تاریخ انتشار: پنج شنبه, 13 خرداد 1400 ساعت 00:16

تلاش مهرعلیزاده برای برائت از دولت!

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: معلوم بود سهام‌های خصوصی را بادکنکی باد می‌کنند بعد با یک سوزن ترکید و مردم بدخت شدند.

محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه با دوربین شبکه یک سیما به تشریح دیدگاه‌ها و برنامه خود پرداخت.

محورهای سخنان مهرعلیزاده در برنامه با دوربین به شرح زیر است:

- سرمایه‌های سرگردان به جای اینکه به سمت مسکن و بازارهای دیگر برود باید به سمت تولید حرکت کند.

- واردات بی رویه سبب شده سرمایه سرگردان و نقدینگی به سمت تولید نرود.

- 70 درصد شرکت‌های دولتی به اسم خصوصی‌سازی توسط نهادها و سازمان‌ها خریداری شدند و اکنون در اتاق بازرگانی می‌گویند خصوصی سازی نشده بلکه خصولتی شده است.

- تصمیم غلطی دولت در فرودین‌ماه سال گذشته اتخاذ کرد و سبب شد که سهام‌دارن حقوقی به بازار سرمایه آمدند و مردم سهام‌ها را خریدند و سهام‌ها نیز چندین برابر رشد کرد و مردم هم خوشحال بودند اما معلوم بود که این سهام‌ها بادکنکی باد می‌کنند بعد با یک سوزن ترکید و مردم بدخت شدند.

- دولت برای برای جبران این تصمیم اشتباه مجددا 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی یعنی از جیب خود مردم برداشت. اگر بلد نیستید کنار بگذارید.

-این روزها شاهد قطعی برق هستیم، این خنده دار نیست؟ اگر زمان جنگ بود بله، ولی الان چه دلیلی دارد؟

- در زمان تحریم و نداری دلار، ارز ۴۲۰۰ تومانی به افرادی می‌‎دهیم که بخشی از آن را می‎خورند و با بقیه‌‎اش سنگ قبر، سنجاق قفلی و صلوات‎‌شمار وارد می‎کنند. والله در تاریخ به ما می‎خندند، می‎گویند یا خائن بودید یا عقل نداشتید.

-اولین و مهم ترین علت بروز فساد در جامعه رانت است و اگر رانت نباشد امکان فساد هم وجود ندارد.

-رانت‌های مختلفی در زمینه های اقتصادی، اعم از قیمت ارز، اطلاعات اقتصادی و امضاهای طلایی وجود دارد که باید از بین برود.

- وقتی فردی می‌خواهد سرمایه گذاری یا اقدام اقتصادی کند در پیچ و تاب‌های بورکراتیک اسیر می‌شود و با تاسی به بخشنامه‌های متعدد، متغیر و متضاد سرگردان می‌شود و همین موضوع زمینه را برای فساد فراهم می کند.

- باید کنار هم باشیم تا مشکلات حل شود. اشتباه اینجا بود که فکر می کردند باید یک نفر ارباب بود تا به دیگران دستور بدهد اما اینچنین نیست و باید کنار هم باشیم تا مشکلات حل شود.

- مهم این است که فردی که برای حل مشکلات می آید چه فردی است و چه طرز تفکری دارد. برای مثال یک کارگر در کارخانه نوعی به مشکلات می اندیشد که شاید به ذهن مهندس نرسد.

- خویشاوندسالاری و آقازادگی و سنگین بودن بروکراسی کشور از عوامل فساد هستند.

- مشکل دیگر این است که نظارت‌ها یا اعمال نمی‌شود و یا خود سیستم‌های نظارتی هم ممکن است آلوده شوند بنابراین باید رانت‌ها را از بین ببریم و با خویشاوندسالاری بی‌رحمانه برخورد کنیم.

- با مردم رو راست باشیم و شفافیت داشته باشیم و همه اطلاعات تبادلات کاری اعم از اقتصادی، ریالی و ارزی و تصمیمات حوزه های مختلف و نحوه ارائه مجوزها را در فضاهای عمومی و شبکه‌های اطلاع رسانی در اختیار مردم قرار دهیم تا کسی جرات اعمال نیات فسادانگیز را به خود ندهد.

- جمهوری یعنی مردم و وقتی می گوییم جمهوری اسلامی یعنی مردم.‌ در ۱۳۵۷ و سپس ۱۳۵۸ مردم به حکومت اسلامی رای دادند تا جمهوری اسلامی تشکیل شود. مردم باید در تنظیم قانون و دیگر بخش ها حضور داشته باشند.

- دولت ها نباید تمام بار سیاسی و ... به خود بکشند و مردم تماشاگر باشند. اگر این چنین شود وضعیت کنونی رخ می دهد که مشکلات زیادی داریم.

- چندین سال است نگرانی مردم در دریاچه ارومیه، بختگان و .... وجود دارد و ورشکستگی آب در ۲ قدمی ما است. برخی جاهای پرآب مان در بی آبی سپری می کنند و نداشتن آب خطر بزرگی است. این روزها شاهد قطعی برق هستیم که آیا خنده دار نیست؟

- الان چه بهانه ای است که برق قطع می شود؟ آیا ضعف زیرساختی داریم یا ضعف مدیریتی که در هر صورت ضعف است. متاسفانه مردم را به حساب نیاوردند. بیش از ۳۵ درصد بیکاران بین ۱۵ تا ۲۴ سال هستند که نشان از سوء مدیریت است.

- در زمینه های مختلف بخشنامه های متناقض وجود دارد که سبب شده تا شهرک های صنعتی تعطیل شوند و منابع از بین برود. در برخی جاها با ۳۰ درصد ظرفیت درحال کار است و ۷۰ درصد بیکار هستند.

- ارز ۴۲۰۰ هم در دوران نداری به بازار آمد که برخی از آنها خورده شد و برخی دیگر هم سنگ قبر ، سنجاق قفلی و جنس های آشغال وارد کردند، در تاریخ به ما خواهند خندید. شهرداری محترم بابت هر متر پول می گیرد و در شمال تهران در کوچه ای ۲۰ طبقه می سازند.‌ باید ارزش پول کشورمان بالا برود و دلیل اینکه این اتفاق رخ داده واردات بی رویه است. باید حجم نقدینگی سنگین مسکونی به واردات اضافه شود تا وضعیت بهبود یابد.‌ درصد بالایی از بیکاران قبلا مشغول بودند اما اتفاقات سبب شد تا بیکار شوند.

- موانع زیادی در عدم تولید وجود دارد که یکی از آنها بروکراسی اداری است. ۷۰ درصد تولید در اختیار دولت است و این اتفاقات رخ داده است. باید خصوصی سازی صورت بگیرد.‌ من کارشناس هستم و از کف کارخانه شروع کرده ام‌.

- بعد از رئیس جمهور شدنم همه بخش‌نامه‌های موجود را کنار می‌گذاریم. برای پیش بردن کار چند بخشنامه کافی است.

- در سیاست خارجی هدف من توسعه محور است. هر آنچه هست باید در خدمت توسعه باشد و در طول دفاع مقدس مردانه ایستادم امروز نیز در برابر تحریم خواهم ایستاد.

- تجربه و پیشینه اقتصادی نشان می‌دهد امروز کشورمان به رئیس جمهوری دلسوز و پاکدست و کاربلد نیاز داریم. من در مسایل مختلف برنامه دارم.

- دولت زندگی نام دولت من است. دولت من دولت ضد دولت مرگ، زور، فشار و تحمیل عقیده است. اگر مردم عزیز به من اعتماد کنید و رای بدهید تحت عنوان دولت سوم خاتمی همان وضعیت را بر می‌گردانیم منتها به روز خواهد بود. نباید نگاه امنیتی به قومیت‌ها داشته باشیم. میانگین سنی دولت من ۴۵ سال خواهد بود و بیشتر از جوانان استفاده خواهم کرد.

625 نمایش

نظر دادن