تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 بهمن 1400 ساعت 08:34

عقب‌نشینی آمریکا از تعیین‌ پیش‌شرط برای دستیابی به توافق؛ برای دیدار مستقیم با ایران آماده ایم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان با مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در وین اتریش بدون اشاره به آمادگی واشنگتن برای عمل تعهداتش اعلام کرد برای دیدار مستقیم با ایران آماده ایم.  

به گزارش ایرنا؛ ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن همزمان با پیشرفت مذاکرات وین که توپ در زمین آمریکا برای انجام تعهداتش و تضمین به ایران است، افزود: ما آماده ایم با ایران به صورت مستقیم دیدار کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که ما به صورت دائم این موضع را داشته ایم که تعامل مستقیم با ایران در مورد مذاکرات برجام و سایر مسائل از جمله قالب های دوجانبه و چند جانبه مفیدتر خواهد بود.

وی تصریح کرد که دیدار مستقیم ارتباط موثرتر را به دنبال خواهد داشت برای رسیدن فوری به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام بسیار نیاز است.

سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن در تداوم هراس از پیشرفت برنامه هسته ای صلح آمیز ایران در چارچوب برجام و بکارگیری تاکتیک های ضرب الاجل ساختگی مدعی شد با توجه به سرعت پیشرفت های ایران، زمان بسیار کم است.

وی ادعا کرد که با توجه به سرعت پیشرفت های ایران، زمان برای رسیدن به یک توافق در مورد بازگشت مشترک به اجرای کامل برجام، تقریبا به پایان رسیده است.

ند پرایس مدعی شد بنابراین ما به دنبال انجام این دیپلماسی به شکل فوری هستیم و آشکار اعلام کرده ایم تعامل مستقیم در راستای این اهداف خواهد بود.

در حالی که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران آزادی شهروندان بازداشت‌شده در ایران را به عنوان پیش‌شرط دستیابی به توافق هسته‌ای اعلام کرده بود، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، این موضع را رد کرد.

عقب‌نشینی آمریکا از تعیین‌ پیش‌شرط برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران
به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «ند پرایس» همچنین تأکید کرد که آمریکا آزادی چهار شهروند بازداشت‌شده این کشور در ایران را به عنوان پیش‌شرط توافق هسته‌ای مطرح نکرده است. این در حالیست که «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران آزادی شهروندان بازداشت‌شده در ایران را به عنوان پیش‌شرط دستیابی به توافق هسته‌ای اعلام کرده بود.

وی افزود که هر چند از آزادی این افراد استقبال می‌کنیم اما این امر نه کمکی به ما می‌کند و نه کمکی به آنها که سرنوشتشان را به مسأله‌ای که در بهترین حالت هنوز نامشخص است، پیوند بزنیم.

پیش از این، مقام آمریکایی که نامش فاش نشده بود، به رسانه های مختلف بین المللی گفته بود ما آماده ایم با ایران به صورت مستقیم دیدار کنیم تا گفت و گوهای احیای برجام را که تاکنون از سوی شرکای اروپایی به نمایندگی از واشنگتن مورد مذاکره قرار گرفته است، به نتیجه برسانیم.

این مقام آمریکایی بدون اعلام آمادگی برای انجام تعهدات واشنگتن افزوده بود ما مدت ها بر این موضع بوده ایم که تعامل مستقیم با ایران، هم در مورد مذاکرات برجام و هم در سایر موضوعات مفیدتر است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفت: آمریکایی‌های دائما درخواست مذاکره مستقیم را مطرح می‌کنند اما ما هنوز در جمع‌بندی‌های خود به این نقطه نرسیده‌ایم.

امیرعبداللهیان عصر دوشنبه در حاشیه همایش ملی ایران و همسایگان در جمع خبرنگاران درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفت: آمریکایی‌ها دائما درخواست مذاکره مستقیم را مطرح می‌کنند اما ما هنوز در جمع‌بندی‌های خود به این نقطه نرسیده‌ایم.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از دوشنبه ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده رو به جلو و در مسیر پیشرفت قرار دارد.

خطیب زاده امروز (دوشنبه) در نشست خبری اظهار داشت که هیات جمهوری اسلامی ایران در وین به سر می‌برد تا به توافقی پایدار و قابل اتکا در زمینه رفع تحریم‌ها برسد.

به گزارش ایرنا، باوجود پیشرفت هایی در روند مذاکرات وین و در حالی که همچنان برخی مسائل کلیدی باقی‌مانده و طرف‌های غربی، به ویژه آمریکا از اتخاذ تصمیمات سیاسی به بهانه‌های مختلف طفره می‌روند، صبر راهبردی جمهوری اسلامی ایران نیز برای دست یابی به توافق نهایی رو به پایان است.

هرچند جمهوری اسلامی ایران ضرب‌الاجلی را در مذاکرات تعیین نکرده و با هدف دست یابی به توافق نهایی در گفت‌وگوها حضور دارد اما اگر طرف‌های مقابل ظرف روزهای آینده اراده‌ای از خود برای پیشرفت مذاکرات نشان ندهند، ادامه گفت‌وگوها با چالش‌هایی مواجه خواهد بود.

دولت دموکرات جو بایدن برغم گذشت یک سال از ورود به کاخ سفید و محکوم کردن اقدامات یکجانبه دولت سابق این کشور در خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

612 نمایش

نظر دادن