تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 تیر 1401 ساعت 11:06

ماکرون: امارات و عربستان توان افزایش تولید نفت را ندارند

مکرون گفت: محمد بن زاید گفت عربستانی‌ها می‌توانند ۱۵۰ هزار بشکه در روز تولید را افزایش دهند. شاید کمی هم از آن بیشتر، اما آن‌ها تا شش ماه آینده ظرفیت بزرگی ندارند.  

ایسنا نوشت: عربستان و امارات به عنوان تنها دو کشور سازمان اوپک که از ظرفیت مازاد برای افزایش عرضه جهانی نفت و به موجب آن کاستن از قیمت‌ها برخوردارند، تلقی می‌شوند.

رویترز نوشت، آن طور که شنیده شده، مکرون در حاشیه اجلاس سران گروه ۷ به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جدید امارات متحده عربی گفت: من با محمد بن زاید تماس داشتم. او دو چیز به من گفت. من الان در حال به کارگیری حداکثر، حداکثر ظرفیت تولید هستم. این چیزی است که او ادعا می‌کند.

مکرون خاطر نشان کرد: و سپس او (محمد بن زاید) گفت عربستانی‌ها می‌توانند ۱۵۰ هزار بشکه در روز تولید را افزایش دهند. شاید کمی هم از آن بیشتر، اما آن‌ها تا شش ماه آینده ظرفیت بزرگی ندارند.

یک مقام ارشد حوزه انرژی امارات، اظهارات ماکرون را در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی این کشور تایید کرد.

سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات عنوان کرد: با توجه به گزارش‌های اخیر رسانه‌ها، می‌خواهم تصریح کنم که امارات متحده عربی بر مبنای تولید فعلی‌اش در اوپک پلاس دارد نزدیک به حداکثر ظرفیت تولیدمان نفت تولید می‌کند.

این گزارش در حالی منتشر شده که قیمت‌های جهانی نفت در ماه‌های اخیر به دلیل کمبود عرضه و بالا گرفتن مجدد تقاضا که در زمان همه‌گیری ویروس کرونا در بدترین وضعیت خود بود، به‌طور پیوسته در حال افزایش بوده است. این قیمت‌ها در عین حال از زمان حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، هر چه بیشتر نیز افزایش یافته است.

روز دوشنبه و پس از انتشار این اظهارات ماکرون از سوی رویترز، قیمت نفت همچنان که غرب در پی راه‌هایی برای کاستن از واردات نفت از روسیه با هدف مجازات مسکو است، مجددا افزایش یافت.

عربستان سعودی ۱۰.۵ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند و ظرفیت تولید ۱۲.۰ تا ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز را دارد؛ چیزی که در تئوری به این کشور اجازه می‌دهد تولید را تا دو میلیون بشکه افزایش دهد.

امارات نیز حدود سه میلیون بشکه در روز تولید نفت دارد و ظرفیت تولید ۳.۴ میلیون بشکه را دارد و در حال کار برای رساندن آن به چهار میلیون بشکه در روز است.

در همین حال اروپا هم به دنبال راه‌هایی برای جایگزین ساختن واردات دو میلیون بشکه نفت خام و حدود دو میلیون بشکه محصولات پالایش شده‌ای که قبل از جنگ اوکراین از مسکو وارد می‌کرده، است.

286 نمایش

نظر دادن