تاریخ انتشار: پنج شنبه, 01 مهر 1400 ساعت 11:14

بازیگران سینما در شمایل شهدا +عکس

کامبیز دیرباز، فریبرز عرب‌نیا، هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان از بازیگرانی هستند که در دهه 90 نقش یک شهید را بازی کرده‌اند

فیلم «تک تیرانداز» ساخته علی غفاری که به مناسبت عید نوروز پیش از اکران در سالن‌های سینما روی آنتن تلویزیون رفت، اکنون به مناسبت هفته دفاع مقدس، روی پرده سینماها به نمایش درآمده است. این فیلم شهادت شهید عبدالرسول زرین را به تصویر کشیده و کامبیز دیرباز نقش شهید زرین را برعهده داشته است. به بهانه اکران این فیلم، در ادامه مطلب به بازیگرانی پرداخته‌ایم که در دهه 90 نقش شهدا را در فیلم‌ سینمایی ایفا کردند.


هادی حجازی‌فر/ شهید متوسلیان
هادی حجازی‌فر، سال 94 در اولین همکاری خود با محمدحسین مهدویان، نقش مهمی مانند نقش شهید حاج احمد متوسلیان را تجربه کرد. حجازی‌فر با این فیلم نزد مردم و علاقه مندان سینما به چهره شناخته‌شده‌ای تبدیل شد. از لحاظ ظاهری شباهت چندانی میان این بازیگر و شهید متوسلیان وجود نداشت، اما گریم او در فیلم، چهره حجازی‌فر را به این شهید نزدیک کرده بود. «ایستاده در غبار» در سی‌وچهارمین جشنواره فجر نامزد بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه شد، جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد و اثر مهمی در کارنامه حجازی‌فر محسوب می‌شود. این بازیگر با ساخت سریال «عاشورا» و بازی در نقش شهید مهدی باکری در این مجموعه، بار دیگر ایفای نقش یک شهید را تجربه کرده است.

بابک حمیدیان/ شهید ‌اصغر وصالی
یکی از نقش‌های متفاوت در کارنامه بابک حمیدیان، نقش شهید ‌اصغر وصالی در فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیاست. شخصیت محوری این فیلم شهید چمران است، اما متناسب با قصه آن کاراکتر شهید وصالی نیز در فیلم حضور دارد. بابک حمیدیان پس از تحقیق و مطالعه درباره این شخصیت و خواندن خاطرات همسر شهید با کاراکتر او آشنا می‌شود و سال 91 جلوی دوربین حاتمی‌کیا می‌رود. چهره و گریم این بازیگر شباهتی به شهید وصالی ندارد، اما او در این فیلم تجربه موفقی را از سر گذراند. حمیدیان در سی‌ودومین جشنواره فجر توانست رقیبانی مانند فرهاد اصلانی و اکبر عبدی را جا بگذارد و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در این فیلم و «رستاخیز» دریافت کند.

کامبیز دیرباز/ شهید عبدالرسول زرین
کامبیز دیرباز سال 99 با حضور در فیلم «تک تیرانداز» کاری از علی غفاری، بار دیگر ایفای نقش یک شخصیت واقعی را تجربه کرد. او در این فیلم نقش شهید عبدالرسول زرین را برعهده داشت که با مهارت عجیب اش در تیراندازی مشهور بود. او برای بازی در این فیلم تیراندازی با اسلحه دوربین‌دار را یاد گرفت. صحبت کردن با لهجه اصفهانی نیز دیگر چالش دیرباز برای بازی در این نقش بود. به بازی کامبیز دیرباز در این فیلم و لهجه او در جشنواره فجر چندان توجهی نشد  بنابراین دستاورد ویژه‌ای برای دیرباز نداشت. این بازیگر سال‌ها قبل در فیلم کمدی «اخراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی، نقش شهید مجید خدمت معروف به مجید سوزوکی را ایفا کرده بود که با استقبال مواجه شد.

حامد کمیلی/ شهید حسین علم‌الهدی
حامد کمیلی نیز یکی از بازیگرانی است که تجربه ایفای نقش شهید را در کارنامه خود دارد. او سال 90 در فیلم «زیباتر از زندگی» ساخته انسیه شاه‌حسینی نقش شهید حسین علم‌الهدی فرمانده سپاه هویزه را بازی کرد. چهره حامد کمیلی شبیه این شهید نیست و گریم او نیز کمک زیادی به ایجاد این شباهت نکرده است. این فیلم که بخشی از زندگی شهید علم‌الهدی و شهادتش را روایت کرده است، در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت کرد. «زیباتر از زندگی» تنها اثر دفاع مقدسی در کارنامه حامد کمیلی است و موفقیت ویژه‌ای را نصیب این بازیگر نکرد.

فریبرز عرب‌نیا/ شهید چمران
یکی از کاراکترهای مهم در کارنامه فریبرز عرب‌نیا نقش شهید مصطفی چمران است. او سال 92 در فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، در نقش این شهید ظاهر شد. برخلاف دیگر بازیگرانی که نام بردیم، چهره عرب‌نیا شباهتی کلی به شهید چمران داشت و با کمک گریم، ظاهر او به شهید نزدیک‌تر شد. همکاری او با حاتمی‌کیا در این فیلم حاشیه‌هایی نیز داشت. اختلاف آن‌ها با یکدیگر باعث شد پروژه برای مدتی متوقف شود، عرب‌نیا در سکانس پایانی فیلم حضور نداشته باشد و از شخص دیگری به جای او استفاده شود. همان طور که اشاره کردیم، بابک حمیدیان دیگر بازیگر این فیلم ،جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد، اما فریبرز عرب‌نیا جایی در میان نامزدهای فجر نداشت.

محسن قصابیان/ شهید ستاری
یکی از فیلم‌هایی که با محوریت شخصیت یک شهید در سی‌ونهمین جشنواره فجر حضور داشت، فیلم «منصور» اثر سیاوش سرمدی بود. این فیلم برشی از زندگی شهید منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش را به تصویر کشیده است. محسن قصابیان در تئاتر و تلویزیون تجربیاتی در زمینه بازیگری داشته است، اما او تا پیش از بازی در فیلم «منصور» به عنوان کارگردان کمدی «نیوکاسل» شناخته می‌شد. او که شباهت خوبی به شهید ستاری دارد، در فیلم «منصور» نقش این شهید را ایفا کرد و به بازی‌اش دراین  فیلم توجه شد. طبق گفته قصابیان، او برای آشنایی با این کاراکتر، کتاب‌هایی را درباره او مطالعه کرده و به خانه پدری شهید نیز رفته است. فعلا زمان اکران این فیلم مشخص نیست.

منبع: خراسان

852 نمایش

نظر دادن