تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 مرداد 1401 ساعت 00:35

ترامپ: اوباما هم اسناد محرمانه را از کاخ سفید خارج کرد

رئیس جمهور سابق آمریکا در تازه‌ترین موضع‌گیری درباره یورش اف‌بی‌آی به عمارت وی، گفت که «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز اسناد طبقه‌بندی‌شده را از کاخ سفید خارج کرده است.

مهر به نقل از راشاتودی نوشت: «دونالد ترامپ» یورش مأموران اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) به عمارت وی موسوم به مار-ئه-لاگو و توقیف اسناد طبقه‌بندی‌شده را به شدت مورد انتقاد قرار داد، زیرا به گفته او، اوباما نیز پس از پایان دوران ریاست جمهوری، اسنادی که برخی از آن طبقه‌بندی‌شده و محرمانه بوده را بدون کوچک‌ترین اعتراض اف‌بی‌آی از کاخ سفید خارج کرده است.

ترامپ در شبکه اجتماعی خود نوشت: رئیس جمهور باراک حسین اوباما ۳۳ میلیون صفحه اسناد که اکثر آن طبقه‌بندی‌شده بود را نگه داشت. چقدر از این اسناد به (سلاح‌های) هسته‌ای مربوط بود؟ جواب این است، بیشمار!

رئیس جمهوری سابق و جنجالی آمریکا پیش از این در روز جمعه مدعی شد که «موضوع تسلیحات هسته‌ای درست مثل روسیه، روسیه، روسیه یک فریب است؛ همان‌طور که دوبرار استیضاح، پرونده مولر و خیلی از موضوعات دیگر فریب بود.»

ترامپ این یورش را «تجاوز و مسلح کردن نظام دادگستری» توصیف کرد و همچنین مدعی شد که این امکان وجود دارد که اف‌بی‌آی برای وی پاپوش درست کرده باشد زیرا به گفته او، وکلایش در زمان تفتیش، «مطلقا» اجازه نزدیک شدن به مأموران را نداشته‌اند.

مأموران اف‌بی‌آی دوشنبه هفته گذشته با یورش به عمارت ترامپ واقع در پام‌بیچ کالیفورنیا، ۲۰ جعبه شامل ۱۱ مجموعه اسناد طبقه‌بندی‌شده و فوق محرمانه را توقیف کردند.

بر اساس گزارش نشریه واشنگتن پست، اسناد طبقه‌بندی‌شده به تسلیحات هسته‌ای مربوط بوده هرچند این نشریه مشخص نکرده که اسناد مذکور در مورد آمریکا است یا سایر کشورها.

فرانس ۲۴ دیروز در گزارشی با بررسی عواقب کیفری چنین اقدامی برای ترامپ نوشت که رئیس جمهور آمریکا این قدرت را دارد تا اسناد را از حالت طبقه‌بندی‌شده خارج کند؛ قدرتی که این احتمال را قوت می‌بخشد که ترامپ پیش از انتقال اسناد به مار-ئه-لاگو، آنها را از حالت طبقه‌بندی‌شده خارج کرده باشد؛ این در حالی است که ترامپ در پست دیگری در شبکه اجتماعی خود، نوشت «تمام اسناد از حالت طبقه‌بندی شده خارج شده است.»

270 نمایش

نظر دادن