تاریخ انتشار: شنبه, 02 اسفند 1399 ساعت 09:40

رانت کرونایی نظام پزشکی برای سلبریتی‌ها +جزئیات

مشاور وزیر بهداشت: سلبریتی‌های محترم، اولویت تزریق واکسن کرونا مشخص است لطفاً تقاضای خارج از نوبت نکنید، حتی شما حامی انتخابات ۱۴۰۰!
جوان: هدف برخی سلبریتی‌ها از هشتگ‌سازی‌هایشان برای خرید واکسن کرونا مشخص شد. در شرایطی که بسیاری از کادر درمان و اعضای خط مقدم مبارزه با کرونا هنوز واکسن این بیماری را دریافت نکرده‌اند، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور در نامه‌ای به رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، خواستار آن شد که هنرمندان «همپای» کادر درمان واکسن دریافت کنند، این در حالی است که بازیگران در هیچ کدام از کشور‌هایی که تزریق واکسن کرونا را آغاز کرده‌اند، جزو اولویت‌های دریافت واکسن نبوده‌اند و در تمام دنیا تزریق واکسن کرونا با اولویت کادر درمان، افراد مسن و بیمار بوده است. درخواست سازمان نظام پزشکی در فضای مجازی با بازتاب گسترده‌ای همراه بوده است و مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت هم در توئیتی نوشت: «سلبریتی‌های محترم، اولویت تزریق واکسن کرونا با پرسنل بیمارستان‌ها، بیماران و سالمندان است. لطفاً تقاضای خارج از نوبت نکنید، حتی شما حامی انتخابات ۱۴۰۰!»

شاید لازم بود تا جریان سلبریتیسم کمی صبر می‌کرد تا مردم تصور کنند هشتگ‌سازی «واکسن بخرید»‌شان از روی دلسوزی برای کادر درمان و بیماران و سالمندان است، اما در فاصله زمانی کوتاهی با نامه سازمان نظام پزشکی به وزارت بهداشت برای در اولویت قرار گرفتن سلبریتی‌ها جهت دریافت واکسن کرونا، مشخص شد این جریان دلشان برای خودشان سوخته و به فکر مردم نیستند. ماجرای نامه حسین کرمانپور، مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت یک روز پس از انتشار تصاویر واکسن زدن یکی از چهره‌های سرشناس هنری در امریکا اتفاق افتاد. وی در نامه خود، در مقایسه میان نقش کار کادر درمان و هنرمندان نوشت: «یکی از گروه‌های مؤثر در تأمین عملی شعار در خانه بمانیم در دوران کرونا تولیدکنندگان برنامه‌های سینمایی و تلویزیونی هستند. جهاد امروز هنرمندان کشور در نگه داشتن مردم در خانه و سست کردن چرخش ویروس کرونا کمتر از کادر درمان نیست. مگر می‌توان در فیلم یا سریالی با ماسک بر صورت ایفای نقش کرد؟» این نامه با بازتاب‌های منفی گسترده‌ای در فضای مجازی روبه‌رو شده است. علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت هم توئیت کرد: «سلبریتی محترم، اولویت تزریق واکسن کرونا با پرسنل بیمارستان‌ها، بیماران و سالمندان است. لطفاً تقاضای خارج از نوبت نکنید، حتی شما حامی انتخاباتی ۱۴۰۰!» پیش‌تر نیز خبر‌هایی مبنی بر اینکه برخی هنرمندان شرکت‌کننده در یک آگهی تبلیغاتی مسئله‌دار مربوط به کشور حاشیه خلیج فارس در سفر خود به این امیرنشین واکسن کرونا زده و سپس به ایران بازگشته‌اند، منتشر شد، اما این اخبار تأیید یا تکذیب نشد.

ادامه روند افزایشی بیماران سرپایی و بستری
نامه‌نگاری سازمان نظام پزشکی برای اولویت سلبریتی‌ها در دریافت واکسن کرونا در حالی اتفاق می‌افتد که روند افزایشی بیماران سرپایی و بستری همچنان ادامه دارد و به گفته معاون کل وزارت بهداشت بستری افراد پنج تا ۱۷ ساله در کشور افزایش یافته است. حالا در آستانه خرید‌ها و سفر‌های نوروزی نگرانی از گردش ویروس جهش‌یافته انگلیسی و آغاز موج چهارم با سفر و حضور در بازار‌های نوروزی بیشتر شده است.

طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه اول اسفند ماه، ۸ هزارو ۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۶۷۸ نفر از آنان بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۵۸۸‌هزار و ۱۵۹ نفر رسید. در همین زمان ۷۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۹‌هزار و ۳۴۱ نفر رسید. تاکنون یک‌میلیون و ۳۳۱‌هزار و ۱۶۲ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳ هزارو ۶۶۹ نفر از مبتلایان به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۱۰‌میلیون و ۳۳۰‌هزار و ۸۹۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. بر اساس آخرین تحلیل‌ها، در حال حاضر ۱۱ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۶۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

زنگ خطر جدی برای ورود به خیز چهارم

به گفته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی و تقارن آن با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، زنگ خطر جدی برای ورود به خیز چهارم بیماری است و مطمئناً ورود به خیز جدید وضعیت بسیار سختی را در هفته‌های پیش رو رقم می‌زند.

مینو محرز، عضو کمیته علمی و مشورتی ستاد مقابله با کرونا هم با بیان اینکه میزان بیماری در کشور رو به افزایش است، هشدار داد: اگر به همین منوال افزایش بیماری پیش رود، باید منتظر موج چهارم بیماری در کشور باشیم و به هر حال هر موجی از بیماری که ایجاد شود، با مرگ و میر و تعداد زیادی بستری بیماران و بیماران بدحال همراه است. به گفته وی در حال حاضر بیماری در حال افزایش است و به صورت بدی دارد میزان بیماری بالا می‌رود، زیرا گردش ویروس جهش‌یافته‌ای که در انگلیس جهش پیدا کرده، در حال افزایش است و این ویروس هم سرعت انتقال بسیار بالایی دارد.

محرز تصریح کرد: «وقتی تعداد بیماران افزایش یابد، تبعاً تعداد بیماران بدحال و نوع شدید بیماری و کشندگی هم بیشتر می‌شود. سرعت انتقال ویروس جهش‌یافته انگلیسی بسیار بالاست و بر همین اساس می‌تواند تعداد بیماران بدحال و میزان مرگ و میر را با افزایش تعداد بیماران در افراد، افزایش دهد.»

مردم برای عید برنامه‌ریزی نکنند
به گفته این پزشک علائم این ویروس جهش‌یافته انگلیسی با ویروس قبلی تفاوتی ندارد و صرفاً قدرت سرایتش بسیار بالاتر است. تنها اقدامی که باید انجام شود، رعایت پروتکل‌ها مانند حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و... است. محرز تأکید کرد: «اگر به همین منوال افزایش بیماری پیش رود، باید منتظر موج چهارم بیماری در کشور باشیم و به هر حال هر موجی از بیماری که ایجاد شود با مرگ و میر و تعداد زیادی بستری بیماران و بیماران بدحال همراه است. باید سعی کنیم موج جدیدی از بیماری در کشور ایجاد نشود.»

افزایش ۲۳‌درصدی آمار بیماران سرپایی
علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم از افزایش ۲۳‌درصدی آمار بیماران سرپایی نسبت به هفته گذشته خبر داد. به گفته وی هم اکنون ۲ هزارو ۱۰۳ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان تهران بستری هستند که ۷۲۳ نفر آنان در بخش‌های مراقبت ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

زالی رشد شاخص‌های آماری بیماران سرپایی و بستری در تهران را حاکی از شکل‌گیری امواج جدید بیماری برشمرد و شرایط تهران را کماکان بحرانی ذکر کرد و افزود: «تغییر آمار مرگ و میر بیماران نیز بین دو تا چهار هفته دیگر پیش‌بینی می‌شود.»

وی تشخیص اینکه چه میزان از بیماران بستری و سرپایی مبتلا به ویروس جدید انگلیسی هستند را دشوار دانست، زیرا از نظر بالینی علائم افتراقی بین سوش‌های جدید و قبلی وجود ندارد، به خصوص بیماران بدحالی که در بدو ورود نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند یا مراجعان گروه سنی نوجوان که ظن بالینی ابتلا به این نوع را بر‌می‌انگیزند.

به گفته وی به صورت میانگین ۴۷‌درصد افرادی که در تهران با تشخیص کرونا بستری می‌شوند، دارای تست PCR مثبت هستند که این امر نشان‌دهنده چرخش جدید یا فعال‌تر شدن ویروس در تهران است که می‌تواند همان ویروس قبلی یا نوع جهش‌یافته باشد.

امروز تکلیف سفر‌های نوروزی روشن می‌شود
چند روز پیش معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از موافقت مشروط ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری تور‌های نوروزی خبر داد. محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اعلام موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا با سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰ گفت: «موافقتی صورت نگرفته بلکه قرار است با توجه به تعطیلات آخر سال و نوروز برخی سفر‌های ضروری انجام شود.»

به گفته وی پروتکلی با جزئیات دقیق برای این منظور تهیه شده که البته هنوز به تصویب ستاد ملی کرونا نرسیده است. فرهادی وی افزود: «چند سناریوی متفاوت از جمله کاهش محدودیت‌های کرونایی برای عید نوروز مطرح است که تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها با ستاد ملی است و یکی از آن‌ها با نظارت وزارت بهداشت، وزارت کشور و نیروی انتظامی اجرایی می‌شود و جزئیات تسهیل سفر‌های نوروزی در ستاد ملی کرونا در دست بررسی است.»
1219 نمایش

نظر دادن