تاریخ انتشار: سه شنبه, 22 مهر 1399 ساعت 13:45

جدیدترین فناوری‌های به کار رفته در کاشت مو کدامند؟

کاشت مو به شکل طبیعی با کمترین آثار منفی بر پوست، موضوع چالش برانگیزی است. وقتی می‌دانیم که حضور موهای طبیعی تا چه اندازه در تکمیل زیبایی چهره افراد مؤثر است و از آن سوی ماجرا با حجم بالای افرادی مواجه هستیم که به هر دلیلی این فاکتورهای تاثیرگذار را از دست داده‌اند، کاملاً متوجه اهمیت کاشت موهای طبیعی خواهیم شد؛ اما آیا این عمل زیبایی می‌تواند مسیر ساده‌ای داشته باشد؟ در این صورت، جدیدترین فناوری‌های به کار رفته در کاشت مو کدامند؟ اگر این موضوع در مقام سوالی برای شما مطرح شده است، می‌توانید همراه با تجربه متخصصین در فضاهای حرفه‌ای پاسخ مناسب را داشته باشید. البته در همراهی با این مقاله نیز دورنمایی کلی از ماجرا را پیدا خواهید کرد.

جریان کاشت مو به مانند هر روش دیگر علمی در دنیای پزشکی همراه با دستاوردهای مدرنی است. ایده‌هایی که می‌خواهند عمل زیبایی کاشت مو را هر چه زیباتر، سریع‌تر و مؤثرتر به انجام رسانند و در عین ‌حال کمترین اثرات منفی را بر پوست و ظاهر بیماران باقی گذاشته باشند. عمل زیبایی کاشت موهای طبیعی سالیان متمادی است که به شکل فراگیر در سطح جامعه رواج پیدا کرده است؛ اما گویا روش‌های ابتدایی نمی‌توانستند سطح رضایتمندی کافی را تامین نمایند. حال که این عمل زیبایی در جایگاه شناخته ‌شده‌ای قرار گرفته، مسیر دستیابی به روش‌های مدرن‌تر هموارتر شده است. اقدامی که با مطرح شدن چندین روش جدید برای کاشت مو طبیعی، رنگ و بوی عینی‌تری پیدا کرده است.

چرا به ایده‌های مدرن در کاشت مو نیاز داریم؟

یکی از دلایل جدی برای پرداختن به ایده‌های مدرن در کاشت مو و رسیدن به یک عمل زیبایی با سطح اثربخشی بالا، رسیدن به حداقل اثرات منفی از انجام آن می‌باشد. بگذارید در مطرح کردن جدیدترین فناوری‌ به ‌کار رفته در کاشت مو، نگاهتان را متوجه دلایل پرداختن به این توسعه علمی کرده باشیم.

اصولاً در تمام ایده‌های حاکم بر روش‌های کاشت مو، هدف، انتقال واحدهای سالم و قوی از فولیکول‌های مو می‌باشد. برای این منظور، ابتدایی‌ترین ایده همراه با روش کلاسیک FUT بوده است. روشی که در آن همراه با جدا کردن نواری از پوست سر که دارای موهای خوبی ا‌ست، اقدام به استخراج واحدهای فولیکولی مو کرده و در نهایت این موهای سالم و قدرتمند به ناحیه کم پشت شده انتقال پیدا می‌کنند. این ایده، کلاسیک‌ترین تفکر حاکم بر روش‌های کاشت مو است. ایده‌ای که همراه با یک عمل جراحی تمام ‌عیار است و در آن قرار است مقدار بزرگی از پوست سر را جدا کنند. ماجرایی که با زخم و خون‌ریزی و جای بخیه و سرآخر یک دوره نقاهت طولانی همراه خواهد شد.

در جدیدترین فناوری‌های به کار رفته در کاشت مو قرار است تا این مسیر را به شکلی امن‌تر، سریع‌تر و با سطح کیفی بالاتری به انجام رسانیم. تمام ایده‌های مدرن در کاشت مو اعم از روش‌های FIT، SUT و Micro FIT متکی بر انتقال واحدهای فولیکولی مو هستند، اما این انتقال را در شرایط امن‌تر با اثربخشی بهتر انجام می‌دهند.

ایده‌هایی برای جدیدترین روش‌های کاشت مو

وقتی قرار است موهای طبیعی داشته باشیم، بهترین ایده‌ها آنهایی هستند که از موهای خودمان برای کاشتن در ناحیه کم پشت شده استفاده می‌کنند؛ اما برای این هدف نباید دیگر اندام‌ها مانند پوست را تخریب کنیم. پس مقدمات امر در رسیدن به ایده‌های مدرن برای کاشت مو، پرداختن به خود مو به ‌عنوان یک واحد کاملاً مستقل می‌باشد.

ایده‌هایی که می‌خواهند هر مو را به شکل جداگانه، عاری از هر گونه آسیب به پوست برداشت کرده و آن را در ناحیه هدف پیوند بزنند. ایده‌ی حاکم بر روش‌ FIT بر همین اصل ساده استوار است.

روش FIT ایده مدرن‌تری نسبت به روش FUT است. روشی که در آن مو، از هر ناحیه بدن به شکل انفرادی قابل استخراج می‌باشد. این روش تمام مشکلات اعم از ایجاد زخم‌ها، خون‌ریزی، تخریب پوست و... را حل کرده است. اما مراحل اجرای آن بسیار زمان‌بر و گاهاً غیرممکن می‌باشد؛ چرا که قرار است هر تار مو را به شکل جداگانه برداشت کنیم و به محل کاشت انتقال دهیم.

حالا فرض کنید که بخواهیم چندین هزار تار مو را در چنین فرآیندی انتقال دهیم. آیا با یک عمل زیبایی بسیار زمانبری مواجه نیستیم؟ از این ‌رو، تا قبل از مطرح شدن ایده‌هایی مانند روش‌های SUT و Micro FIT روش مذکور بسیار گران‌ قیمت بوده است؛ زیرا در روش FIT لازم است تا تک به تک از تارهای مو را به شکل دستی استخراج کنیم و در ناحیه هدف بکاریم. به ‌این ‌ترتیب، باید زمان قابل ‌توجهی را صرف اجرای این عمل زیبایی با هدف کاشت مو خواهیم کرد.

لکن در ایده‌های مدرن برای کاشت مو، موضوع مورد نظر ما، جدا از رسیدن به روش‌های جدید پزشکی است؛ چرا که به موازات دستیابی به روش‌های دیگر، هدف کوتاه کردن زمان اجرای انتقال واحدهای مو نیز پیگیری شده است. از آنجا که در روش FIT تمام انتقال مو به شکل دستی صورت می‌گیرد، مشکل زمان‌بر بودن قابل درک است. البته دنیای مدرن برای هر فعالیت زمانبر دستی یک ایده‌ی ساده دارد. کافی است ماشینی بسازیم که بتواند به جای دستان ما همان کار را با دقتی بالا و سرعتی بسیار بیشتر و البته بدون خستگی به انجام رساند. در ایده‌های مدرن برای کاشت مو، موضوع ساخت دستگاه‌هایی برای انتقال واحد‌های فولیکولی مو مطرح است. ایده‌هایی که خیلی زود جواب داده است و حالا به شکل روش‌های SUT و micro FIT معرفی می‌شوند.

آشنایی با روش میکروگرافت  در کاشت مو

کاشت مو به روش میکروگرافت یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های کاشت و درمان ریزش موهای سر است. در این روش تمامی مراحل برداشت و پیوند مو با کمک ابزار الکترونیکی و دقیقی انجام می‌شود که کمترین میزان درد، جراحت و خونریزی را در پی خواهد داشت. همچنین نتیجه عمل کاشت مو نیز با روش میکرو گرافت بسیار موفق‌تر و بهتر از دیگر روش‌ها است.

آشنایی با روش SUT در کاشت مو

وقتی قرار است به واحدهای فولیکولی مو برسیم، چرا باید آن را به طریق برداشت قسمتی از پوست انجام دهیم؟ ما می‌توانیم مو به مو آنها را استخراج کرده و به محل کاشت انتقال دهیم؛ اما این بار با کمک دستگاهی تخصصی که خیلی دقیق و سریع این انتقال را انجام می‌دهد. در کاشت مو به روش  SUT که به ‌عنوان یکی از جدیدترین فناوری‌های به ‌کار رفته در کاشت مو مطرح می‌باشد، ایده استخراج دانه به دانه هر یک از فولیکول‌های مو مطرح است. البته برای این منظور متکی بر قدرت دستان پزشک نیستیم؛ بلکه این روش  همراه با دستگاه‌های پانچ لیزری است. در این صورت بدون آنکه قصد برشی در پوست داشته باشیم با سرعت بالا می‌توانیم تعداد قابل ‌توجهی از موهای طبیعی را از ناحیه بانک مو استخراج کرده و آن را در ناحیه هدف بکاریم.  همراه با روش SUT در کاشت مو حتی فراتر از ایده‌های کلاسیک هستیم و می‌توانیم بانک مو‌های سالم و قوی را از نواحی غیر از پوست سر در دیگر نقاط بدن جستجو کنیم.

مزیت‌های کاشت مو به روش SUT

روش SUT در دسته جدیدترین فناوری‌ به کار رفته در کاشت مو قرار می‌گیرد؛ چرا که توانسته است مسیری بهتر را برای یک ایده کلاسیک مطرح نماید. در روش‌های کلاسیک با انواع چالش‌های جدی و گاهاً آسیب زننده بر سلامتی بدن مواجه بوده و هستیم. روش‌هایی که همراه با جراحی‌های طولانی ‌مدت، ایجاد زخم‌های بزرگ، خون‌ریزی و... می‌باشند. اما در کاشت مو به روش SUT دیگر خبری از این اتفاقات ناخوشایند نیست.

  • کاشت مو با روش SUT بدون جراحی است و از آنجا که هیچ گونه اقدامی به جهت برش پوست صورت نمی‌گیرد، عاری از خون ‌ریزی، درد، بخیه و یا دوران نقاهت می‌باشد.
  • سرعت عمل در روش SUT بسیار بالا است؛ چرا که مسیر انتقال فولیکول‌های مو از بانک مو تا ناحیه هدف توسط دستگاه‌های تخصصی صورت می‌گیرد. این سرعت عمل آنچنان است که می‌توان انتظار کاشت 14 هزار تار مو در یک جلسه را داشته باشید.
  • در روش SUT می‌توانید فولیکول‌های قدرتمند مو را از هر ناحیه بدن به هر تعداد که بخواهید برداشت کنید و در عین حال آنها را به شکل طبیعی و نامنظم با سطح تراکم بالا در ناحیه هدف بکارید. به این ترتیب، نتیجه کار در کاشت مو به روش SUT بسیار طبیعی خواهد شد.

آشنایی با روش Micro FIT در کاشت مو

در حال حاضر، روش Micro FIT به عنوان جدیدترین فناوری به کار رفته در کاشتن مو با الگوی انتقال واحدهای فولیکولی مو معرفی می‌شود. در این روش، برای برداشت تا استخراج فولیکول‌های مو به شکل واحد از دستگاه‌های بسیار مدرن و دقیق‌تری به نسبت دیگر روش‌ها استفاده شده است. در این روش، با بهره‌مندی از ابزار‌های بسیار دقیق باعث نتیجه بهتر کار هستیم. تا جایی که می‌توان کاشت مو را به شکلی کاملا طبیعی انجام داد؛ اما در این روش، باید به یک بانک مو بسیار غنی دسترسی داشته باشیم. این نکته گاها در سطح اندام برخی از متقاضیان کاشت مو یافت نمی‌شود.

از روش‌های کلاسیک که همراه با برشی عمیق در سطح پوست همراه هستند تا ایده‌های مدرن با بهره‌مندی از دقیق‌ترین دستگاه‌ها در کاشتن مو، هدف نهایی همه، در نهایت، انتقال موثر واحدهای فولیکولی است. لذا هدف مسیر را توجیه می‌کند. از این رو، برای رسیدن به نتیجه مطلوب نباید پایبند به یک روش خاص باشیم. پزشکان متخصص در این امر، بهره‌مندی از روش‌های ترکیبی در کاشت مو را بهترین ایده می‌دانند. روشی که در آن تمرکز کاشت مو بر اصل روش SUT است؛ اما برای تکمیل هر چه بهتر کاشت مو مهارت‌های پزشک همراه با روش FIT نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

برای آشنایی با دیگر روش های کاشت مو به مجله پزشکی کلینیک کاشت مو دکتر آرش نجف بیگی مراجعه کنید.

888 نمایش

نظر دادن