تاریخ انتشار: چهارشنبه, 21 مهر 1400 ساعت 10:55

گزارشی از مهاجرت پرستو صالحی

در این گزارش کارنامه کاری پرستو صالحی مرور و سپس به حواشی مهاجرتش به خارج از کشور پرداخته شده است.

پرستو صالحی، بازیگر میانسال تلویزیون است که در دهه ۸۰ و به‌واسطه بازی در یکی، دو سریال شناخته شد. او در روز‌های اخیر از کشور مهاجرت کرد. جریان پرسرعت جامعه، ضعف‌های فردی، فضای فرهنگ و هنر یا هرچیز دیگری. ممکن است اگر فردی در جوانی به‌واسطه بازی در یکی، دو سریال مشهور شود و در ادامه نتواند مسیرش را به‌خوبی مدیریت کند، به‌سرعت به بی‌راهه کشیده شود. متاسفانه این اتفاقی است که در سال‌های اخیر برای تعدادی از بازیگران افتاده است.

فرمول ثابت و بازار داغ سوءاستفاده

فرمولی ثابت و مشخص وجود دارد. در یک سریال بازی می‌کنند. کمی شناخته می‌شوند، اما به‌دلیل ضعف کیفی به سرعت از صحنه رقابت بازیگری خارج می‌شوند.

حالا که مزه شهرت را چشیده، اما دیگر پیشنهاد کار جدی ندارند ترجیح می‌دهند شبیه اینفلوئنسر‌های اینستاگرامی با حاشیه و تبلیغات گذران عمر کنند.

طبیعی است که هرچه پیش‌می‌روند و خود را به‌لحاظ حرفه‌ای و مالی عقب‌تر از رقبا می‌بینند، برای ادامه حیات مالی و بصری، از خطوط عرفی رد می‌شوند. این مسیر ممکن است تا جایی ادامه یابد که به یک عملیات انتحاری برای فرد تبدیل شود.

البته در این میان و به‌واسطه فعالیت جریان‌های ضدایرانی و شبکه‌های فارسی‌زبان، بازار برای این افراد فراهم است. یعنی کافی است که مدتی را در اینستاگرام ناله کنند و از ممنوع‌الکاری بگویند و سپس در یک عملیات خروج از کشور (!) به ترکیه یا امارات بروند و از آنجا با منوتو یا ایران اینترنشنال سعودی مصاحبه کنند.

بعد هرچقدر به حاکمیت و جامعه ایرانی بیشتر حمله کنند سروصدای بیشتری می‌کنند. در سال‌های اخیر این اتفاق برای چند نفری رخ داده و جدید نیست؛ البته این موضوع بیشتر در رابطه با بازیگران درجه دو و سه  رخ می‌دهد و در بین اقشار دیگر کمتر است.

کدام کارنامه؟

البته در این گزارش قصد بی‌احترامی به فعالیت خانم صالحی وجود ندارد، اما بد نیست که کمی کارنامه کاری او را مرور و سپس به حواشی مهاجرتش به خارج از کشور بپردازیم. پرستو صالحی در بیش از ۲۰ فیلم و سریال حضور داشته است.

مشهورترین فیلمش نقش کوتاهی در «اعتراض» است که بیش از ۱۲ سال از آن گذشته است.

آخرین سریال‌اش «شهر من شیراز» برای ۶ سال پیش است که احتمالا آدم‌های زیادی هم آن را به یاد نیاورند. با مروری ساده می‌توان فهمید که متاسفانه پرستو صالحی سال‌هاست که یا پیشنهاد کاری نداشته یا اگر داشته در آثار بسیار معمولی بوده که مخاطبی نداشته است.

اما همانطور که گفتیم انگار صالحی در این بازار کساد ترجیح داده با سروصدا در فضای مجازی یا اشکال دیگر رسانه‌ای، کمی خودش را تقویت کند. بزرگ‌ترین اقدام او و شاید یکی از عجیب‌ترین تصمیمات احسان علیخانی در «ماه عسل» حضور او در این برنامه بود.

در یکی از برنامه‌های فصل آخر «ماه عسل» پرستو صالحی در این برنامه به‌عنوان مهمان حاضر شد تا قصه زندگی‌اش را بگوید. او ناهنجاری‌های زندگی خانوادگی و مشکلاتی را بیان کرد و حسابی مقابل دوربین آنتن زنده سیما اشک ریخت.

آنقدر اشک ریخت که توانست در فضای مجازی مورد بحث قرار بگیرد.

او سال پیش در صفحه شخصی‌اش نوشت به‌دلیل برخی اقدامات اجتماعی و نظرات ممنوع‌الکار و ممنوع‌الخروج شده است. صحت این ادعا پای خود او، اما اگر غیر از این هم بود، پیشنهادی برای فعالیت صالحی در آثار حرفه‌ای بود؟ یا این موضوع صرفا بهانه‌ای برای استفاده شخصی بود؟ خدا می‌داند!

سلام خارج!

اما در روز‌های اخیر خبر مهاجرت خانم صالحی منتشر شد.

ویدیویی از او بیرون آمد که دوباره اشک می‌ریخت و توضیحاتی دراین‌باره داد. با چند دیدگاه می‌توان مساله پرستو صالحی را بررسی کرد. دیدگاه اول اعتماد به ادعا‌های او و دلسوزی برای این بازیگر است. البته که حتی اگر حرف‌هایش تمام واقعیت نباشد باز هم خروج یک هم‌وطن از سرزمین مادری اتفاقی ناراحت‌کننده است.

اما دیدگاه بعدی، نگاه به مساله از تمام زوایا و بررسی موارد ماقبل صالحی است. پرستو صالحی اولین نفر نبوده و آخرین مورد هم نخواهد بود. سرنوشت دیگران را مرور کنید. صالحی، زکریا و دیگرانی از این دست تقریبا فرمولی ثابت را در پیش گرفته‌اند؛ البته که نباید با آن‌ها برخورد سلبی کرد، چون تنها موجب دیده شدن بیشترشان می‌شود و هدف آن‌ها هم همین است.

البته به نظر می‌رسد برخلاف سحر زکریا، پرستو صالحی کمی تأمل بیشتری در رفتارش داشت و ممکن بود با کمک بزرگ‌ترها، مساله‌اش به یک گره کور تبدیل نشود که نتیجه‌اش مهاجرت شود. شاید هنوز هم دیر نشده باشد. لازم است صالحی با این نوع نگاه در ادامه راه هوشیار باشد تا به دام کاسبان رسانه‌ای خارج‌نشین نیفتد. کسی چه می‌داند. شاید شرایط طوری پیش رفت که باز هم او بتواند به کشورش بازگردد و بدون حاشیه فعالیت کند.

پرستو صالحی اولین نفر نبوده و آخرین مورد هم نخواهد بود. سرنوشت چکامه چمن‌ماه، ریحانه پارسا و... را مرور کنید.

منبع: صبح نو

874 نمایش

نظر دادن