تاریخ انتشار: سه شنبه, 22 مهر 1393 ساعت 22:00

احمد شيرزاد: امکان دارد توافق نهايي به تاخير بيافتد

بعيد است شرايط در مذاکرات بدتر شود و به وضع گذشته برگرديم.

http://www.aryanews.com/Uploads/NewsPics/20141014183534593.jpgاحمد شيرزاد، کارشناس سياست خارجي، درباره مذاکرات هسته اي ايران و آمريکا در وين به آريا گفت:به غير يک نتيجه، نتيجه ديگري قابل تصور نيست يا ادامه وضع موجود است که بعيد است شرايط بدتر شود و به وضعيت دوران احمدي نژاد برگرديم. اين وضع ممکن است بسيار طولاني شود تحريمها ادامه پيدا کند و اندک گشايشي در فضا شود. اما در نهايت توافق شود؛ چاره اي جز توافق نيست.

وي با بيان اينکه براي کساني موفقيت دولت روحاني بسيار غير قابل تحمل است، افزود:برخي فضاساري ها کار را با مشکل مواجه مي کند. اميدواريم اين فضاسازي ها کمتر شود و امکان حصول تصميم شجاعانه در دو طرف وجود داشته باشد. مخالفين توافق در دو طرف مشکل ايجاد کرده و اجازه نمي دهند کار به جلو رود وگرنه خود افرادي که در مذاکرات هستند، مي خواهند مذاکرات به نتيجه برسد.

اين نماينده سابق مجلس خاطرنشان کرد: در مذاکرات مشکلات ناشي از عدم تفاهم حل شده است . مشکل اين است که آيا مي توان با فضا سازي ها و تبليغات جمعي طرف مقابل را به سازش ترغيب کرد. ممکن است اين فرايند کمي به درازا بکشد و توافق به تاخير افتد و تاخير در توافق به ضرر ملت ايران است.

شيرزاد تصريح نمود: اگر به توافق نهايي نرسيم، پيشنهاد آلمان براي ادامه مذاکرات خوب است اما نبايد طرفين موقعيت را از دست بدهند. شايد اين فرصت ديگر براي ايران و طرف مقابل فراهم نشود. به نفع ملت ايران است که مناقشه هسته اي به يکباره حل شود و به شکل يک فرايند زمان دار نباشد اگر اين اتفاق رخ دهد به جامعه جهاني اين پيام را مي دهيم که چند سال ديگر را اينگونه سپري مي کنيم. ذره اي از اين تحريمها حق ملت ايران نيست و فرصتهاي رشد را مي گيرد بايد به فکر منافع ملت ايران باشيم و اينکه صرفا حرفهاي گذشته را به کرسي بنشانيم و مواضعمان تغيير نکند به نفع مردم ايران نيست.

وي در پايان گفت: اين فرصت تاريخي را داريم که در هر تکنولوي رشد کنيم نبايد اين فرصتها را از دست مي دهيم. هر روزي که از ادامه تحريمها مي گذرد ضرر مي کنيم و فرصت رشد در ده ها تکنولوژي ديگر را از دست مي دهيم. به قيمت تکيه بر شعارهايي که زماني داديم و بزرگنمايي در بحث هسته اي کرديم براي پافشاري بر آنها موقعيتهاي بسيار طلايي را از دست مي دهيم.

1238 نمایش

نظر دادن