AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: شنبه, 17 مهر 1400 ساعت 00:07

معنای رجس در قرآن/ ویروس کرونا رجس است؟

حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی از لزوم رعایت حرمت ضریح امام رضا گفت و اینکه حتی ائمه اطهار نیز مانند سایر مردم، بیمار می شدند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی، کارشناس مذهبی در در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره کلمه "رجس" توضیح داد: آیه شریفه قرآن" إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَيتِ وَيُطَهِّرَكُم تَطهيرًا " درباره اثبات طهارت ظاهری و باطنی برای اماکن مقدسه معصومان است. معنای این آیه شریفه این است که خداوند متعال اراده فرمود که هرگونه پلیدی، نجاست، پلشتی، رِجس و کثافت چه در ظاهر و باطن یعنی روح و جسم حضرات معصومان از میان ببرد، لذا هیچ گونه پلیدی، پلشتی و نجاست به وجود مبارک حضرات معصومان راه ندارد. یعنی اینان که واسطه فیض خداوند با موجودات هستند پاک ترین، مطهرترین و نازنین ترین عناصری هستند که خداوند به آنان اطمینان صد در صدی برای انتقال پیام های الهی دارد . در راس آن پیامبر اکرم (ص)، امام علی(ع)، حضرت زهرا (س) و سایر امامان معصوم است.

وی در ادامه درباره حضرت زهرا افزود: یکی از القاب حضرت زهرا (س) بتول است. بتول به معنای این است که زنی که در طول عمرش به خودش خون ندیده یعنی حضرت زهرا عادت ماهیانه و سایر خونریزی های مربوط به زنان را نداشتند و پاک بودند. سایر ائمه نیز به وجود مقدسشان پلشتی و نجاست راه نداشته است.

مقصود از کلمه " رِجس" در قرآن بیماری نیست زیرا بیماری در معصومان اثر داشته است

این کارشناس مذهبی درباره بیمار شدن ائمه اطهار گفت: این طور نیست که ما گمان کنیم " رِجس "به معنای مطلق بیماری است و بیماری به حضرات معصوم راه ندارد، اتفاقا رسول خدا اول بیمار شدند و سپس از دنیا رفتند. حضرت صدیقه طاهره درست است که بر اثر لطمات وارده بیمار شدند و از دنیا رفتند اما در بستر بیماری از دنیا رفتند. همان طور حضرت سجاد (ع) بیمار شدند و سایر معصومان هم بیمار می شدند و بیماری از بین می رفت. رجسی که خداوند در قرآن به آن اشاره می کند مقصود بیماری نیست که اگر این گونه نبود خنجر نباید گلوی سالار شهیدان را می برید و شمشیر به فرق حصرت علی اثر می کرد، در حالی که می بینیم زندگی ائمه ما در عین حال که معصوم هستند مانند سایر مردم زندگی طبیعی است. پس زدودن هر گونه بیماری از ساحت معصومان سند درستی ندارد.

حجت الاسلام ادیب یزدی درباره تلاش برخی زائران برای تماس با ضریح در روزهای اخیر گفت: در سوره حجرات درباره پیامبر اکرم آمده است که " لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ " یعنی در محضر پیامبر صدایتان را بالا نبرید و وجود امام رضا هم همانند پیامبر است، در محضر امام معصوم نمی توان به کسی طعنه زد و بی ادبی نمود و به هر طریقی خود را به ضریح رساند.

وی در ادامه افزود: امام معصوم زنده و مرده ندارد، امام رضا (ع) ما را می شناسد و این که با عربده کشی خود را به ضریح رساند، روش منطقی و شیعه مبادی آداب نیست. این رفتار خلاف شان یک شیعه مقبول است، حضرات معصومان این موقر بودن و متین بودن ما را می بینند.

660 نمایش