تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 بهمن 1391 ساعت 18:17

عارف: شرايط نگران کننده است / اميرکبير نيستم

معاون اول دولت اصلاحات با تاکيد بر اينکه مهمترين چالش  روز کشورداري، ضعف مديريت است ،باز نگري و تجديد نظر در سبک مديريت کلان قوه مجريه را ضرورت حياتي براي دولت آينده بر شمرد و گفت: يکي از برنامه‌هاي دولت بعد بايد تجديد نظر در اين حوزه باشد.بايد به مقوله مديريت و ساختار هاي آن و نهاد هاي تصميم سازي و تصميم‌گيري اهتمام جدي شود و ساختار منطقي و کارا بر نظام اجرايي کشور حاکم گردد.

به گزارش آخرین به نقل از آريا ،  دکتر محمدرضا عارف در ديدار جمعي از فعالان و کارشناسان عرصه کشاورزي، روساي انجمن‌هاي علمي کشاورزي و اساتيد دانشگاه به نقش تشکل‌هاي غير دولتي در دنياي امروز اشاره کرد و گفت :تشکل‌هاي علمي و صنفي امروزه در جهان در امور توسعه و پيشرفت نقش کليدي و تاثير گذار دارند ولي در کشور ما متاسفانه هنوز جايگاه اين تشکلها بدرستي مشخص نشده است. سازمان‌هاي مردم نهاد به دليل بي مهري دولت و رويکرد محافظه کارانه خودشان در ايفاي نقش رابط و تسهيل کننده با دولت کارايي و اثر بخشي بايسته را ندارند.

وي با اشاره به مباحث مطرح شده از سوي حاضرين در جلسه ضمن صحيح و اصولي دانستن اين نگراني‌ها،اظهار داشت: متاسفانه در ساير بخشها نيز همانند کشاورزي با مشکلات و ندانم کاري هاي فراواني مواجه  هستيم .

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه اقتصاد و مديريت کشور مشکل‌دار و بيمار است،خاطر نشان کرد : چنانچه معدود مديران و کارشناسان برجسته باقي مانده که از روند حذف فراگير تاکنون محفوظ مانده‌اند صحنه‌هاي اجرايي را رها کنند وخامت اوضاع شکل بدتري پيدا مي‌کند.َ

وي با اشاره به شکاف بين نسلي موجود تصريح کرد: الان فاصله نسل اول با نسل سوم انقلاب زياد شده است ،شکاف  عميق بين نسلي وجود دارد که ما نسل اولي‌ها که دغدغه دين و انقلاب داريم با مشاهده اين شکاف بين نسلي که آثار زيانباري دارد نمي‌توانيم با بي عملي نظاره‌گر آن باشيم. وظيفه ديني ،انقلابي و ملي داريم که هوشمندانه جوانان‌مان را در يابيم.

عارف تاکيد کرد:فرصت کوتاه است.ما نسل اولي‌ها به لحاظ سني فرصت ناچيزي داريم.نبايد غفلت کنيم.سرنوشت انقلاب شکوهمند اسلامي به تعامل سازنده و آشتي بين نسلي در حوزه هاي فرهنگي و سياسي و اجتماعي نتيحه بخش گره خورده است. نمي‌دانم اگر اين روند  انفصالي ادامه پيدا کند سرنوشت انقلاب به چه سمت و سويي خواهد رفت.

وي در ادامه به مشکلات کشور اشاره کرد و گفت :گرفتاريمان فقط اين 8 سال  اخير نيست البته در اين 8 سال مشکلات کشور به اوج خود رسيده است.آن سعه صدري که بايد در برابر مخالفين وجود  داشته باشد در گذشته هم وجود نداشت .متاسفانه بخشي از اصلاح طلبان اين صبر و بردباري را در برابر مخالفين از خود نشان نمي‌دادند. اگر دولت هاي گذشته عملکرد خود را بصورت جدي نقد مي کردند.شايد راهگشاي امروز ما بود و مطمئنا با چالشها و مشکلات کمتري رو برو بوديم.

وي با بيان اينکه  نمي‌توان نسبت به سرنوشت کشور و بخصوص جوانان بي تفاوت بود،شرايط فعلي کشور را نگران کننده دانست و گفت: اتفاقاتي که بويژه طي 4 سال اخير افتاد  قشر نخبه و تاثير گذار جامعه را بي انگيزه کرده است.يک راه اين است که  بي تفاوت باشيم و به دنبال کار خود برويم.اما وفتي احساس مي کنيم در برابر مردم و انقلاب مسول هستيم نمي توان کنار بکشيم.

عارف در پاسخ به سوالي درباره نامزدي اش در انتخابات رياست جمهوري گفت: هنوز تصميم قطعي براي ورود به عرصه انتخابات نگرفتم و در حال مشورت با  نخبگان و نمايندگان اقشار مختلف هستم. شرايط آينده و فضاي سياسي پيشروي انتخابات در تصميم گيري نهايي‌ام تاثير گذار است. ورودم با هدف کسب پيروزي وکمک به عادي سازي اوضاع کشورر خواهد بود.اگر شرايط آن مهيا باشد حضور پيدا مي کنم .

وي با اشاره به وضعيت فعلي اصلاح طلبان و اصولگرايان گفت: مشکل  اصلاح طلبان اين است که  دير تصميم مي گيرند.اصولگريان هم در درون خودشان دچار تشتت و چند دستگي هستند و در انتخابات مجلس نتوانستند به وحدت برسند و چند پاره شدند و در اين انتخابات هم تاکنون اوضاع به هم ريخته اي دارند و اين مشکل هر دو جناح است و بايد براي رفع آن،بزرگان و تاثيرگذاران هر دو جناح به موقع چاره انديشي کنند.

معاون اول دولت اصلاحات با تاکيد بر اينکه خود را در اردوگاه اصلاح طلبي تعريف مي‌کنم ،خاطرنشان کرد:کدام انساني مي تواند  بگويد اصلاح طلب نيست و به اصول هم  معتقد نيست.گرفتاري برخي سياسيون ما اين است که بعضا خود بزرگ بين شده اند و خودبزرگ بيني سرآغاز سقوط است.

عارف در واکنش به اظهار نظر يکي از حاضرين در جلسه که او را اميرکبير ناميد و خواستار حضورش در عرصه انتخابات شد ،تاکيد کرد: من اميرکبير نيستم و عضو کوچکي از جامعه بزرگ و ارزشمند ايران هستم که به خدمتگزاريش در هر سنگر افتخار مي کنم. نبايد دنبال قديس سازي از اشخاص بود و نگاه منجي گرايانه به آنها داشته باشيم. 

وي با بيان اينکه در مباحث مديريتي خود را مقيد به يک گروه خاص براي کار کردن نمي‌کنم،تاکيد کرد:شرايط  پيش رو بسيار مشکل است ولي به نظرم مي توان  با تدبير و عقلانيت روند فعلي را متوقف کرد. و در مرحله بعدي مسير درست تري را در پيش گرفت.

عارف در بخش ديگري از سخنانش به مشکلات بخش کشاورزي اشاره کرد و با بيان اينکه پشت هر پيشرفتي يک سري مشکلاتي وجود دارد،اظهار داشت :شخصا اعتقاد دارم در کشور بايد اولويت اول بخش کشاورزي باشد چون ميخواهيم مستقل بمانيم تا زمانيکه گندم و کالاهاي اساسي را از خارج وارد مي کنيم شعار استقلال شعار تو خالي و پوچي است.هر وقت توانستيم کالاهاي استراتژيک  خودمان را در داخل توليد کنيم و به خودکفايي پايدار به معني واقعي برسيم آنوقت مي توان استقلال را حفظ کنيم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه مهمترين مساله بخش کشاورزي مديريت و آب است،گفت:هيچ راهي جز روش نوين آبياري را نمي‌توان دنبال کرد. عدم استفاده از فن آوري‌هاي نوين مهمترين چالش امروز کشور ماست.اکنون کشاورزي به روش سنتي و به با بهره وري نازل اداره مي‌شود و در اين بخش حاکميت علم و فن آوري وجود ندارد.

عارف با طرح اين پرسش که چرا عده اي مخالف فن آوري‌هاي نوين در بخش کشاورزي هستند؟يادآور شد: در دهه 70  هم عدهاي مخالف ورود فناوري اطلاعات به بخشهاي اداري کشور بودند چون گمان مي کردند ورود فناوري اطلاعات باعث بيکاري آنها مي‌شود اين ترس هم اکنون در بخش کشاورزي وجود دارد و برخي بر اين باورند اگر به سمت فن آوري پيش رفته در اين بخش برويم  اشتغال ما افت خواهد داشت که قطعا اينگونه نخواهد بود و اشتغال جديد ايجاد مي شود و بهره وري بالاتر،درآمد کشاورزان زحمت کش کشور را بالا مي برد.
وي در ادامه به بحث واردات اشاره کرد و با بيان اينکه واردات براي برخي مسئولين ساده ترين راه است،گفت:در دولت اصلاحات در برابر واردات بي رويه ايستادگي شد به همين دليل در سال 83 در توليد گندم خودکفا شديم.

معاون اول دولت اصلاحات در پايان هدفمند کردن يارانه ها را يک طرح اساسي و ضروري براي توزيع عادلانه تر ثروت و کاهش فاصله دهک هاي جمعيتي دانست و اجراي دقيق قانون بخصوص پرداخت سهم 30 درصد توليد را از محل منابع اين طرح براي رونق توليد و تشويق توليدکنندگان ضروري اعلام کرد و گفت:اجراي دقيق و جدي قانون مي تواند همزمان با  دستيابي به نتايج ارزنده،از تورم بي رويه هم جلوگيري کند.

1641 نمایش

نظر دادن