانی اطراف آنها یکی تحت‌عنوان «اصولگرایان» و دیگری به اسم «رهروان ولایت» جمع شدند و این در حالی است که این جریان‌ها باید حول احزاب جمع شوند .

نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی افزود: در مجلس آینده نیز بر اساس رقابت برای دستیابی به کرسی ریاست مجلس احتمال تشکیل دو یا سه فراکسیون وجود دارد یکی فراکسیون آقای لاریجانی و یکی هم فراکسیون متشکل از حامیان آقای عارف و این امکان وجود دارد که یک فراکسیون کوچکتر هم از اصولگرایان منشعب شود اما در اینکه حداقل دو تا فراکسیون وجود داشته باشد شکی نیست و افزایش تعداد فراکسیون‌های مجلس آینده بیشتر از دو تا بستگی به عوامل و حوادثی دارد که در این مجلس اتفاق خواهد افتاد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد تبدیل به حزب شدن فراکسیون رهروان ولایت که قبل از انتخابات اخیر مجلس مطرح شده بود، یادآورشد: به غیر از جریان همبستگی که یک جریان حول شخصیت سیاسی تشکیل شده اما حول ریاست نبود تاکنون تشکیل حزب از درون مجلس را نداشته‌ایم و فقط یک مورد جریان همبستگی بود که بعدها به دنبال ایجاد روزنامه هم رفتند ولی آنها به عنوان شخصیت سیاسی بودند نه شخصیت ریاستی. از طرف ریاست این اولین بار است که تصمیم گرفته شده که فعالیت یک فراکسیون تبدیل به حزب شود چراکه فعالیت این جریانات بیشتر درون پارلمانی است و از نظر هزینه، یارگیری و ... با مسائلی روبرو است که باعث می‌شود بسیاری علاقه‌مند به انجام این اقدام نباشند کمااینکه در 9 دوره اخیر مجلس چنین رغبتی وجود نداشته است.

منبع: روزنامه ابتکار

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

1779 نمایش

نظر دادن