تاریخ انتشار: شنبه, 14 تیر 1399 ساعت 13:59

درختان تهران همچنان به بهانه توسعه قطع می‌شوند!

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: چرا شهرداری اجازه داده است بدون اخذ پروانه و طی نشدن فرایند صدور پروانه خودسرانه سوله‌ای تخریب و محدوده مشخصی که بیشتر از مساحت سوله قدیمی است، خاکبرداری شود.

به گزارش ایلنا، قطع درختان مجموعه باغ بهشت در منطقه دو تهران به دوره چهارم شورای شهر باز می گردد. به گفته مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران طی ۱۰ سال گذشته نزدیک به چهار پنجم مجموعه باغ بهشت با قطع درختان و تبدیل آنها به ۱۴ برج غول آسای سیزده طبقه، باعث شد تا اینجا دیگر بهشت درختان نباشد، بلکه به جهنمی برای درختان تبدیل و این روند طی روزهای گذشته با قطع درختان برای تأمین سرانه‌های بهداشتی و آموزشی ادامه یابد.

اما مشاهدات مردمی و اعتراض به قطع درختان باقی مانده پای اعضای شورای شهر تهران را پیش از ساخت و ساز به محل این حادثه کشاند و در تذکرهایی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند و سرانجام پلاک کوبی درختان این منطقه اجرایی شد.

«زهرا نژادبهرام» عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اشاره به ارسال عکس و فیلم از سوی مردم در مورد قطع درختان مجتمع باغ بهشت اظهار داشت که این مسئله سبب شد بازدید فوری از این مجموعه داشته باشیم و به منظور حفاظت از درختان مجتمع باغ بهشت پلاک‌گذاری درختان انجام شد.

نژادبهرام این اقدام را مهم دانسته چراکه برای نخستین بار شهرداری منطقه ۲ در تفاهم با مدیریت مجتمع باغ بهشت نسبت به پلاک‌کوبی درختان اقدام کرد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران به وجود بیش از ۴۵۰۰ درخت کهن سال و تنومند در این محوطه اشاره کرد که زیر نظر شهرداری عملیات پلاک گذاری آن و ثبت اطلاعات آن آغاز شده است.

تعداد قابل توجهی درخت قطع شدند

«محمد سالاری» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا،‌ در خصوص قطع درختان مجموعه باغ بهشت گفت: این پروژه سابقه دیرینه‌ای را در شهرداری و حوزه تخلفات ساختمانی داراست. در شورای چهارم پرونده این پروژه در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری تهران مطرح شد و به آن ورود کردیم. در آن مقطع به این نتیجه رسیدیم که تعدادی طبقات مازاد بر پروانه روی این بلوک‌های ساختمانی با تخلف ایجاد شده است.

سالاری با اشاره به قطع تعداد قابل توجهی درخت در این محدوده گفت: علاوه بر آن وقتی پرونده برای تعیین عوارض قطع درخت به شورای شهر آمد، تعداد قابل توجهی درخت کسر شده بود. البته درختان محدوده کاج سوزنی برگ بودند و از نظر پالایش هوا کیفیت مناسبی ندارند و درختان مرغوبی نیستند، اما درختان زیادی کسر شده بود و در کمیسیون معماری و شهرسازی بالغ بر ۱۰۰ میلیاردتومان جریمه قطع درختان این پروژه در نظر گرفته شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه طی هفته‌های گذشته نیز تعدادی درخت در این منطقه کسر شد، تصریح کرد: با توجه به قطع مجدد درختان در محل حضور پیدا کردیم و در بازدیدی که داشتیم، متوجه شدیم قطع درختان مربوط به هفته‌های گذشته بود و در این مرحله تعداد درختانی که قطع شد، خیلی زیاد نبود.

او افزود: مدیران پروژه اعلام کردند، سوله قدیمی موجود را تخریب کرده‌اند، چرا که می‌خواهند آن را به مهدکودک برای تامین بخشی از سرانه‌های آموزشی منطقه که در کمیسیون ماده ۵ هم مطرح شده بود تبدیل کنند، زیرا کمیسیون ماده آنها را ۵ الزام کرد که سرانه‌های آموزشی را تامین کنند.

ادامه ساخت و سازهای غیرقانونی در پایتخت بدون اخذ پروانه ساخت

وی افزود: اما انتقاد من به شهرداری این بود که چرا بدون اخذ پروانه و طی نشدن فرایند صدور پروانه خودسرانه سوله‌ای را تخریب و محدوده مشخصی را که بیشتر از مساحت سوله قدیمی است، خاکبرداری کرده‌اند و قصد احداث بنا دارند.

سالاری با اشاره به اینکه شهرداری فعلا کار را متوقف کرده است، افزود: البته در بازدیدی که از مجموعه داشتم متوجه شدم مسئولان پروژه و شهرک تعداد قابل توجهی درختان جدید با بن‌های نسبتا بالا در جداره‌های مجموعه و در محدوده و درون بخشی که درختان انبوه در آن باقی مانده اضافه کرده‌اند.

درخواست از شهرداری برای جلوگیری از ساختمان‌سازی های غیرمجاز

سالاری ادامه داد: اما آنچه که مسلم است تصمیمی که اخیرا گرفته شده، مبنی بر این است تا فضایی بین درختان با یک وسعت بیشتر به فضایی جدید تبدیل شود که کاملا غیرقانونی است و از شهرداری منطقه خواستیم جلوی این عملیات ساختمانی گرفته شود.

2164 نمایش

نظر دادن