تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 ارديبهشت 1401 ساعت 10:26

مذاکرات روسیه و اوکراین متوقف شد

«میخائیل پادولیاک»، مشاور رئیس دفتر ریاست جمهور اوکراین اعلام کرد که روند مذاکرات بین روسیه و اوکراین در خصوص یک توافقنامه صلح به حالت تعلیق درآمده است.  

تسنیم نوشت: در حالی که معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کی‌یف از روند گفتگوها با مسکو خارج شده و طرف اوکراینی در تلاش است توافقات به‌دست‌آمده در جریان رایزنی‌های قبلی با مسکو را محو کند، دفتر ولادیمیر زلنسکی نیز تعلیق مذاکرات با روسیه را تأیید کرد.

«میخائیل پادولیاک»، مشاور رئیس دفتر ریاست جمهور اوکراین اعلام کرد که روند مذاکرات بین روسیه و اوکراین در خصوص یک توافقنامه صلح به حالت تعلیق درآمده است. وی گفت: «امروز (سه‌شنبه) فرایند مذاکرات به‌حالت تعلیق درآمد، چرا که پس از بیانیه استانبول، هیچ تغییری وجود نداشته و هیچ پیشرفتی حاصل نشده بود.»

مشاور زلنسکی یادآور شد که مذاکرات به‌دلیل‌عدم تمایل کی‌یف به دادن امتیازات ارضی و به‌دلیل این واقعیت که مسکو «هنوز در تفکر کلیشه‌ای خود فرو رفته است» متوقف شده است. وی در عین حال ابراز عقیده کرد که گفتگوها بین دو کشور از سر گرفته خواهد شد و ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین بر آن ناظر خواهد بود.

پیش از این، روز گذشته آندری رودینکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد که اوکراین از روند مذاکرات با روسیه خارج شده است و هیچ پاسخی از سوی کی‌یف به پیشنهادات مسکو درباره توافقنامه صلح دریافت نشده است. این دیپلمات با اشاره به اینکه هیچ نوع مذاکراتی در زمان حاضر جریان ندارد، افزود: «طرف اوکراینی سعی دارد توافقاتی را که پیش از این در جریان مراحل قبلی مذاکرات با روسیه حاصل شده بود، محو کند.»

علاوه بر این، رودینکو یادآور شد که مواضع غیرسازنده اوکراین به سازماندهی نشست بین سرگئی لاوروف و دیمیتری کوله‌با، وزرای خارجه فدراسیون روسیه و اوکراین کمکی نخواهد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که اوکراین‌عدم استقلال خود را ثابت کرده است و مسکو اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه مقامات کی‌یف در جریان مذاکرات با مسکو، تحت کنترل واشنگتن و لندن قرار دارند.

جالب توجه است که «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز شب گذشته اعتراف کرد که ایالات متحده قصد دارد با ادامه ارسال تسلیحات به کی‌یف و در عین حال تحت فشار قرار دادن مسکو، شرایط لازم را برای برگزاری مذاکرات بین روسیه و اوکراین فراهم کند.

به‌گفته وی، وظیفه اصلی واشنگتن حمایت از «شرکای اوکراینی به‌هرشکل قابل‌قبول» برای تقویت مواضع آن‌ها در جریان مذاکرات با طرف روسی است.

چند روز قبل، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته بود که روند مذاکرات بین روسیه و اوکراین بسیار کند و بدون هیچ نتیجه خاصی بوده است.

276 نمایش

نظر دادن