AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 06 آذر 1399 ساعت 09:50

اشتباه پرستار، زندگی اهداکننده خون را نابود کرد!

اشتباه عجیب پرستار حین خونگیری موجب نابود شدن زندگی یک زن جوان اهداء کننده خون شد.

دختر ۱۷ ساله کانادایی که اولین بار تصمیم به اهدای خون گرفته بود هرگز تصور نمی‌کرد که اشتباه عجیب پرستار حین خونگیری، زندگی او را نابود کند. «گابریئِل ایکمان» که فکر می‌کرد اهدای خون می‌تواند تجربه‌ای تازه و جالب برایش باشد و علاوه بر آن زندگی یک انسان دیگر را نیز نجات دهد ۴ سال پیش به یک محل اهدای خون در اونتاریو کانادا مراجعه کرد.

 

گابریئل هنگامی که پرستار سوزن سرنگ را به بازوی او فرو کرد حس کرد که اشتباهی رخ داده است، اما از آنجایی که این تجربه اول او در اهدای خون بود حرفی نزد. او زمانی که کارمندان در مورد شرایط اکسیژن رسانی خون او صحبت می‌کردند و نشان دهنده آن بود که احتمالا خونگیری از شاهرگ او به جای سیاهرگ در حال انجام است فهمید که بطور حتم اشتباهی رخ داده است، اما دیگر خیلی دیر شده بود.

 اهداکننده خون

گابریئل به CTV در این باره گفت: «حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد متوجه شدم که اشتباهی رخ داده است. من تا آن زمان خون اهدا نکرده بودم و به همین دلیل دقیقا نمی‌دانستم چه اتفاقی افتاده است. پرستار به جای خونگیری از سیاهرگ من، سوزن را در شاهرگ دستم فرو کرده بود.»

هنگامی که گابریئل با یکی از پرسنل محل خدمات اهدای خون صحبت کرد او به انی دختر جوان گفت که بهتر است به بیمارستان مراجعه کند. این در حالی بود که پزشکان با گفتن این جمله به گابریئل که اشتباهی رخ نداده است او را روانه خانه کردند.

اهداکننده خون

اما پس از گذشت چند هفته این دختر متوجه شد که قادر به حرکت دادن دست خود نیست. او بلافاصله به بیمارستان مراجعه کرد و تحت عمل جراحی فوری قرار گرفت. در حالی که جراحان با از بین بردن لخته‌های خونی و جلوگیری از خونریزی داخلی بازوی این دختر موفق شدند تا جان وی را نجات دهند، اما برای تحرک بازوی وی نتوانستند کاری از پیش ببرند. حتی جلسات متعددد فیزیوتراپی نیز موثر واقع نشد.

علت عدم حرکت دست این زن جوان، نوعی درد مزمن با نام «سندرم درد منطقه‌ای پیچیده» (CRPS) تشخیص داده شد که یک بیماری نادر همراه با آسیب تروماتیک بود. متاسفانه پزشکان اطلاعات کمی در مورد این بیماری که ممکن است ماه‌ها تا ساله‌ها نیز طول بکشد دارند.

گفتنی است؛ گابریئل چهار سال است که با CRPS دسته و پنجه نرم می‌کند و هیچ نشانه‌ای از بهبودی در بازوی راست او دیده نمی‌شود.

 اهداکننده خون

منبع: باشگاه خبرنگاران

1350 نمایش