تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 آبان 1400 ساعت 08:38

آغاز ساخت ۷۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی گفت : ساخت ۷۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور شروع شده است و زمین دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را تامین کردیم.

به گزارش آخرین نيوز به نقل از صدا و سیما، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه دومین جلسه شورای عالی مسکن در جمع خبرنگاران افزود: در جلسه امروز که استانداران استان‌های مختلف به صورت ویدئو کنفرانسی حضور داشتند قرار است تأمین زمین ۴ میلیون واحد مسکونی را تا پایان سال مشخص کنند.

وی افزود: دولت و مجلس هر دو دغدغه ساخت مسکن برای اقشار محروم را دارند که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده بنا داریم در طول ۴ سال ۴ میلیون مسکن ساخته و تحویل شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در جلسه امروز گزارش‌های مفصلی از برنامه ریزی های انجام شده در این زمینه ارائه گردید که برای تحقق این امر چه تصمیم‌هایی گرفته شد تا ساخت دو میلیون واحد مسکونی را شروع کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ روز از تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید مسکن می‌گذرد افزود: در فاز اول ساخت دو میلیون مسکن را شروع کردیم و سهم استان‌ها و شهرستان‌ها نیز جز به جز به استانداران و فرمانداران ابلاغ شده است.
قاسمی ادامه داد: در هر استان و شهرستان سهم شأن از دو میلیون واحد مسکونی در فاز اول مشخص شده است و با تفاهم نامه‌هایی که امروز امضا شد و مذاکراتی که با بخش خصوصی داشتیم ایران به کارگاه بزرگ ساخت مسکن تبدیل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی به تفاهم نامه امروز وزارت راه و شهرسازی با بنیاد مستضعفان اشاره کرد و گفت: بر اساس تفاهم نامه‌ای که با بنیاد مستضعفان به امضا رسید ۹۰۰ هکتار از زمین‌های این بنیاد در کل کشور به طور رایگان در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بنیاد مستضعفان مجموعه بزرگی است ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را نیز در تفاهمنامه دیگری قبول و امضا کرده است همچنین قرارگاه خاتم الانبیا نیز ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را برای محرومین در تفاهم نامه‌ای امضا کرد و قرارگاه امام حسن مجتبی نیز که متعلق به بسیج است در زمینه ساخت مسکن در بافت فرسوده تفاهم نامه دیگری با وزارت راه و شهرسازی امضا کرد.

وی همچنین درباره مصوبات امروز در جلسه شورای عالی مسکن گفت: پیشنهاد ثبت نام همه مجردهایی که در سن ازدواج هستند مطرح شد که به تصویب رسید. پیش از این ثبت نام خانم‌های مجرد با ۳۵ سال سن و مردان مجرد با ۴۵ سال سن اعلام شده بود البته شرط آن این است که در زمان تحویل واحد مسکونی مدارک لازم ازدواج را تحویل دهند.

قاسمی درباره تأمین منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن نیز گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن ۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها هر سال باید به حوزه مسکن تعلق گیرد و این قانونی است که همه بانک‌ها باید رعایت کنند و هر سال نیز بر اساس تورم این عدد افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: پرداخت چنین تسهیلاتی کمک خوبی برای خانه دار شدن متقاضیان مسکن است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام داشت: تشکیل صندوق ملی مسکن نیز در این قانون دیده شده که در حال شکل گیری است و منابع آن نیز از درآمدهای وزارت راه و شهرسازی و منابع مسکن مهر و بازگشت اقساط مسکن مهر خواهد بود تا بتوانیم به دهک‌های پایین متقاضی مسکن یارانه پرداخت کنیم در این زمینه نیز باید با سازمان برنامه و بودجه مبلغ پرداخت یارانه نهایی شود.

قاسمی همچنین اظهار کرد: از آنجا که تسهیلات در شهرهای مختلف متفاوت است به طور مثال در تهران ۴۵۰ میلیون تومان به هر متقاضی تسهیلات بانکی داده می‌شود و کمک‌های دیگری بر اساس قانون جهش تولید مسکن در نظر گرفته شده که باید پرداخت شود از جمله زیرساخت‌ها و نیازهای اجتماعی مانند مدرسه و پارک نیز باید در کنار این واحدهای مسکونی ساخته شود.

وی درباره ورود خارجی‌ها و نگرانی انبوه سازان در ساخت طرح نهضت ملی مسکن گفت: توان انبوه سازان و تعاونی‌های کشور برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی وجود دارد و در گذشته نیز ثابت کردند هم به لحاظ نیروی انسانی ماهر و هم به لحاظ اداره شرکت‌های بزرگ انبوه سازی مشکلی وجود ندارد پس دغدغه‌ای برای این کار نداریم.

قاسمی ادامه داد: مذاکرات ما با برخی کشورها که هنوز ادامه دارد این است که تکنولوژی صنعتی سازی جدید وارد کشور شود.

وی افزود: پیش بینی لازم برای اینکه همه کارگران، مهندسین، تکنسین‌ها و مصالح مورد نیاز در ساخت مسکن در این طرح ایرانی باشند در نظر گرفته شده است بر این اساس حوزه ساخت مسکن نباید نگران باشد که ما دنبال کارگر خارجی و مواد و مصالح خارجی هستیم چون برخی از کشورها حتی تأمین منابع مالی (فاینانس) را نیز دراین وضعیت اقتصادی کشور به عهده گرفته‌اند.

495 نمایش

نظر دادن