تاریخ انتشار: دوشنبه, 05 اسفند 1392 ساعت 11:22

توضیحات معاون اول رئیس‌جمهور درمورد روند افزایش قیمتها

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه "سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی چراغ راه آینده است"، گفت: ستاد اقتصادی که از ابتدای دولت شکل گرفته است، اکنون سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند.
اسحاق جهانگیری که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور یافته بود، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: دولت برای همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها وظایفی را متناسب با کارکرد آنها تعریف کرده است. از همه دستگاه‌ها خواسته‌ایم برنامه خود را برای اجرای این سیاست‌ها ارائه دهند.
 
تهیه نقشه راه برای اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
وی با بیان اینکه "معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، نقشه راه اجرایی کردن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را نهایی می‌کند"، تصریح کرد: دولت اکنون در مرحله برنامه‌ریزی و زمان‌بندی است و در سال بعد وارد مرحله اجرای این سیاست‌ها می‌شود. البته دولت رابطه صمیمانه‌ای با مجلس و قوه قضائیه دارد و با همکاری آنها این مسیر را به خوبی طی می‌کند.
 
ضمن نگاه به بازارهای جهانی، توجهمان باید به پتانسیل‌های داخلی باشد
معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه "نمی‌توان تنها با نگاه کردن به فرصت‌های بیرون از کشور اقتصاد پیش برد"، تاکید کرد: باید از منابع مالی، تکنولوژی و بازارهای دنیا استفاده کنیم ولی تمام توجهمان باید معطوف به فعال کردن پتانسیل‌های داخلی کشور باشد.
 
جهانگیری در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: اگر اقتصاد دانش‌بنیان به خوبی عملیاتی شود می‌تواند جایگزینی اقتصاد وابسته به نفت باشد. ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که علم به تولید ثروت منتهی شود.
 
بودجه شرکت‌های دانش‌بنیان به 700 میلیارد تومان افزایش یافته است
وی با تاکید بر اینکه "بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند"، گفت: بودجه مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 93 به 700 میلیارد تومان افزایش یافته است و توسعه این شرکت‌ها در اولویت کار دولت قرار دارد.
 
دولت باید کشور را از رکود خارج کند
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین به اهمیت بخش تولید اشاره کرد و با بیان اینکه "باید فضای رقابتی برای تولیدکنندگان فراهم شود"، تاکید کرد: باید کالاهای داخلی با قیمتی پایین‌تر تولید شود. دولت فضای باثباتی را در کشور حاکم کرده و رشد تورم را کاهش داده است و اکنون باید کشور را از رکود خارج کند.
 
قیمت حامل‌های انرژی افزایش شوک‌آور نخواهد داشت
جهانگیری در ادامه به مساله هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: حرکت شوک‌آور در افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی نخواهیم داشت و این افزایش قیمت‌ها محدود خواهد بود.
 
وی اضافه کرد: مجلس تکلیف کرده است که یارانه باید به متقاضیان نیازمند پرداخت شود و دولت در حال تعیین معیار درآمد برای افراد نیازمند است. البته مردم هم باید به دولت کمک کنند و به جای درخواست یارانه، از انتقال منابع به بخش‌های مورد نیاز نظیر بخش درمان و تولید حمایت کنند اما مردم در این زمینه مختار هستند.
 
دولت از ورود بخش خصوصی واقعی و سالم حمایت می‌کند
معاون اول رئیس‌جمهور به ضرورت‌های بخش خصوصی در کشور نیز اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی با اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی اصل 44 می‌تواند مدار توسعه اقتصادی شود و دولت هم با تمام توان از ورود بخش خصوصی واقعی و سالم حمایت می‌کند.
 
جهانگیری درباره رصد تحریم‌ها علیه کشور نیز گفت: ستاد تدابیر ویژه اقتصادی تقریبا هر هفته جلسات خود را برگزار کرده است و حرکت‌های دشمن را رصد می‌کند.
 
خوشبینم که گفت‌وگوهای وزارت امور خارجه به نتیجه برسد
وی خاطرنشان کرد: دولت برای شرایط تحریم بدتر از شرایط فعلی هم برنامه‌ریزی کرده است ولی با این وجود، تعامل مناسب بین‌المللی دارد و به دستاوردهای مثبتی رسیده است. من خوشبینم که گفت‌وگوهای وزارت امور خارجه به نتیجه برسد.
 
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین به عزم دولت برای مبارزه با فساد اقتصادی اشاره کرد و گفت: دولت با هماهنگی قوه قضائیه به دنبال بازگرداندن سرمایه‌های جمع شده ناشی از فساد اقتصادی است.
1288 نمایش

نظر دادن