تاریخ انتشار: جمعه, 03 بهمن 1399 ساعت 11:01

توان رمزارزها در تحول حوزه مالی و ایجاد همبستگی

این روزها با رشد قیمت بیت‌کوین، این رمزارز نُقل تمامی محافل شده و همگی سعی دارند تا در این عرصه از رمز و رموز این طلای دیجیتال که هر لحظه سرمایه‌داران را به سمت خود جلب می‌کند، با خبر شده و  درنتیجه به نوعی وسوسه به سرمایه‌گذاری می‌شوند. 

یکی از مسائل و موضوعاتی که در این عرصه جلب توجه می کند، موضوع نحوه و دلیل سرمایه‌گذاری در این حوزه است. به هر حال در جهت سرمایه‌گذاری، حجمی از نقدینگی در بازارهای مالی به سمت آن سرازیر خواهد شد و سپس بازار مالی ای با نام رمزارزها شکل خواهد گرفت. در نتیجه یک نسخه جدید از بازارهای مالی تلقی و رمزارزهایی نمانند بیت‌کوین به عنوان یک شکل جدیدی از پول محسوب می‌گردند. 

در این باره مایکل سوننشاین، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری Grayscale می گوید: "صندوق‌های سرمایه بازنشستگی، از دلایل اصلی رشد گسترده سرمایه تحت مدیریت این شرکت در دوره اخیر بوده‌اند." 

مهندس سینا استوی، مدیر عامل کریپتولند و پروژه Bridge Oracle یکی از کارشناسان و فعالان مطرح  حوزه بلاکچین است. وی جز صاحب نظران این عرصه محسوب می‌شود و در مصاحبه های خود با رسانه ها،  بر نیاز جهان به یک همبستگی مالی، تاکید ویژه ای کرده است. او در این باره می گوید: 

موضوع همبستگی مالی جهانی، اکنون در شرایط بحران اقتصادی و پس از ورود پاندمی کرونا به کشورها، به عنوان یک کمبود در سراسر جهان احساس می‌شود و نیاز است که به این مهم توجه بیشتر شود. 

مدیرعامل کریپتولند، مهم ترین فاکتور ورود به حوزه رمزارزها در جهان را آموزش و دانش کافی می داند و در این باره در گفتگو با رسانه های ایران اظهار کرده است: افراد پیش از ورود به این حوزه باید دانش و علم کافی در این حوزه را داشته باشند تا یک سرمایه‌گذاری مطمئن را حاصل نمایند. 

 حال جای سوال پیش می آید که چرا سینا استوی فعال حوزه بلاکچین، به دفعات در مصاحبه های خود به مبحث آموزش در این حوزه اشاره می کند؟ آیا واقعا افراد نمی‌توانند بدون داشتن دانش کافی و یا دانشی حداقلی در این حوزه سرمایه‌گذاری ای داشته باشند و سهمی از بازار را در اختیار بگیرند؟! 

آینده بازارهای مالی 

پاسخ پرسش بالا کاملا روشن و واضح است. در واقع زمانی که بازارهای مالی به جهت دیجیتالی شدن و کسب سود از طریق یک تکنولوژی نظیر بلاکچین گام بر می دارد، داشتن دانش کافی و کامل، یک نکته ضروری محسوب می‌گردد. مهندس سینا استوی، کارآفرین حوزه بلاکچین نیز بر این موضع تاکید زیادی دارد و اظهار می کند: 

"بلاکچین مجموعه‌ای از بلوک‌ها است که به صورت زنجیروار و با حجم مشخصی می‌تواند داده‌ها را دریافت کند و در نهایت قابل انتقال به شخص دیگری نماید. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که داده‌ها به صورت رمزنگاری شده انتقال می‌یابند و تنها فرستنده و گیرنده اطلاعات می‌توانند رمزگشایی انجام دهند." 

 حال یک سوال بزرگ تر و جدی تر مطرح می شود. آیا انتقال‌های مالی با استفاده از رمزارزها به صورت رمزنگاری شده خواهند بود و آیا آینده بازارهای مالی، رمزنگاری شده است؟!  

باید در این خصوص گفت که این روزها امنیت یکی از بزرگ ترین فاکتورها است. مباحث مالی باید در این زمینه مورد توجه افراد باشد و در یک بستر ایمن - از دو جهت سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر- عملی گردد. در بازار رمزارزها، موضوع اصلی بین‌المللی بودن آن است که در نتیجه نیازمند یک امنیت بالا در این عرصه هستیم و اگر بخواهیم به نحوه ایجاد همبستگی مالی و تحولات آن اشاره داشته باشیم، باید بگوییم که بخش رمزنگاری شدن تراکنش‌ها همان تحول ایجاد شده است و بخش بین‌المللی بودن بازار آن نیز همان همبستگی مالی محسوب می‌گردد. 

ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان CIA، در توییتر خود اظهار داشته است که "پس از مدت‌ها احساس می‌کنم اکنون زمان خرید بیت‌کوین است!" 

در نهایت باید به این نکته اشاره داشته باشیم که آموزش تکنولوژی‌های این حوزه سبب می‌گردد تا با آگاهی از عقبه یک پروژه و برنامه‌های آینده آن، اقدام به سرمایه‌گذاری و حمایت کرد که در نتیجه باعث نوعی همبستگی و ایجاد تداوم مالی در این حوزه میان سایر کشورها می‌گردد.  با این همبستگی می توان به معنای واقعی ، مرزها را در این حوزه از میان برداشت. 

توان رمزارزها در ایجاد تحولات مالی 

هر روز که می‌گذرد افراد یک قدم به دیجیتالی شدن کامل موضوعات مالی نزدیک‌تر می‌شوند. به نوعی که سرمایه افراد بدون هیچگونه مرزی در حال جابجایی است و می‌تواند در تمامی بازارهای مالی با درصد تورمی مشخص تبادل و انتقال یابد. به نوعی با حذف مرزها، حاکمیت مالی در بازار وجود نخواهد داشت و به نوعی دیگر واژه‌ای به نام تحریم مالی در هیچ کشوری به صورت جهانی شاهد نخواهیم بود و یک سیستمی کاملا غیرمتمرکز و بر اساس احساسات افراد شاهد خواهیم بود. 

همین موضوع یک قدرت در مباحث مالی برای هر یک از افراد در هر کشور محسوب می‌گردد و دیگر مباحث مربوط به تورم معنایی نخواهد یافت. گردش سرمایه بدون مرزی یکی از قدرتمندترین ویژگی‌های رمزارزها بر بستر یک تکنولوژی و بر پایه‌ یک دانش امروزی است. در نهایت اگر بتوان سیستم‌های مالی را به شکلی غیرمتمرکز تبدیل کرد، می‌توان آینده مالی جهان را به صورت مناسب و در جهت توسعه سرمایه توصیف نمود. 

1323 نمایش

نظر دادن