AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: دوشنبه, 26 فروردين 1398 ساعت 08:22

از نگاه «مهناز افشار» امدادگر خوب، امدادگر کدام کشور است؟ + تصویر

انتشار ویدئویی از یک جوان خوزستانی و اعتراضش به حضور امدادگران عراقی در مناطق سیل‌زده در فضای مجازی محل مناقشه شده است.در این میان نظر مهناز افشار بیشتر از همه مورد نقد کاربران قرار گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، بازار دست شهروند خبرنگاران است، روزانه ده‌ها ویدئو از مناطق سیل‌زده منتشر می‌شود، آنجا که مردم روستایی از دریافت کمک‌ها سرباز می‌زنند تا به روستای همسایه رسیدگی شود، آنجا که زن جوانی فرزندانش را جلوی مسئول صف می‌کند و فریاد می‌زند که به حال و روزش رسیدگی نشده و یا آنجا که جوان خوزستانی از اینکه باید امدادگران عراقی به کمکش بیایند، خشمگین شده است.

خوب یا بدِ زیاد شدن دست در حوزه اطلاع‌رسانی موضوع این گزارش نیست، اینجا قرار است از لحظه بعد از انتشار و واکنش‌های مجازی حرف بزنیم.آنجا که ناگهان جهت‌ها با قضاوت و اشاره‌ای منحرف می‌شود، خلاف جهت آب می‌رود تا آنجا که حتی به ناحق می‌رسد.

اسمش افکار عمومی است، اینجا از نوع مجازی و مطالعه افکار عمومی نشان داده که لزوما خط و قاعده‌ای ندارد.حتی اگر هدف اولیه از انتشار خبر، تصویر یا ویدئویی با طرح و برنامه بوده، اما در نهایت ممکن شده نتیجه کاملا برعکس شود. قضاوت صد و هشتاد درجه بچرخد از چیزی که متصور بود. با این حال ابزارها و عواملی هم هستند که می‌توانند خصوصا درباره مخاطب غیرفعال که تحت‌تاثیر است، نقش جهت‌دهنده را داشته باشند.یکی از این ابزارها چهره‌ها و به عبارتی همان «سلبریتی‌ها» هستند که می‌توانند روی مخاطب غیرفعال کاملا تاثیرگذار باشند. ناگفته نماند که مخاطب غیرفعال برعکس مخاطب فعال است، در برابر نفوذ رسانه‌ها، مقاومت نمی‌کند یعنی نفوذ رسانه در او بسیار زیاد است.

امدادگر از چه رنگ و نژادی باشد؟

طی سیل‌ اخیر در مناطق مختلف کشور تقریبا همه بر تلاش‌ها برای امدادرسانی در برخی از بخش‌ها و کم و کاستی‌ها فراوان که باید حل شود، متفق‌القول هستند.بخشی از اخبار سیل هم به بحث امدادرسانی، نرسیدن کمک‌های نقدی بخاطر تحریم‌ها و کمک‌های غیرنقدی سایر کشورها پرداخته است. در عین حال خبر رسید که امدادگران عراقی نیز برای کمک به سیل‌زدگان وارد این مناطق شده‌اند.

هم‌زمان فیلمی منتشر می‌شود از جوان خوزستانی که رو به دوربین می‌گوید نمی‌خواهد از امدادگر عراقی کمک دریافت کند. همین حرف‌ها می‌شود محل مناقشه در فضای مجازی.

اختلاف بر سر این است که با سابقه جنگ تحمیلی و خسارت‌هایی که سه دهه پیش از سوی ارتش بعث بر همین مناطق وارد شده آیا باید کمک‌ها را پذیرفت یا نه؟

برخی جوان خوزستانی را ستایش می‌کنند که از گرفتن کمک‌ها سرباز می‌زند و برخی دیگر معتقدند اگر بنا بر این فرض باشد، پس کمک‌های سایر کشورها از جمله کشورهای وابسته به اتحادیه اروپا را هم نباید بپذیریم که اتفاقا چه در دوران جنگ و چه اکنون در دوران تحریم، علیه این سرزمین بوده‌اند.

خانم سلبریتی چه می‌گوید؟

مسلما افکار عمومی مختار است نظر بدهد، بحث کند و در چارچوب احترام نظراتش را بیان کند، هرچند که حالا مدت‌هاست نظرات در فضای مجازی بیشتر با منجنیق ارسال می‌شود، اما بررسی و تحلیل نظرات کاربران از عهده کسی برنمی‌آید مگر آن کاربر، کاربری موثر و خصوصا از چهره‌ها باشد.

این بار این کاربر چهره، مهناز افشار بوده است. افشار در توئیتر خود با انتشار این فیلم نوشته است: خوشا به غیرتت مرد، تا باشه از این غیرتا!

به جوان خوزستانی که حالا سیل به همه زندگی‌اش رخنه کرده، دار و ندارش آسیب دیده و قطعا خشم به حقی دارد نمی‌توان خرده گرفت، می‌توان حرفش را شنید و فکر کرد کجای کار غلط بوده که باید زخم‌های سه دهه پیش را این چنین باز کند، اما قطعا به مهناز افشار می‌توان خرده گرفت که بر آتش اختلاف می‌دمد، اختلافی که از نگاه خیلی از کاربران رنگ و بوی نژادپرستی داد.

1299 نمایش