AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: یکشنبه, 18 مهر 1400 ساعت 11:54

پشت پرده سقوط مکرر پهپادهای اسرائیل در لبنان +عکس

نتایج سرنگونی پهپادهای رژیم صهیونیستی در مواضع مقاومت و به ویژه جنوب لبنان به دست مقاومت و پیامدهای آن برای این رژیم در آینده‌ای نزدیک قابل مشاهده است.

توازن قدرت در منطقه و عرصه درگیری میان محور مقاومت و محور آمریکایی-صهیونیستی بعد از نبرد «شمشیر قدس» وارد مرحله تازه‌ای شد. صهیونیست‌ها برخلاف انتظارات و محاسبات خود وارد جنگی شدند که پیامدهای نامعلومی برای آنها رقم زد؛ پیامدهایی که هنوزم هم ادامه دارد و شاید منجر به بروز یک جنگ بزرگتر شود.

تغییر معادلات درگیری بعد از نبرد شمشیر قدس

بعد از پایان جنگ ۱۲ روزه غزه، رژیم صهیونیستی در یک دوراهی بزرگ میان پذیرش شکست و تسلیم شدن در برابر مقاومت یا وارد شدن به یک جنگ تازه قرار گرفته است. از طرفی پذیرش شکست برای اسرائیل در برابر مقاومت قابل تحمل نیست و از سوی دیگر این رژیم می‌داند آغاز هرگونه جنگی،چه در غزه، چه خارج از آن و حتی در جنوب لبنان همراه با هزینه های مادی و انسانی بالایی خواهد بود که اسرائیلی‌ها در سایه بی‌اعتمادی به ارتش و مقامات خود ظرفیت مقابله با پیامدهای این جنگ را ندارند.

پشت پرده سقوط مکرر پهپادهای اسرائیل در لبنان و اراضی اشغالی/ قدرت‌نمایی مقاومت در «جنگ پهپادی» با دشمن صهیونیستی +تصاویر

از طرف دیگر تحولات اخیر در مرزهای غزه و اوضاع ناآرام شهرک‌های اسرائیلی در اطراف این منطقه و شعله‌های انتفاضه آزادی در کرانه باختری و حتی اراضی ۱۹۴۸ شرایط صهیونیست‌ها را بسیار ملتهب کرده و نگران انفجار اوضاع در جبهه داخلی خود هستند.

کشته شدن یک تک تیرانداز اسرائیلی در مرز غزه که خشم شهرک‌نشینان صهیونیست در قبال ارتش را برانگیخت و سپس فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندان «جلبوع» رژیم صهیونیستی که شوک بزرگی برای تل‌آویو بود و همه ادعاهای اسرائیل در برتری فناوری اطلاعاتی-امنیتی این رژیم را به چالش کشید و مایه تمسخر آن در رسانه‌ها شد دغدغه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را دو چندان کرده است. صهیونیست‌ها طی هفته‌های گذشته با آگاهی از اینکه توانایی ورود به یک درگیری تازه با مقاومت را ندارند سعی کردن با تسلیم شدن در برابر شروط مقاومت و ارائه تسهیلاتی برای کاهش محاصره غزه و ورود مصالح ساختمانی به این منطقه جهت بازسازی آن تا حدودی اوضاع را آرام نگه دارند.

اوضاع ملتهب اراضی اشغالی

اما به نظر می‌رسد در روزهای اخیر و به ویژه بعد از اقدامات جنایتکاران سران صهیونیست علیه اسرای فلسطینی در زندان‌ها که با خشم و قیام فلسطین در همه مناطق و نیز خارج از اراضی اشغالی همراه بود اوضاع فلسطین در آستانه انفجار قرار گرفته است. گروه‌های مقاومت نیز بعد از شهادت تک تک جوانان فلسطینی در درگیری با صهیونیست‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی هشدار داده‌اند که برای دفاع از فلسطینیان آماده ورود به نبرد «شمشیر قدس ۲» هستند. این تحولات حاکی از آن است که وقوع یک دور جدید از درگیری میان مقاومت و دشمن صهیونیستی در غزه را نمی‌توان دور از انتظار دانست.

سقوط پهپادهای اسرائیلی در مواضع مقاومت یکی پس از دیگری

هم‌زمان با این اتفاقات، شاهد پروازهای پهپادهای رژیم صهیونیستی در مواضع مقاومت هستیم که از چند ماه گذشته یکی پس از دیگری سرنگون می‌شوند؛ موضوعی که در وهله نخست به اقدامات تحریک‌کننده تل‌آویو ضد مقاومت اشاره دارد و در وهله بعد نشان می‌دهد مقاومت بعد از ناکام گذاشتن سامانه «گنبد آهنین» که صهیونیست‌ها پیشتر به آن افتخار می‌کردند، این بار توانایی اطلاعاتی و دفاعی خود را به رخ دشمن می‌کشد و نشان می‌دهد که علاوه بر جنگ موشکی در جنگ پهپادی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد.

 ۱۵ آگوست گذشته (۲۴ مرداد) بود که به دنبال افزایش توانایی پدافند هوایی سوریه در رهگیری موشک‌های رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم از سقوط یک فروند هواپیمای بدون سرنشین از نوع «اسکای رایدر» در خاک سوریه خبر داد. یک ماه بعد از آن در تاریخ ۲۲ سپتامبر یکی دیگر از پهادهای اسرائیل در خاک سوریه ساقط شد.

روز پنجشنبه گذشته برابر با ۳۰ سپتامبر حزب الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای مقاومت توانستند در ساعت ۱۳ و ۵۵ دقیقه بعد از ظهر پنجشنبه به وقت محلی، یک پهپاد صهیونیستی را سرنگون کنند. این پهپاد  در منطقه «وادی مریمین» واقع در منطقه یاطر در جنوب لبنان، با سلاح مناسب هدف قرار گرفته شد.

یک روز بعد از آن نیز یک فروند پهپاد رژیم صهیونیستی که به روی شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی بمب‌های گازی شلیک می‌کرد، سقوط کرد که تظاهرات کنندگان خشمگین پس از به چنگ آوردن این پهپاد آن را لگد مال کردند.

پشت پرده سقوط مکرر پهپادهای اسرائیل در لبنان و اراضی اشغالی/ قدرت‌نمایی مقاومت در «جنگ پهپادی» با دشمن صهیونیستی +تصاویر

پیامدهای سرنگونی پهپاد صهیونیستی برای تل‌آویو

پرواز پهپادهای صهیونیستی در مواضع مقاومت اغلب با اهداف جاسوسی و زمانی که رژیم اسرائیل قصد انجام یک عملیات تحریک‌آمیز و یا جمع‌آوری اطلاعات اط طرف مقابل را داشته باشد انجام می‌گیرد. به همین دلیل نقطه عطف سرنگونی پهپادهای اسرائیلی را باید در ساقط کردن آخرین آنها به دست حزب‌الله در جنوب لبنان مورد بررسی قرار داد؛ جایی که منابع مربوطه گزارش دادند این پهپاد سالم به زمین نشانده شده و کارشناسان عملیات تخلیه اطلاعات از دوربین‌های آن و چگونگی هدایت این پهپاد را آغاز کرده‌اند.

پشت پرده سقوط مکرر پهپادهای اسرائیل در لبنان و اراضی اشغالی/ قدرت‌نمایی مقاومت در «جنگ پهپادی» با دشمن صهیونیستی +تصاویر

همه به خوبی می‌دانند که پهپادهای اسرائیل مأموریت جاسوسی دارند و مجهز به سیستم‌های تصویر برداری و رصد بسیار پیشرفته هستند و هم اکنون در اختیار مقاومت لبنان و هم پیمانان آن قرار دارند و این ضربه مهلکی به صهیونیستهاست. در گذشته نزدیک این پهپادها بر فراز غزه و جنوب لبنان جولان می‌دادند و مطمئن بودند که سامانه دفاعی پیشرفته‌ای وجود ندارد که آنها را ساقط کند اما سه روز گذشته معادلات جدیدی را رقم زده است.

از طرف دیگر سرنگونی این پهپاد به معنای اجرای سریع هشدارهای سید «حسن نصرالله» ضد صهیونیست‌ها بود که حریم هوایی لبنان را خط قرمز مقاومت معرفی کرده بود؛ به این معنا که هیچگونه تجاوزی به آن بی‌پاسخ نخواهد ماند. دبیرکل حزب الله لبنان اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی تاکید کرد: تعداد موشک‌های نقطه زن مقاومت دو برابر سال قبل شده است و هر هدفی در امتداد مساحت فلسطین اشغالی را که بخواهیم، می‌توانیم با دقت هدف قرار دهیم.

پشت پرده سقوط مکرر پهپادهای اسرائیل در لبنان و اراضی اشغالی/ قدرت‌نمایی مقاومت در «جنگ پهپادی» با دشمن صهیونیستی +تصاویر

واقعیت آن است که اسرائیلی‌ها نمی‌توانند با توجه به این دستاوردهای نظامی مقاومت اسلامی در لبنان و نوار غزه که پیامدهای فاجعه باری بر روحیه و افکار عمومی صهیونیستها دارد احساس امنیت و ثبات کنند. علاوه بر این سرنگونی پهپاد مذکور یک ضربه بزرگ به صنعت نظامی اسرائیل و بازار فروش این پهپادها به کشورهای دیگری همچون هند و اوکراین و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وارد خواهد کرد.

البته نتایج این اقدام مقاومت و پیامدهای آن برای رژیم صهیونیستی را در مرحله آینده باید مشاهد کنیم. به همین دلیل است که بسیاری معتقدند در شرایطی که صهیونیست‌ها با کشتار فلسطینیان شعله‌های جنگ را در سراسر این سرزمین برافروخته‌اند، اگر شاهد عقب‌نشینی اسرائیل از اقدامات آن ضد فلسطینی‌ها باشیم و ببینیم تجاوزات موشکی این رژیم به عمق سوریه از آسمان لبنان متوقف می شود، جای تعجب ندارد.

تحول جدید این است که حماس و حزب الله سامانه‌های دفاعی قدرتمندی دارند که توانسته‌اند پهپادهای اسرائیلی را شکار کنند. به طور حتم دیگر آسمان غزه و جنوب لبنان برای پهپادهای رژیم صهیونیستی امن نخواهد بود و هر پهپاد متجاوزی که در آسمان غزه و جنوب لبنان به پرواز درآید، سالم به پایگاهش باز نخواهد گشت.

منبع: مشرق

392 نمایش