تاریخ انتشار: یکشنبه, 03 بهمن 1400 ساعت 08:44

روزهای بد پادشاه رمزارزها

روز شنبه قیمت بیت‌کوین به کانال ۳۴‌هزار دلار رسید و ۸ درصد ریزش ارزش داشت. بیت‌کوین‌ بزرگ‌ترین بازیگر بازار رمز‌ارزها است که از آن به عنوان پادشاه رمزارزها یاد می‌شود. برخی کارشناسان معتقدند که اقبال سرمایه‌گذاران به بازار رمزارزها در سال جدید میلادی کاهش داشته و خروج از بازار رمز‌ارزها در حال افزایش است.

 بیت‌کوین در دقایق آغازین روز شنبه با فشار فروش سنگینی از سوی معامله‌‌‌گران مواجه شد و قیمت اولین رمزارز بازار از کانال ۳۸‌هزار دلار به کانال ۳۴‌هزار دلار رسید. در کانال ۳۴هزار دلار قیمت با حمایت نسبتا خوب خریداران مواجه شد و پایین‌‌‌تر از آن نرفت. ریزش بازار بیت‌کوین همگام با ریزش بازارهای سهام بود. در آمریکا طی ۶روز معاملاتی اخیر شاخص S&P۵۰۰ حدود ۷‌درصد و شاخص نزدک ۱۰۰ حدود ۱۰‌درصد از ارزش خود را از دست دادند. فشار فروش در بازارهای ریسکی، سرمایه را به سمت بازارهای کمریسک‌‌‌تر سوق داده است. روند قیمت طلا در دو روز اخیر نزولی بوده؛ ولی حوالی ۱۸۳۰دلار حمایت خوبی از آن صورت گرفته و معاملات هفتگی آن در قیمت ۱۸۳۶دلار به ازای هر اونس بسته شده است. البته خروج سرمایه از بازارهای ریسکی تنها عامل این رشد قیمت نبوده است.

سایه جنگ، عامل رشد طلا
احتمال وقوع درگیری یکی از بزرگ‌ترین عواملی است که معامله‌‌‌گران را به سمت خرید یک دارایی امن مانند طلا سوق داده است. تحرکات نظامی اخیر اوکراین و روسیه احتمال وقوع جنگ را به شکل چشمگیری افزایش داده‌‌‌ است؛ از این رو آمارها نشان می‌دهند که میل به خرید طلا بین مردم و معامله‌‌‌گران این دو کشور به عنوان وسیله‌‌‌ای برای حفظ ارزش دارایی‌‌‌ها افزایش یافته است. از طرف دیگر، سرمایه‌گذاران روسی با ریسک تحریم‌‌‌های آمریکا مواجهند که می‌‌‌تواند دارایی‌‌‌های خارجی آنان را به شکل جدی تهدید کند، از این رو خرید طلا یکی از بهترین گزینه‌‌‌ها برای آنان خواهد بود.

البته اوکراین تنها نقطه‌‌‌ای نیست که ریسک جنگ در آن وجود دارد؛ شایعاتی هم از چین به ‌‌‌گوش می‌رسد که احتمالا پس از سال نو چینی‌ها، این کشور برای تصرف تایوان تحرکاتی را انجام خواهد داد. کره‌شمالی نیز دوشنبه هفته گذشته چهارمین آزمایش موشکی خود را در سال‌جاری میلادی انجام داد. از طرف دیگر تحرکات حوثی‌‌‌ها و درگیری این گروه با امارات متحده عربی، نگرانی‌هایی را برای سرمایه‌گذاران در این کشور حاشیه خلیج‌فارس ایجاد کرده است. همه عوامل سیاسی یادشده، سرمایه‌گذاران را به سمت خرید طلا سوق خواهد داد. علاوه بر این موضوعات، اخبار تورم در کشورهای دیگر نیز نشان می‌دهد که اگر سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌‌‌ای نداشته باشند، به‌زودی متضرر خواهند شد. طبق آخرین آمار، تورم انگلستان برای سال ۲۰۲۱ رقم ۴/ ۵‌درصد بوده که از سال ۱۹۹۲ تاکنون بی‌‌‌سابقه است. کانادا هم ۸/ ۴‌درصد تورم را در سال ۲۰۲۱ تجربه کرده که بیشترین میزان در ۳۰سال گذشته بوده است.

فشار فروش در رمزارزها
پس از ریزش بیت‌‌‌کوین، کل بازار رمزارزها نیز به سمت پایین کشیده شد. در حالی که بیت‌کوین ۸‌درصد از ارزش خود را از دست داد، اتریوم، دومین رمزارز بزرگ بازار، ۱۳درصد، آواکس ۱۴‌درصد و FTM  ۱۶‌درصد از ارزش خود را از دست داد.  با وجود ریزش‌‌‌های اخیر، برخی تحلیلگران معتقدند که بیت‌کوین حوالی ۳۴ تا ۳۵‌هزار دلار با حمایت روبه‌رو شده و کمی رشد را در کوتاه‌‌‌مدت تجربه کند. در حال حاضر شرایط روانی بازار چندان جالب نیست. شاخص ترس و طمع بازار عدد ۱۳ را نشان می‌دهد که بیانگر وجود ترس شدید در بازار است. توکن‌‌‌های حوزه دیفای هم که پیش‌بینی می‌‌‌شد بازده نسبتا خوبی داشته باشند، طی ریزش‌‌‌های اخیر بزرگ‌ترین بازندگان بازار بوده‌اند و بخش زیادی از ارزش خود را از دست داده‌‌‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد

317 نمایش

نظر دادن