تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 دی 1400 ساعت 11:17

واکنش رئیس کمیسیون امنیت ملی به برخی ادعاها درباره توافق ایران و چین

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: چین در دوران تحریم در کشورمان سرمایه‌گذاری کرد و بنابراین اجرای توافق ایران و چین در گرو به نتیجه رسیدن مذاکرات وین نیست.  

وحید جلال‌زاده در گفتگو با مهر، درباره آغاز اجرای توافق ایران و چین، اظهار داشت: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران از یکسو در وین با گروه ۱+۴ در حال مذاکره برای لغو تحریم‌هاست و از سوی دیگر، مقامات کشورمان سفرهای مهمی را برای تقویت روابط ایران با شرق در دستور کار دارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رئیس جمهور در روزهای آتی سفر بسیار مهمی به روسیه خواهد داشت و این اقدامات نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران همه ظرفیت‌های سیاست خارجی خود را در سبد مذاکرات وین و ارتباط با غربی‌ها قرار نداده است.

وی در واکنش به ادعای برخی از افراد مبنی بر اینکه اجرای توافق ایران و چین در گرو به نتیجه رسیدن مذاکرات وین است، گفت: سال‌هاست که آمریکا تحریم‌های یکجانبه خود را علیه ایران اعمال کرده است، اما چین در دوران تحریم نیز از ایران نفت خریداری کرد، در کشورمان سرمایه‌گذاری کرد و ما هم بیشترین صادرات خود را به این کشور ارسال می‌کنیم و بر این اساس، اجرای توافق ایران و چین در گرو به نتیجه رسیدن مذاکرات وین نیست.

جلال‌زاده متذکر شد: چین در روزهایی که آمریکایی‌ها به صورت یکجانبه تحریم‌های سختی را علیه کشورمان اعمال کردند، نشان داد که توجهی به این تحریم‌ها ندارد و روز به روز همکاری‌های خود با ایران را افزایش داد. بر این اساس، ایران هم به دنبال تقویت روابط خود با چین در قالب همکاری‌های دوجانبه است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته قابل ذکر دیگر آن است که بخش‌های زیادی از توافق راهبردی ایران و چین به تبادلات ارزی و مالی نیاز ندارد و از همین حالا قابلیت اجرایی دارد. امیدواریم که به زودی شاهد تأثیرات مثبت اجرای توافق ایران و چین در بهبود وضعیت کشور به ویژه از نظر اقتصادی باشیم.

280 نمایش

نظر دادن