تاریخ انتشار: سه شنبه, 09 آذر 1400 ساعت 10:22

علی باقری: جمع‌بندی ۶ دور مذاکرات قبلی یک پیش‌نویس است نه یک توافق

رئیس هیات مذاکره کننده ایران در وین گفت که آنچه از ۶ دور مذاکرات قبلی پیش روی ما است یک پیش‌نویس است نه یک توافق و پیش‌نویس محل مذاکره است.

به گزارش تسنیم، علی باقری رئیس هیات مذاکره کننده ایران با 1+4 درباره روند مذاکرات وین گفت: تا وقتی در مورد همه چیز توافق نشده باشد در مورد هیچ چیزی توافق نشده است.

وی در ادامه افزود: آنچه از 6 دور مذاکرات قبلی پیش روی ما است یک پیش‌نویس است نه یک توافق و پیش‌نویس محل مذاکره است.

ایران و گروه 1+4 عصر روز دوشنبه در وین مذاکرات جمعی کمیسیون مشترک برجام را برگزار کردند که اولین دور این گفتگوها در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی است. البته ایران و سایر اعضای برجام در دوره دولت قبلی ایران 6 دور مذاکره کردند که بی نتیجه ماند. تیم مذاکره کننده جدید ایرانی تاکید دارد که گفتگوهای جاری در وین، ادامه مذاکرات در ادوار قبلی است و آغاز روندی جدید است.

علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایرانی در توییتی که در سوم نوامبر منتشر کرد از واژه "آغاز" به جای "ازسرگیری" استفاده کرد. واژه دوم عمدتا توسط سایر اعضای توافق هسته‌ای به ویژه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها استفاده می‌شود. این بدین مفهوم است که تیم مذاکره کننده ایرانی به دنبال ورود به مذاکرات با دستور کار و رویکرد جدیدی است.

از اینرو، ایران این بار تیم رده بالایی را راهی وین کرده است تا درباره "رفع موثر تحریم‌ها"، که از نگاه تهران، تنها راه معتبر برای حل مشکلی است که بنا به گفته یک دیپلمات ایرانی، "فقط و فقط توسط ایالات متحده" ایجاد شده است. برخلاف ادوار قبلی، تیم ایرانی به دنبال این است که مذاکرات را به روش خطی دنبال کند و نه اینکه مباحث تحریم‌ها و هسته‌ای به موازات هم و به صورت همزمان مورد گفتگو قرار گیرند.

353 نمایش

نظر دادن