تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 شهریور 1400 ساعت 11:33

«دینامیت» با مساعدت آیت الله رئیسی و حوزه علمیه قم روی پرده سینماها رفت

در سال کرونازده ای که در دیگر به نیمه های آن رسیده ایم، استقبال خوب مخاطبان و فروش بالای فیلم «دینامیت» آنقدر بود که تا امروز به عنوان پرفروش ترین فیلم سال شناخته شود و البته نباید نقش موثر پژمان جمشیدی و احمد مهرانفر را در این توفیق نادیده گرفت.

به گزارش آخرین نیوز، هر چند که اطیابی، ید طولایی در ساخت فیلم های پرفروش دارد و پیش از این ساخت فیلم های کمدی چون «تگزاس» و «خروس جنگی» هم در کارنامه اش به چشم می خورد، اما با ساخت «دینامیت» کار بزرگی انجام داد و آن کشاندن مردمی به سینما بود که از سالن های سینما وحشت داشتند. این فیلم روایتگر قصه دو برادر با عقاید سفت و سخت مذهبی است که به دنبال خانه ای هستند و در نهایت در خانه ای ساکن می شوند که همسایگانی با عقایدی کاملا متضاد دارد. این روزها که «دینامیت» پس از سه سال ساخت به سینماها آمده، سراغ مسعود اطیابی رفتیم و او برایمان از جزئیات حل شدن مشکل فیلمش برای اکران و همچنین شرایط اکران در دوران کرونا گفت.

هیچ دلیل قانع کننده ای نداشت. شاید بتوان گفت لجبازی یکی از اعضای شورای نمایش! 27 دقیقه سانسوری هم که روی فیلم اعمال شده از بخش های مثبت فیلم بود که امروز جای خالی آنها به شدت در کلیت فیلم مشهود است.

27 دقیقه زمان زیادی در فیلم است. اینهمه حذفیات به قصه لطمه نزده؟
ما سعی کردیم این حذفیات نمود قابل توجهی برای مخاطب پیدا نکند، اما بالاخره داستان از غنای لازم می افتد. وقتی سکانس پایان بندی فیلم حذف شود و یکدفعه فیلم از جایی قطع شود، یعنی کارگردان مخاطب را به نقطه نهایی که می خواسته نرسانده.

بهتر نبود برای اصلاحات فیلم تان تعاملات جدی تری با اعضای شورای صنفی نمایش انجام می دادید؟
ساختار فعلی شورای صنفی نمایش از اساس اشتباه است. این شورا متشکل از چندین مدیر است! در صورتیکه باید کارشناسان زبده فرهنگی در آن حضور داشته باشند که حرفه ای کار کنند، نه دستوری. دستوری کار کردن که به خصوص در چند سال اخیر رواج پیدا کرده باید منتفی شود. اعضای این شورا نباید هیچ شغل دیگری جز عضویت در شورای پروانه نمایش داشته باشند، باید سالانه بیش از 100 فیلم ببینند، نقد کنند و اگر ممیزی اصولی را به فیلمی وارد دانستند به یک جمع بندی دستجمعی در مورد آن برسند. اینکه در شورای پروانه نمایش 11 نفره، 11 رای سانسوری پیش بیاد حرفه ای نیست. الان داستان از این قرار است که مثلا وقتی دلیل سانسور سکانسی از فیلم مان را از یکی از اعضای شورا می پرسیم می گوید؛ این نظر من نبوده! متاسفانه به خاطر همین مناسبات غلط فیلم ما را 3 سال توقیف کردند و بالاخره اگر مساعدت آیت ا... رئیسی (که در آنزمان رئیس قوه قضائیه بودند) و حوزه علمیه قم شامل حالمان نمیشد اصلا نمی توانستیم پروانه نمایش بگیریم. امیدوارم دولت جدید در سیستم شورای پروانه نمایش تجدید نظر صد در صدی انجام دهد.

از قصه «دینامیت» بفرمایید؟ آیا طرح قصه از خودتان است؟
خیر، من فیلمنامه «دینامیت» را ننوشتم. در ابتدا یک طرح ده صفحه ای به نام «طبقه همکف» توسط حمزه صالحی و شیما محمدبیگی نوشته شد که از نظر من دارای ظرفیت های خوبی بود و بعد از ان با تغییراتی در ساختار و همفکری با هم آن طرح به فیلمنامه «دینامیت» تبدیل شد. این فیلم نقد بی اخلاقی در جامعه است و با زبانی طنز رفتارهای ظاهرا ارزشی، اما فاقد ارزش های اساسی را نقد می کند.

با توجه به مدت زمانی که از ساخت این فیلم می گذرد، به نظرتان موضوع فیلم هنوز هم به روز است و کهنه نشده؟
خیلی از معضلات و تناقضات کشور ما هنوز حل نشده و بنابراین مشکلات دیروز همان مشکلات امروز هستند. بنابراین فیلم ما کهنه نشده و چه بسا اگر کهنه شده بود مخاطب مان روز به روز افزایش پیدا نمی کرد. امروز در بدترین شرایط جامعه که خیلی ها فکر می کنند سینماها تعطیل است، فیلم ما 11 میلیارد فروخته است و فکر می کنم تا 20 میلیارد هم برسد. البته اگر در شرایط غیرکرونایی بودیم پیش بینی روی 50 میلیارد بود. «دینامیت» فیلمی استاندارد و شاد با موضوعی قابل لمس است که تماشایش برای مردم خالی از لطف نیست.

البته حضور بازیگر محبوبی مثل پژمان جمشیدی هم در میزان استقبال مردم بی تاثیر نیست. چگونه به انتخاب پژمان جمشیدی و ترکیب بازیگرانی چون احمد مهرانفر و محسن کیایی رسیدید؟
اولین گزینه ما پژمان جمشیدی بود. با وجودیکه فیلم با تغییر دو تهیه کننده ساخته شد، اما در هر دو زمان پژمان جمشیدی جزو گزینه های انتخابی برای این فیلم بود که همراه با احمد مهرانفر زوج خوبی را تشکیل دادند. محسن کیایی هم بازیگر دوست داشتنی است و قطعا حضور بازیگران محبوب در یک فیلم روی فروش آن تاثیرگذار هستند.

به نظر شما راه علاج سینما در دوران پساکرونا چیست؟
برای دوران پساکرونا نیاز به ترکیبی از فیلم های متنوع و جذاب در اکران داریم که مردم مجددا به سالن های سینما کشیده شوند. سینما تا رسیدن به شرایطی مناسب نیاز به حمایت دولت دارد که فیلمسازان بتوانند دست به تولید بزنند. به عنوان مثال امروز«دینامیت» بالای 7-8 میلیارد هزینه برای ساخت می برد و قطعا باید 30 میلیارد بفروشد تا هزینه تولید خودش و همچنین هزینه برای تولید فیلم بعدی فراهم شود. سینما برای راه اندازی مجدد نیاز به ترمیم آسیب های فعلی اش دارد که بدون حمایت دولت امکان پذیر نیست.

و در پایان ساخت فصل سوم فیلم سینمایی «تگزاس» را منتفی کردید؟
خیر، منتفی نشده. کرونا مانع از ساخت سری سوم فیلم «تگزاس» شد. نه می توانستیم خودمان برای فیلمبرداری به برزیل برویم و نه می توانستیم بازیگر برزیلی به ایران بیاوریم. بنابراین ساخت «تگزاس 3» را موکول به عادی شدن شرایط کرونایی در سراسر دنیا کردیم و الان منتظر اکران فیلم «انفرادی» هستم که پیش بینی می کنم فروش خوبی در گیشه داشته باشد.

منبع: جام جم

421 نمایش

نظر دادن